바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

한국심리학회지:학교

메뉴

논문 상세

중학생이 지각한 부모의 심리적 통제와 또래관계의 질의 관계에서 자아분화의 매개효과

The Relationship between Parental Psychological Control Perceived by Middle School Students and the Quality of Their Peer Relationships: The Mediating Effect of Self-Differentiation

초록

본 연구는 부모의 심리적 통제와 또래관계의 질의 관계에서 자아분화가 매개효과를 나타내는지를 검증해보고자 하였다. 이를 위해 중학교 2, 3학년 300명을 대상으로 부모의 심리척도통제(PCS-YSR), 자아분화척도, 그리고 또래관계의 질 척도를 포함하는 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0과 SPSS PROCESS macro 3.4의 model 4를 이용하여 매개효과를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 심리적 통제, 자아분화, 또래관계의 질 간에 유의한 상관관계가 나타났다. 부모의 심리적 통제는 자아분화, 또래관계의 질과 각각 부적 상관을 가졌고, 자아분화는 또래관계의 질과 정적 상관을 보였다. 둘째, 부모의 심리적 통제와 또래관계의 질의 관계에서 자아분화의 매개효과를 검증한 결과, 자아분화가 완전매개 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 통해 부모의 심리적 통제와 또래관계의 질의 관계에서 자아분화의 중요한 매개효과를 확인할 수 있었으며 또래관계 질을 높일 수 있는 개입방안에 대한 기초 자료를 제공하였다. 마지막으로, 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 의의와 한계에 대해 논하였다.

keywords
부모의 심리적 통제, 자아분화, 또래관계의 질, 중학생, 매개효과

Abstract

This study was conducted to determine whether self-differentiation mediates the relationship between parental psychological control of middle school students and the quality of their peer relationships. To this end, a survey was conducted on 300 students in their second or third year of middle school. It included the parental psychological control, self-differentiation, and peer relationship quality scales. The collected data were analyzed to determine whether there was a mediating effect using model 4 of SPSS 21.0 and SPSS PROCESS macro 3.4. There were two major results. The first major result was a significant correlation between parental psychological control, self-differentiation, and the quality of peer relationships. Parental psychological control was significantly negatively correlated with both self-differentiation and the quality of peer relations, and self-differentiation was significantly positively correlated with the quality of peer relationships. The second major result was that self-differentiation fully mediated the relationship between parental psychological control and the quality of peer relationships. These findings confirmed the crucial mediating effect of self-differentiation in the relationship between parental psychological control and peer relationship quality. This study generated primary data about intervention measures that can be used to improve peer relationship quality. This paper discusses the significance and limitations of this study based on its results.

keywords
Self-Differentiation, Parental Psychological Control, The Quality of Peer Relationships, Middle School Students, Mediation Effect
투고일Submission Date
2023-03-02
수정일Revised Date
2023-05-16
게재확정일Accepted Date
2023-07-13

한국심리학회지:학교