open access
메뉴
ISSN : 1229-0718
본 연구는 임산부-태아 상호작용증진 프로그램을 구성하고 전후검사 통제집단 설계를 통해 프로그램의 효과를 비교, 분석하였다. 연구대상은 임신 26∼34주 사이의 임산부로서 실험집단 7명과 통제집단 6명이다. 프로그램에 참여한 실험집단에게는 6주 동안 매주 2회 실시한 12회기의 임산부-태아 상호작용 활동을 제공하였다. 프로그램 활동에는 비디오 관람, 강의 및 주제별 활동이 포함된다. 실험집단과 통제집단의 프로그램 실시 전ㆍ후 및 실험집단의 프로그램 전ㆍ중간ㆍ후의 임산부-태아 간 상호작용 변화를 분석한 결과 사전검사에서는 실험집단과 통제집단간에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나 사후검사에서는 비 언어상호작용빈도, 언어상호작용빈도 및 언어상호작용의 질에 있어 실험집단이 통제집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 증가경향과 향상을 보였다. 본 연구의 의의는 태아가 엄마의 감정에 반응하게 되는 임신말기에 효과적으로 실시하는 임산부-태아 상호작용증진 프로그램을 개발하여 효과를 검증함으로써 임산부-태아 상호작용의 모델을 제시해주었다는 점이다.
The purpose of this study was to develop the pregnant women-fetus interaction program for enhancing their interaction and to evaluate the effects of the program using a control group with pre and post test design. The subjects of this study consisted of seven pregnant women in experimental group and six pregnant women in control group at the 26-34 weeks of gestation. The program was composed of 12 sessions in three stages. The first stage was to have the experimental group experience a close bond between pregnant women and their unborn infants. At this stage, the pregnant women in the experimental group had opportunities to communicate with their fetus. The second stage was to give the subjects chances for a professional evaluation of the status of their bonding efforts. At this stage, the pregnant women may accumulate their bonding with fetus. The third stage was to provide the subjects a model of various kinds of relating method to their fetus. Data were collected with prenatal and postnatal Marschak Interaction Method(MIM). Microanalyses of the interaction behaviors were carried out with videotaped records. The data were analyzed with Mann-Whitney U Test, Friedman test, and Wilcoxon T-test. Results indicated that the program revealed statistically significant effects on enhancing the positive psychological mother-fetus(newborn baby) interaction. It also indicated that the contents and methodology of the program were appropriate to achieve the goals of the program.
(2000) 태교관점 임부교실이 모아 애착에 미치는 효과., 연세대학교 대학원
(2002) 10대 미혼모를 위한 자기성장 프로그램에 대한 연구, 대구가톨릭대 대학원
(1998) 미혼모의 교육프로그램개발을 위한 기초연구. , 중앙대학교 대학원
(2000) 임부의 태교실천 영향요인. , 연세대학교 대학원
(2002) 태담과 촉각자극의 모-태아 상호작용 증진 프로그램이 모아 상호 작용에 미치는 효과. , 경희대학교 대학원
(2000) 태교에 대한 대상관계이론적용연구 -위니캇의 부모-유아 관계이론을 중심으로-. , 연세대학교 연합신학대학원
(1999) 아기장래결정 집단프로그램이 미혼모에게 미치는 영향에 관한 사례연구. , 숭실대학교 대학원
(2001) 한국 미혼모 복지서비스의 개선방안에 관한 연구., 청주대학교 행정대학원
(1974) . Mother-infant reciprocity. In M. Klaus,
(1981) . Promoting maternal attachment through prenatal intervention. The American Journal of Maternal/Child Nursing,
(2002) Antecedents of mother-infant interaction and infant irritability in the first 3 months of life. ,
(2002) Maternal stress and affect influence fetal neurobehavioral development.,
(2001) Mother's emotional expressivity and children's behavior problems and social competence : Mediation through children's regulation.,
(1986) . Pre- and postbirth antecedents of 2-year-old attention capacity for relationships, and verbal expressiveness. Developmental Psychology
(2000) Prebirth parent characteristics and early family development. , John Wiley & Sons, Inc
(1985) . Mother's behaviors and attitudes toward their unborn infants. The Theraplay Institute.,
(1979) . Relationship of psychological factors in pregnancy to progress in labor. Nursing Research,
(1980) . Psychological effects of motherhood. New York,
(2002) Maternal adjustment and infant outcome in medically defined high-risk pregnancy. ,
(1999) Prediction of early childhood ngative emotionality and inhibition from maternal distress during pregnancy. ,
(2001) Infant affective responses to mother's still face at 6 months differentially predict externalizing and internalizing behaviors at 18 months,
(1999) Child care and mother-child interaction in the first 3 years of life.,
(1960) . “A Note on the Mother- Fetus Relationship.”,
(1960) . “A Note on the Mother- Fetus Relationship.”,