open access
메뉴
ISSN : 1229-0718
본 연구는 유아교육 교사들이 교육현장에서 활용할 수 있는 '교사용 유아 정서지능 평정척도'를 개발하여 척도의 신뢰도와 타당도를 구함을 목적으로 하였다. 요인분석을 통해 유아의 정서지능의 구인을 파악하고, 유아의 정서지능과 기질, 그리고 인지능력과의 상관관계의 분석을 통해 변별타당도를 조사하였으며, 척도의 신뢰도는 내적합치도와 평정자간 일치도, 재검사 신뢰도를 조사하였다. 3세에서 6세 된 유아 973명을 대상으로 연구한 결과 유아 정서지능의 6개의 요인이 확인되었다. '자기정서의 이용', '타인정서의 인식 및 배려', '자기정서의 인식 및 표현', '감정의 조절 및 충동억제', '교사와의 관계', '또래와의 관계'로 명명된 6개 요인이 전체분산의 94%를 설명하고 있다. 유아 정서지능은 기질요인과 부분적으로 낮은 유의한 상관을 보였으며, 유아 정서지능과 인지능력간에는 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 내적 일치도는 .94에서 .96, 평정자간 일치도는 .75에서 .99, 재검사 신뢰도는 .87과 .89로 신뢰도가 높온 것으로 나타났다. 이를 볼 때 본 척도는 도구로서 양호한 것으로 판단된다. 본 연구는 국내에서 처음으로 교사의 평정에 의하여 유아의 정서지능을 평정하도록 척도를 개발하고, 유아 정서지능의 구인을 확인하였다는 점에 의의가 있다.
The purposes of this study were to investigate the construct validity and reliability , and to analyze the relationships of children's emotional intelligence with temperament, and cognitive ability. For the study, 973 children were participated. They were 3-6 year olds selected from 8 kindergartens located in Kumi, Chungju, Kimchon. Three instruments were used; 'Emotional Intelligence Rating Scale for Preschool Children(EIRSPC)' developed by the researcher, 'Temperament Rating Scale(Chun, 1992)', and 'Multidimensional Cognitive Abilities Test for Children(Sung et al., 1995)'. The statistical analysis include reliability tests, and factor analysis were used. Pearson's correlations were used to find out relationships of children's emotional intelligence with temperament, and cognitive ability. The results from this study were as follows : Six factors of children's emotional intelligence were identified. These were 'utilization of emotion, 'empathy', 'appraisal and expression of self emotion', 'regulation of emotion , 'relationship between child and teachei , and 'relationship with peers'. Children's emotional intelligence score were significantly related with three temperament factors. Children's emotional intelligence were positively related with the 'physiological responses', and 'positive child's emotional responses'. In contrast children's emotional intelligence were negatively related with the 'active responses'. Children's emotional intelligence score were positively related with cognitive ability, especially, 'inference ability', 'perceptivity', 'creativity' 'problems solving', and 'originality in thinking'. Cronbach a of the scale ranged from .95 - 96. The range of inter-racers reliability was .75 - .99 for the total scale, , and test-retest reliability were .87, and .89, which were considered good.