open access
메뉴
ISSN : 1229-0718
본 연구에서는 한국 유아 행동문제의 경향과 특성을 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울에 위치한 어린이집과 유치원 총 6개 기관의 만 3세 유아 50명, 만 4세 유아 132명, 그리고 만 5세 유아 280명으로 총 842명(남아 467명, 여아 375명)의 유아를 연구대상으로 하였다. 연구도구는 만 2세 6개월에서 5세 영유아의 행동을 평가하기 위한 행동평가 척도인 Kamphaus와 Reynolds(1992)가 개발한 BASC(Behavior Assessment System for Children)를 이경숙, 신의진, 신동주, 전연진, 박진아(2003)가 번안, 수정하여 타당화한 도구인 K-BASC(Korean Behavior Assessment System for Children)를 사용하였다. 결과는 어머니의 교육수준이 높을수록 유아가 주의집중을 더 잘하고 사회적 기술 능력이 더 높았으며, 어머니가 직업이 있는 경우 유아의 사회적 기술 능력이 더 높은 것으로 나타났다. 형제순위가 첫째인 경우 우울, 불안, 공격성, 내면화 행동문제가 더 많은 것으로 나타났다. 또한 남아의 경우 여아에 비해 공격성, 과잉행동, 외현화 행동문제, 주의집중 문제가 더 많은 반면, 여아는 남아에 비해 우울과 위축 행동문제가 더 많은 것으로 나타났다. 유아의 연령이 높아질수록 공격성과 외현화 행동문제, 우울과, 비전형 문제, 그리고 과잉행동과 위축 행동문제가 적게 나타났다. 유아의 행동문제 각 하위영역들의 상관관계를 살펴본 결과 남아와 여아 모두 우울 하위영역이 내면화 행동문제 뿐 아니라 외현화 행동문제와 비교적 높은 상관관계를 보였으며, 특히 과잉행동 문제와 외현화 행동문제 간의 상관이 아주 높은 것으로 나타났다. 전체 유아의 3-4% 정도가 향후 행동문제에 대한 전문적 개입이 필요할 것으로 나타났다.
This study examines the characteristics and problems found in the behaviors of Korean young children. We studied a total of 842 children (467 boys and 375 girls) in 6 day care centers and kindergartens located in Seoul: 50 aged below 3, 132 aged 4, and 280 aged 5. For instrument, K-BASC (Korean Behavior Assessment System for Children) was used which was adapted and validated by Lee et al.(2003) from BASC (Behavior Assessment System for Children) developed by Kamphaus and Reynolds (1992) to evaluate behaviors of young children aged between 2.5 and 5. Results show that mothers' educational level is positively correlated with children's attention problem and social skills. Children of working mothers showed higher social skills. First-born children showed more problems of depression, anxiety, aggression, and internalization. In terms of gender, boys were found having more problems of aggression, hyperactivity, externalization, and attention problem, while girls showed more problems of depression and atypical behavior. In terms of age, older children showed less problems of aggression, externalization, depression, atypical behavior, hyperactivity, and withdrawl. For the correlations among the attributes of problems, depression was found highly associated with internalization and externalization among both boys and girls. In particular, the attribute of hyperactivity was significantly associated with externalization. About 3 to 4% of the children were found needing special intervention for their behaviors in the future.
(1997) 아동이 지각한 부부갈등과 행동문제, 동국대학교
(1999) 부부갈등과 아동의 행동문제,
(1986) 맞벌이 가정 아동과 홀벌이 가정 아동의 제 심리적 변인에 관한 비교연구,
(1997) 아동 후기 초등학교 학생의 내적ㆍ외적 문제행동인 우울성향과 반사회적 행동에 영향을 주는 요인들,
(2002) 어머니의 취업유무와 아동의 자아개념이 행동문제에 미치는 영향,
(1991) 문항분석을 통한 한국판 CBCL의 임상 유용도 검증 소아 청소년 정신의학,
(2003) 한국판 영유아 행동문제 평가척도(Korean Behavior Assessment System for Children; K-BASC) 표준화 예비연구.,
(1999) 걸음마기 아동의 문제행동과 보육교사의 어려움에 관한 연구,
(2000) 교사가 지각한 유아의 문제행동과 유아의 성별 연령 기질 및 교사기질과의 관계 연구,
(2003) 삼세대 가족관계 경험과 아동의 스트레스 대처행동이 아동의 행동문제에 미치는 영향,
(2003) 아동이상심리학. , 시그마프레스
(1995) 아동의 스트레스 및 사회적지지 지각과 행동문제, 서울대학교 대학원
(2001) 초등학생용 문제행동 진단검사의 개발 연구 ,
(2002) 유아용 문제행동 진단검사의 개발 연구 ,
(1981) Behavioral problems and competencies reproted by parents of normal and disturbed children age four through sixteen, Monographs of the Society for Reseach in Child Development
(1991) National survey of problems and competencies among four-to sixteen-year-olds Parents' reports for normative and clinical samples Monographs of the Society for Resarch in Child Development,
(1951) Maternal care and mental health, World Health Organization
(1994) Behavior problems in preschool children:A review of recent research,
(1995) Behavior problems in preschool children:A review of recent research,
(2004) Early identification, prevention, and early intervention with young children at risk for emotional or behavioral disorders: Issues, trends, and a call for action.,
(1992) A developmental and clinical model for the prevention of conduct disorder Developmental approaches to prevention and intervention,
(2004) Understanding the emergence of behavior problems in young children with developmental delays ,
(1995) Early assessment of problem behavior among young children in high-risk environments,
(1994) The world of parents and peers,
(1993) The future of research on the treatment of conduct disorder,
(1999) Exposure to violence and behavior problems during early childhood,
(1979) Sex differences in childhood and adolescence:A rejoinder,
(1990) The intervention between child sex and temperament in predicting behavior problme of preschool-age child in daycare,
(2003) Early intervention with children at risk of emotional/behavioral disorders A critical examination of research methodology and practices,
(1974) Effects of maternal employment on the child A review of research,
(1992) Behavior Assessment System for Children Manual,
(2000) Age and gender differences in oppositional behavior and conduct problems A cross-sectional household study of middle childhood and adolescence ,
(1996) Child psychopa- thology., Guilford Press
(1992) DSM-Ⅲ disorders from age 11 to age 15 years Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,
(1989) An early starter model for predicting delinquency The development and treatment of childhood aggression,
(2003188-216) Behavior problems of preschool children from low- income families Review of the literature ,
(1995) Sex differences in crime Do means and within-sex variation have similar causes? ,
(1998) Children who prosper in unfavorable environments The relationship to social capital,
(2000) The asociation of reading disability and language impairment among second-grade children ,
(2004) Physical aggression during early childhood: trajectories and predictors,
(2002) Behavior problems and peer rejection in preschool boys and girls,