바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Differences in child daily life experiences and affect states depending on levels of self-esteem

Abstract

This study investigated differences in daily life experiences and affect states depending on levels of self-esteem among elementary school 6th grade students. To indicate daily life experiences, the amount of time spent across 4 daily activity contexts(schoolwork, active leisure, passive leisure, maintenance) and 3 interpersonal contexts(alone, family, friends) was measured and to indicate daily life affect states, levels of happiness and worry across those daily activity and interpersonal contexts were measured using Experience Sampling Method(ESM). A sample of 107 students(54 boys and 53 girls) reported their daily life experiences six times a day for 4 days. They provided 1490 self-reports. Findings are as follows: first, high level of self-esteem group boys spent more time alone than with their family members or friends compared to low level of self-esteem group boys. And, high level of self-esteem group girls spent more time with their family members or friends than alone compared to low level of group girls. Second, high level of self-esteem group boys and girls experienced higher happiness and lower worry across daily activity and interpersonal contexts compared to low level group counterparts. Finally, high level of self-esteem group boys' affect states varied across daily activity and interpersonal contexts less than low level group counterparts. The findings were discussed in the stability of affect states across daily life contexts to indicate self-esteem.

keywords
Submission Date
2009-04-15
Revised Date
2009-05-07
Accepted Date
2009-05-08

Reference

1.

강기정, 정은미(2003). 그룹홈 아동의 자아존중감 증진을 위한 자기성장집단상담 프로그램 효과연구. 대한가정학회지, 41(11), 172-187.

2.

김애경(2001). 아동과 초기 청소년의 사회적 행동:부모와의 의사소통, 자아존중감 및 우울과의 관계. 아동학회지, 22(3), 271-285.

3.

김희화(1993). 아동의 자아존중감 : 구성영역과 발달. 아동학회지, 14(1), 129-139.

4.

김희화, 김경연(2000). 청소년의 비행과 자아존중감 간의 인과적 관계에 대한 종단연구. 대한가정학회지, 38(5), 15-24.

5.

문현선(1984). 모의 자아개념 및 양육태도와 학동기 자녀의 자아개념과의 관계 연구. 경희대학교 석사학위청구논문.

6.

심희옥(1997). 아동후기 초등학생의 우울성향: 일상적 스트레스, 자아존중감 및 사회적 기술과의 관계. 대한가정학회지, 36(6), 133-144.

7.

심희옥(1998). 아동후기 초등학교 학생의 부적응생활사건, 자아존중감, 사회적 자원과 부적응에 관한 종단연구. 아동학회지, 19(2), 35-48.

8.

양종국, 김충기(2002). 비행청소년의 비행위험요인 및 보호요인과 재비행간의 관계. 청소년상담연구, 10(2), 101-121.

9.

이경님(2002). 청소년의 애착, 자아존중감 및 충동 통제가 비행에 미치는 영향. 대한가정학회지,40(8), 191-206.

10.

이미리(1996), 청소년의 우울증 수준에 있어서 문화적 차이와 일상생활활동 경험과의 관계. 아동학회지, 17(1), 137-152.

11.

이미리(2000). 일상생활의 어떠한 경험이 초기 청소년의 폭력행동과 관계가 있는가. 한국청소년개발원 연구보고 99-p06. 서울: 한국청소년개발원.

12.

이미리(2001). 초기 청소년의 스트레스와 폭력행동과의 관계에 대한 일상생활활동 경험의 중재효과. 아동학회지, 22(4), 167-188.

13.

이미리(2002). 청소년 초기 일상생활활동 경험의 특성과 스트레스 수준. 대한가정학회지, 40(1), 69-84.

14.

이미리(2003a) 청소년 행복감 수준의 일상 맥락 변화에 따른 다양성. 한국심리학회지: 발달, 16(4), 193-209.

15.

이미리(2003b) 중학생의 또래 폭력행동피해와 일상활동경험의 관계. 한국심리학회지: 발달, 16(2), 87-110

16.

이미리, 김진한(2005). 일상생활에서 나타나는 청소년기 우울증의 정서적 증상: 대인맥락 변화를 중심으로. 대한가정학회지, 43(5), 81-91.

17.

이숙, 최정미(2003). 어머니의 양육태도와 또래수용도가 아동의 자아존중감에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(2), 31-42.

18.

이은해, 이미리, 박소연(2006). 아동연구방법. 서울:학지사.

19.

장승옥, 한선혁(2004). 청소년 문화 활동과 자아존중감의 관계. 청소년학연구, 11(4), 185-207.

20.

정회욱(2003). 자아존중감 발달에 관한 횡단연구. 교육학연구, 41(3), 11-27.

21.

조아미(2007). 종단적 자료를 통해 본 청소년의 비행과 자아존중감의 관계. 제4회 한국청소년 패널 학술대회자료집. 65-78.

22.

조혜정(1999). 청소년의 가사노동참여가 자아존중감에 미치는 영향. 생활과학논집, 2, 43-59.

23.

최은영, 최인령(2002). 청소년 자아존중감과 정신건강에 관한 연구. 한국학교보건학회지, 15(1),63-72.

24.

현희순, 김양순(1999). 청소년의 자아정체감 발달과 가정생활 및 학교생활 적응에 관한 연구: 제주시고등학생을 대상으로. 아동학회지,20(1), 249-262.

25.

홍성흔, 도현심(2002). 모-자녀관계 및 자아존중감과 청소년의 성취동기간의 관계. 대한가정학회지, 40(12), 145-157.

26.

Baumeister, R. F. (1998). The self. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, & C. Lindzey(Eds.), The Handbook of Social Psychology(4th ed., pp.680-740). Boston : McGraw-Hill

27.

Bernichon, T., Cook, K. E., & Brown, J. D. (2003). Seek self-evaluative feedback: The interactive role of global self-esteem and specific self-views. Journal of Personality & Social Psychology, 84(1), 194-204.

28.

Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development. MA: Harvard University Press.

29.

Brown, J. D., & Mankowski, T. A. (1993). Self-esteem, mood, and self-evaluation: Changes in mood and the way you see you. Journal of Personality and Social Psychology, 64(3), 421-430.

30.

Brown, J. D,. & Smart, S. A. (1991). The self and social conduct: Linking self-representations to prosocial behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 368-375.

31.

Brown, J. D., & Taylor, S. E. (1986). Affect and the processing of personal information : Evidence for mood-activated self-schemata. Journal of Experimental Social Psychology, 22, 436-452.

32.

Brown, L. M., & Gilligan, C. (1992). Meeting and the Crossroads: Women's Psychology and Girls' Development. Cambridge MA: Harvard University Press.

33.

Campbell, A. (1981). The Sense of Well-Being in America. NY: McGraw-Hill.

34.

Conner, T., & Barrett, L.F.(2005). Implicit self-attitudes predict spontaneous affect in daily life. Emotion, 5(4), 476-488.

35.

Denissen, J. J., Penke, l., Schmitt, D. P., & van Akin, M. A. G. (2008). Self-esteem reactions to social interactions: Evidence for Sociometer mechanisms across days, people, & nation. Journal of Personality and social Psychology, 95(1), 181-196.

36.

Emler, N. (2001). Self-Esteem: The Costs and Consequences of low Self-worth. York, England: York Publishing Services.

37.

Gecas, V., & Schwalbe, M. L. (1986). Parental behavior and adolescent self-esteem. Journal of Marriage and the Family, 48(37), 37-46.

38.

Harter, S. (1993). Cause and consequences of low self-esteem in children and adolescents. In R.F. Baumeister(Ed.), Self-Esteem : The Puzzle of Low Self-Regard. NY: Plenum Press.

39.

Hedges, S. M., Jandorf, L., & Stone, A. A. (1985). Meaning of daily mood assessments. Journal of Personality and Social Psychology, 48(2), 428-434.

40.

Holland, A., & Andre, T. (1994). The relationship of self-esteem to selected personal and environmental resources of adolescents, Adolescence, 29(114), 3345-3360.

41.

Larson, R.(1989). Beeping children and adolescents: A method of studying time use and daily experience. Journal of Youth and Adolescence, 18, 511-530.

42.

Larson, R., & Verma, S.(1999). How children and adolescents spend time across the world: Work, play, and developmental opportunities. Psychological Bulletin, 125(6), 701-736.

43.

Leary, M. R. (2003). Commentary on self-esteem as an interpersonal monitor: The Sociometer hypothesis. Psychological Inquiry, 14, 270-274.

44.

Leary, M. R., & Baumeister, R. F. (2000). The nature and function of self-esteem : sociometer theory. On M. P. Zanna(Ed..), Advances in experimental social psychology: Vol. 32(pp.1-62). San Diego: Academic Press.

45.

Lee, M. (2003). Korean adolescents' examination hell and their use of free time. In S. Verma & R. Larson(Eds.), New Directions for Child and Adolescent Development: Examining Adolescent Leisure Time across Cultures (pp.9-21). San Francisco: Jossey-Bass.

46.

Lee, M,. & Larson, R. (2000). The Korean 'Examination Hell': Long hours of studying, distress, and depression. Journal of Youth and Adolescence, 29(2), 249-270.

47.

Lucas, R. E., Diener, E., & Suh, E. (1996). Discriminant validity of well-being measures. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 616-628.

48.

Nottleman, E. D. (1987). Competence and self-esteem during transition from childhood to adolescence. Developmental Psychology, 23, 441-450.

49.

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.

50.

Rosenberg, M. (1979). Society and the Adolescent Self-Image: Conceiving the Self. NY: Basic Books Inc.

logo