바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

The features of feminine nouns used in Korean pop songs with the subject of love and breakups during the Japanese colonial period in Korea

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2016, v.22 no.3, pp.279-306
https://doi.org/10.18856/jpn.2016.22.3.008


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The objective of this thesis is to analyze the connections between nouns describing female and pop songs with the subject of love and breakups during the Japanese colonial period in Korea as well as its consequences. The analysis showed that the pop songs themed with traditional subjects mainly used the term ‘agassi or miss’, and ‘virgin’ to describe the passive image of female while the term ‘bride (or wife)’ and women were used to describe the sorrow by integrating the word ‘ocean’. The songs with the subject of Korean geisha or gisaeng described those geishas’ strong will of lamentation and integrity while the songs with the subject of modern girl used the term ‘miss’ to describe the sarcasm. Facing the Japanese colonial period in late 1930, the number of songs describing the subject of northern part of Korea rose. Those songs used the term ‘agassi, or miss’ to describe the women from northern region as pretty and mysterious existence as well as to romanticize the Japanese colonization. In the songs, authority-creator-audience’s desire to ease the domination, survival and prosperity and excitement and healing were mixed intricately which, in the end, was crystallized into the norm of ‘the supremacy of love’ and ‘the image of female seeking pure love.

keywords
일제 강점기, 식민지, 케이팝, 대중가요, 여성, 사랑, 이별, Japanese colonial period, colony, K-POP, pop song, female, love, breakup

Reference

1.

한국 유성기 음반: http://www.sparchive.co.kr/

2.

KPOP ARCHIVE: http://www.k-pop.or.kr

3.

구인모, 「근대기 유행가요와 ‘정서의 구조’」, 『국제어문』 64, 국제어문학회, 2015, 121-154쪽.

4.

길진숙, 「일제강점기 대중가요 속의 ‘서울-모던-여성’의 풍경」, 『한국고전여성문학연구』 18, 한국고전여성문학회, 2009, 57-96쪽.

5.

김용찬, 「문학에서의 화자와 여성: 시조에 구현된 여성적 목소리의 표출 양상」, 『한국고전여성문학연구』 4, 한국고전여성문학회, 2002, 67-93쪽.

6.

서지영, 「식민지 시대 까페 여급 연구 - 여급 잡지 『女聲』를 중심으로」, 『한국여성학』19, 한국여성학회, 2003, 31-73쪽.

7.

심영보, 『월드뮤직』, 해토, 2005,

8.

안대희, 「18세기 여성화자시 창작의 활성화와 그 문학사적 의미」, 『한국고전여성문학연구』 4, 한국고전여성문학회, 2002, 127-156쪽.

9.

이소영, 「1950년대 한국대중음악의 이국성」, 『대중서사연구』 14, 대중서사학회, 2006, 321-332쪽.

10.

이영미, 『한국대중가요사』, 민속원, 2006.

11.

이형대, 「일제시기 대중가요와 식민지 여성 현실」, 『한국고전여성문학연구』 10, 한국고전여성문학회, 2005, 533-566쪽.

12.

장유정, 『오빠는 풍각쟁이야-대중가요로 본 근대의 풍경』, 민음사, 2006.

13.

장유정, 「20세기 전반기 기생 소재 대중가요 노랫말 분석」, 『한국문화』 35, 서울대학교 규장각 한국학연구원, 2005, 89-117쪽.

14.

장유정, 「이하윤 대중가요 가사의 양상과 특성 고찰」, 『한국민요학』 28, 한국민요학회, 2010, 147-177쪽.

15.

장유정, 「1930년대 기생의 음악활동 일고찰 - 대중가요 가수를 중심으로」, 『민족문화논총』 제30집, 영남대학교 민족문화연구소, 2004.

16.

장유정․서병기 『한국대중음악사개론』, 성안당, 2015.

17.

주창윤, 「1920-1930년대 ‘모던 세대’의 형성과정」, 『한국언론학보』 52, 한국언론학회, 2008, 186-206쪽.

18.

한준․한신갑․장유정․권도희, 「한국 근대적 음악계의 형성과 분화」, 『문화와 사회』 10, 한국문화사회학회, 2011, 253-288쪽.

대중서사연구