open access
메뉴
ISSN : 1229-0718
본 연구에서는 또래 협력 상황, 또래 상상 상황, 그리고 독자 수행 상황이라는 과제 수행 상황 및 과제 수행시 산출한 발화의 양식에 따라 유아의 범주화 과제 수행에 차이가 있을 것으로 가정하여 5세와 7세 유아를 대상으로 범주화 과제 수행 상황에 대한 조사를 실시하였다. 그 결과, 유아의 범주화 과제 수행은 과제 수행 상황에 따라 부분적으로 유의한 차이를 나타내어 또래 협력 상황에서의 과제 수행 정도가 다른 상황에서 보다 유의하게 높았고, 또래 상상 상황에서의 과제 수행 정도는 독자 수행 상황보다 부분적으로 유의하게 높았다. 그리고 유아의 범주화 과제 수행은 발화 양식과도 부분적으로 유의한 상관이 있으며, 상관이 있는 것으로 나타난 발화 양식은 과제 수행 상황에 따라 그 횟수에 부분적으로 차이가 있었다. 또 7세 유아가 5세 유아보다 범주화 과제 수행 점수가 높을 뿐 아니라 과제 수행과 관련된 발화 양식을 더 산출하였다.
The major purpose of this study is to investigate the children's categorization task performances according to pea collaboration condition(real/imaginary/no-peer condition) and their speech types focusing on the relationships between children's speech types which are induced by peer collaboration conditions and their task performances. Subjects consisted of one hundred and twenty-six, 5- and 7-year-old children in Seoul. Results indicate that there were significant differences in children's categorization task performances between real-peer condition and no-peer condition, but partly significant differences between imaginary-peer condition and other conditions. There were significant correlation between some speech types and categorization task performances, and these correlated speech types represented significant differences according to peer collaboration condition. These results varied depending on age and 7-year-olds showed higher task performances and uttered more performance-related, contributable speech types as well. This provided some evidence that there are relations abort speech type, peer collaboration condition, and task performance, so children who performed categorization task in collaboration with real/imaginary peer can show higher scores by uttering more contributable types of speech than those who performed alone, and this relation varies according to age.