open access
메뉴본 논문은 국제결혼가정 자녀에 대한 초·중·고등학교 교사들의 태도를 파악하고, 교사들이 지니고 있는 가치가 국제결혼가정 자녀에 대한 태도에 미치는 영향을 분석함으로써 교사 대상 다문화교육의 방향성을 제시하고, 학교 내 국제결혼가정 자녀의 지도에 도움이 되고자 수행되었다. 연구의 목적을 위하여, 국내 초·중·고등학교 교사 440명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과 첫째, 남자교사들이 여자교사들에 비해 국제결혼가정 자녀에 대한 부정적 인지 및 연민정서가 높고, 권위주의 경향성, 순혈주의정체성 및 자민족중심주의 경향성이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 50대 이상의 비교적 연령이 높은 교사들이 낮은 연령의 교사들에 비해 권위주의 경향성, 순혈주의정체성 및 자민족중심주의경향성이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 초등학교 교사가 중·고등학교 교사에 비해 긍정적 정서태도, 문화민족 정체성 및 다문화사회의 긍정성점수가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 국제결혼가정 자녀가 재학 중인 학교에 재직 중인 교사들이 국제결혼가정 자녀가 없는 학교의 교사들보다 국제결혼가정 자녀에 대한 부정적 인지 및 정서태도가 높고, 불확실성 회피경향성이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 국제결혼가정 자녀에 대한 긍정적 인지 및 정서태도에는 다문화사회의 긍정성 및 문화민족정체성이, 부정적 인지 및 정서태도에는 권위주의경향성과 불확실성회피 경향성이 공통적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 국제결혼가정 자녀에 대한 행동의 측면 중 가벼운 관계요인에는 불확실성회피 경향성, 다문화사회의 긍정성, 문화민족정체성 및 자민족중심주의가, 친밀한 관계요인에는 순혈주의정체성과 다문화사회의 긍정성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 초·중·고등학교 내 국제결혼가정 자녀의 지도 및 교사대상 다문화교육에의 시사점을 논의하였다.
This study was explored for two purposes. The first was to examine the school teachers' attitudes toward the children from international marriage family, and the second was to find the influence of the school teachers' values on attitudes toward the children from international marriage family. For the purpose, 440 teachers from elementary school, middle school, and high school completed the questionnaires. The results were as followed: First, males had negative cognitive attitude and feeling pity toward the children from international marriage family, and they were high in authoritarian personality tendency, pure-blooded ethnic identity, and ethnocentrism. Second, age of 50 over group were higher authoritarian personality tendency, pure-blooded identity and ethnocentrism than the younger groups. Third, elementary school teachers had more positive emotional attitude and higher civilized ethnic identity and positivity of multicultural society than middle and high school teachers. Fourth, the teachers in the schools including the children from international marriage family were more negative cognitive, negative emotional attitudes, and high uncertainty avoidance tendency than the opposite. Fifth, in positive cognitive and emotional attitude toward the children from international marriage family, positivity of multicultural society, and civilized ethnic identity were influencing factors, but, in the negative cognitive and emotional attitude, authoritarian personality tendency and uncertainty avoidance tendency were influencing factors. Lastly, in behavioral attitude, uncertainty avoidance tendency, positivity of multicultural society, civilized ethnic identity and ethnocentrism influenced to a-little-close relationship formation, but, in close relationship formation, pure blooded ethnic identity and positivity of multicultural society were influencing factors. Based on the results, the implications for instruction of the students from international marriage family and the multicultural education for the teachers were discussed.
교육과학기술부 (2008). 2008년도 다문화가정학생 교육 지원 계획.
김옥순, 전성민 (2009). 초등교사의 문화간 감수성 조사연구: 경기도를 중심으로. 한국교원교육연구, 26(1), 59-83.
김혜숙 (2007). 우리나라 사람들이 가지는 가치가 소수집단에 대한 편견적 태도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 21(4), 91-104.
민경환 (1989). 권위주의 성격과 사회적 편견-대학생집단을 중심으로. 한국심리학회지, 사회, 4(2), 146-168.
박윤경, 성경희, 조영달 (2008). 초․중등 교사의 문화다양성과 다문화가정 학생에 대한 태도. 시민교육연구, 40(3), 1-28.
설동훈, 김현미, 윤홍식, 이혜경, 임경택, 정기선, 주영수, 한건수 (2005). 국제결혼이주여성 실태조사 및 보건․복지 지원 정책방안. 보건복지부.
송관재, 이훈구, 박수애, 홍영오 (1999). 권위주의성격과 장애인에 대한 태도와의 관계에 관한 연구. 한국심리학회 연차학술대회.
양계민 (2009a). 국내 소수집단에 대한 청소년들의 태도에 영향을 미치는 요인. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23(2), 59-79.
양계민 (2009b). 한민족정체성과 자민족중심주의가 청소년의 다문화수용성에 미치는 영향. 한국청소년연구, 20(4), 387-421.
양계민, 정진경 (2005). 북한이탈주민과의 접촉이 남한사람들의 신뢰와 수용에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 11, 97-115.
양계민, 정진경 (2008). 사회통합을 위한 청소년 다문화교육 활성화방안 연구. 서울: 한국청소년정책연구원. 연구보고 08-R07.
유영식 (2009). 다문화교육과정 개발모형에 입각한 프로그램이 다문화인식과 자아정체성에 미치는 영향. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
이정우 (2007). 다양한 인종·민족 집단에 대한 예비교사의 고정관념 :사회과 예비교사 교육에의 함의. 시민교육연구, 39(1), 153-178.
장보윤 (2009). 다문화교육 맥락에서 외국인 집단에 대한 초등 예비교사의 태도 분석. 강원대학교 교육대학원 석사학위 논문.
전경숙, 박혜정 (2005). 자민족중심주의, 패션선도력의 관계 및 명품구매태도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국의류학회지, 29(11), 1498-1506.
정선희 (1997). 다문화교육에 관한 유아교육의 인식과 실태조사. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
조혜영, 이창호, 권순희, 서덕희, 이은하 (2007). 다문화가족 자녀의 학교생활실태와 교사 학생의 수용성 연구. 경제인문사회연구회 협동연구총서 07-19-05. 한국여성정책연구원, 한국청소년정책연구원.
최충옥, 모경환 (2007). 경기도 초․중등교사들의 다문화적 효능감에 대한 조사연구. 시민교육연구, 39(4), 163-190.
최현주, 정진경 (1996). 도식의 사용이 수행평가에 미치는 영향: 성 도식과 권위주의를 중심으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 10(1), 71-183.
한국청소년개발원 (2002). 청소년의 타민족문화에 대한 태도 및 세계시민교육 방안. 연구보고 02-R06. 임성택, 주동범, 김희진.
행정안전부 (2009). 2009년 지방자치단체 외국인주민 현황조사 결과.
황정미, 김이선, 이명진, 최현, 이동주 (2007). 한국사회의 다민족, 다문화 지향성에 대한 조사연구. 경제인문사회연구회 협동연구 총서 07-19-02. 한국여성정책연구원.
Adorno, T., Frenkel-Brunswik, E., Levinson., & Sanford, R. N. (1950). The authoritarian personality, New York: Harper.
Altemeyer, B. (1998). The other “authoritarian personality”. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 30, pp. 47-92). San Diego: Academic Press.
Banks, J. A. (2002). An introduction to multicultural education, 3rd ed., Boston: Allyn & Bacon.
Bennet, C. I. (2007). Comprehensive multicultural education: Theory and practice. MA: Person Education, Inc.
Block, J., & Block, J. (1951). An investigation of ambiguity as an emotional and perceptual personality variables. Journal of Personality, 19, 303-311.
Bogardus, E. S. (1925). Measuring social distances. Journal of Applied Sociology, 9, 299-308.
Clary, E. G., Snyder, M., Ridge, R. D., Miene, P. K., & Haygen, J. A. (1994). Matching messages to movies in persuasion: A functional approach to promoting volunteerism. Journal of Applied Social Psychology, 24(13), 1129-1149.
Cunningham, J., Dollinger, S. J., Satz, M., & Rotter, N. (1991). Personality correlates of prejudice against AIDS victims. Bulletin of the psychonomic Society, 29, 165-167.
Deman-Sparks & A. B. C. Task Force (1989). Anti-bias curriculum: Tools for empowering young children. Washington. D. C: NYEAC.
Duncan, L. E., Peterson, B. E., & Winter, D. G. (1997). Authoritarianism and gender role: Toward a psychological analysis of hegemonic relationships. Personality and Social Psychology Bulletin, 23, 41-49.
EUMC (2005). Majorities' Attitude toward Minorities: Key Findings from the Eurobarometer and the Euro Social Survey.
Frenkel-Brunswik, E. (1949). Intolerance of ambiguity as and emotional and perceptual personality variable. Journal of Personality, 18, 108-143.
Gaertner, S. L., & Dovidio, J. F. (1986). The aversive form of racism. In J. F. Dovidio Diego, CA: Academic and S. L. Gaertner(Eds.), Prejudice, discrimination, and racism (pp.61-89). San Press.
Gomez, R. A. (1991). Teaching with multicultural perspective. ERIC Digest [Online].
Hofstede, G. (1980). Culture's consequences: International differences in work-related values. Beverly Hills, CA: Sage.
Hofstede, G. (1995). Cultures and Organizations: Software of the Mind. Mcgraw-Hill Companies.
Katz, I., & Hass, R. G. (1988). Racial ambivalence and value conflict: Correlational and priming studies of dual cognitive structures. Journal of Personality and Social Psychology, 55, 893-905.
Levine, L. A., & Campbell, D. T. (1972). Ethnocentrism Theories of Conflict, Ethnic Attitudes and Group Behavior, NY: John Wiley & Sons.
McFarland, S. G., & Adelson, S. (1996). An omnibus study of individual differences and prejudice. Paper presented at the meeting of the International Society for Political Psychology. Vancouver, British Columbia, Canada.
McFarland, S. G., & Adelson, S. (1997). Toward of typology of prejudiced persons. Paper presented at the meeting of the International Society for Political Psychology. Montreal, Quebec, Canada.
Mooji, M. D., & Hofstede, G. (2002). Convergence and divergence in consumer behavior: implications for international retailing. Journal of Retailing, 78, 61-69.
Noonan, J. R., Barry, J. R., & Davis, H. C. (1970). Personality determinants in attitudes toward visible disability. Journal of Personality, 38, 1-15.
Passini, S. (2008). Exploring the multidimensional faces of authoritarianism: Authoritarian aggression and social dominance orientation. Swiss Journal of Psychology, 67(1), 51-60.
Peterson, B. E., Doty, R. M., & Winter, D. G. (1993). Authoritarianism and attitudes toward contemporary social issues. Personality and Social Psychology Bulletin, 19, 174-184.
Rhyn, L. C., Teagardenm M. B., & Panhuyzen, W. V. (2002). Technology-based competitive strategies: The Relationship of cultural dimensions to new product innovation. Journal of High Technology Management Research, 13(2), 249-278.
Rokeach, M. (1948). Generalized mental rigidity as a factor in ethnocentrism. Journal of Abnormal and Social Psychology, 43, 259-278.
Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.
Sharma, S., Shimp, T. A., & Shin, J. (1995). Consumer ethnocentrism: A test of antecedents and moderators. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(1), 26-37.
Shimp, T., & Sharma, S. (1987). Consumers ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, August, 280-289.
Tajifel, H. (1978). Social categorization, social identity and social comparison. In H. Tajfel, Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. London: Academic Press.
Whitley, B. E., & Lee, S. E. (2000). The relationship of authoritarianism and related constructs to attitudes toward homosexuality. Journal of Applied Social Psychology, 30, 144-170.
Whitley, B. E., Jr. (1998). Authoritarianism and social dominance orientation as independent dimensions of prejudice. Paper presented at the 106th Annual Convention of the American Psychological Association, San Francisco.