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메뉴본 연구는 블로그 이용경험이 있는 중국네티즌을 대상으로 블로그 이용동기와 관여도 및 정치사회참여성향에 따라 블로그의 저널리즘 역할인식에 어떤 영향을 미치는 가를 알아보았다. 먼저, 본 연구는 중국의 블로그 이용경험 네티즌 50명을 대상으로 심층면접을 통해 블로그 이용동기와 블로그 관여도 및 정치사회 참여성향에 관한 자료를 수집하고, 이러한 심층면접자료와 기존연구결과를 결합하여 블로그 이용동기, 관여도 및 정치사회 참여성향 측정도구를 개발하여 사용하였다. 본 연구는 298명의 블로그 이용경험이 있는 중국네티즌을 대상으로 하였다. 연구결과 첫째, 중국네티즌의 블로그 이용동기는 7가지 요인 즉, 자아표현동기, 자아실현동기, 정보추구동기, 타인교류동기, 관계향상동기, 친구형성동기 및 은폐자아노출동기로 나타났으며, 자아표현동기와 정보추구동기가 블로그의 역할인식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 블로그 관여도에 따라 블로그 이용동기에 차이가 나타났으며, 블로그의 역할인식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 중국네티즌들의 사회참여성향만이 블로그의 역할인식에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히, 사회참여성향은 사회적 이용동기에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 중국네티즌의 이용동기를 실증적으로 확인하였으며, 블로그 관여도와 사회참여성향이 중국네티즌들의 블로그 이용동기를 이해하는 중요한 성향임을 검증하였고, 최종적으로 타인 교류와 개인 심리적 동기 및 사회참여 성향에 따라 블로그의 저널리즘 역할인식에 관련성 있다는 것을 실증적으로 확인했다는데 의의가 있다.
This study has a blog usage experience with china netizen. We found the impact that blog usage motive, involvement and political-society disposition influence on a journalism role with a blog. This study collected the blog usage motive, involvement and political society disposition through in depth interview, and developed the measurement scales. We collected the data with china netizen with blog usage experienced of 296 persons. Results were as follows: First, A blog usage motive appeared seven, self-expressive and informational search motives were revealed that we had an influence on blog role recognition. Second, they had the difference in a blog usage motive according to a blog involvement and blog involvement reveled that we had an influence on blog role recognition. Third, the society involvement disposition of china netizen had an influence on blog role recognition, it effects on significantly social motivation of blog usage. The implication of this study is a follows. We verified the blog usage motive, and blog involvement and society involvement disposition are important elements which understand a blog usage motive. Finally, we confirmed that psychological and social motive related to blog role recognition.
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