바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

대학생의 실용지능과 학업지능 구조 비교: 암묵적 접근을 중심으로

Comparison between the Structure of Practical Intelligence and Academic Intelligence among University Students: An Implicit Theory Approach

초록

생애에 걸친 발달패턴에서 학업지능(Academic Intelligence: AI)과 실용지능(Practical Intelligence: PI)의 영향력은 차이가 있는 것으로 알려져 있는데, 특히 학과의 공부 외에 여러 영역의 삶을 탐색하고 사회생활을 준비하는 시기인 대학생활에서는 학업 능력과 더불어 실용적 능력의 요구가 그 이전보다 뚜렷하게 커지는 때라 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 대학생들을 대상으로 학업지능과 실용지능이 어느 정도 구분되는 개념이며, 구체적으로 두 지능유형은 어떤 구성요소와 특성을 갖고 있는지를 밝히고자 하였다. 총 202명의 대학생을 대상으로 한 예비조사를 거쳐 학업지능의 대표적 특성을 보여주는 93개 문항과 실용지능의 대표적 특성을 보여주는 102개 문항을 선정하였다. 다음으로 434명의 대학생에게 각 문항에 제시된 특성이 자기 자신과 타인(이상적으로 지적인 원형적 인물)을 어느 정도 잘 나타내는지를 평가하게 하여 두 지능개념의 대표적인 특성을 구체화하였다. 요인분석을 통해 각 지능의 구조를 탐색해 본 결과, 학업지능과 실용지능의 핵심요소들간에 대체적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 상관관계와 다중회귀 분석 결과, 두 지능은 비교적 구별되는 개념으로 나타났으며, 대학생들은 지능을 이해하는데 있어 학업능력보다는 실용능력을 더 중요하게 생각하고, 이러한 경향은 졸업을 앞두고 사회진출 및 취업이 중요한 관심사가 되고 있는 4학년에게서 더욱 큰 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 지능의 학업적 문제해결 기능에만 초점을 맞추고 있는 현실의 문제점과 함께, 발달주기상 대학생시기와 그 이후에 주요하게 다루어져야 할 실용지능의 중요성에 대해 논의하였다.

keywords

Abstract

Academic Intelligence(AI) and Practical Intelligence(PI) differ in that the former is, in general, relevant to the problem solving in academic setting whereas the latter is relevant to problem solving of real life. Especially, for the university students, the importance of PI is critical in that they are at the merge of entering society and leaving school The present study tried to identify what are the differences and similarities between the structure of AI and PI, and which characteristics AI and PI have. Through a pretest with 202 university students, 93 sentences showing typical characteristics of AI and 102 sentences showing typical characteristics of PI were selected. Then 434 university students were asked to measure how each sentence carries the characteristics of people with high AI and high PI, respectively. Results showed that university students, especially seniors, evaluated PI more importantly than AI. Also, the correlations between AI and PI were low, and a series of analyses showed that two concepts of intelligences were unidentical in that each concept has different characteristics or main factors. The meanings and the applications of the results revealed in the presents study were discussed.

keywords

logo