바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Relations of Only Child's and Sibling Children's Sociability with Maternal Behavior in Korea and China

Abstract

273 Chinese mothers and 295 Korean mothers reported their maternal behavior and their only child's or sibling children's sociability. Compared maternal behavior between Korea and China, Chinese mothers showed more reasonable guidance, more active involvement, and more consistent regulation as well more controlling with power and demanding less achievement toward their child. Mothers showed more affect and more active involvement to the only child than to the sibling children irrespective of nationality. Korean mothers showed more overprotection to only child than to sibling children, but Chinese mothers showed no difference between the two. In sociability rating, Chinese mother reported their children as more egocentric but cooperative than Korean mother did. The relational patterns of children's sociability with maternal behavior appeared somewhat different in Korean data and Chinese data. It was found that main reasons for having only child was national policy in Chinese mothers but was personal in Korean mothers.

keywords
Submission Date
2009-07-13
Revised Date
2009-08-09
Accepted Date
2009-08-10

Reference

1.

김경희 (1987). 아동심리학. 서울: 박영사.

2.

김덕희 (2005). 외동이 어머니의 양육태도와 유아의 사회적 능력에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

3.

김병태 (1997). 외동이와 형제아의 사회성과 자아 존중감에 관한 비교연구. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.

4.

김상희 (1990). 형제간 및 또래간 사회성에 영향을 주는 가족인구학적 변인. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

5.

김숙경 (1989). 외동이와 형제아의 모-자녀관계 및 사회성에 관한 비교연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

6.

김숙자 (1982). 어머니의 간섭이 자녀의 자율성에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

7.

김진남 (1987). 외동이와 두자녀 이상 어머니의 양육태도에 관한 비교 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

8.

도미향, 윤지영 (2004). 외동이와 형제아가 지각한 부모양육태도와 사회정서발달. 아동학회지, 25(3), 75-85.

9.

류향자 (1999). 외동이와 형제아의 성격 특성과 학교적응 비교연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

10.

박범실 (1987). 아동의 사회적 능력과 그 관련변인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. 대한가정학회지, 27(4), 151-165.

11.

박성연 (1989). 어머니 양육행동 척도 개발에 관한 일 연구. 대한가정학회지, 27(4), 151-165.

12.

박성연, 이숙 (1990). 어머니양육행동 척도 표준화를 위한 예비 연구. 대한가정학회지, 28(1), 141-156.

13.

박현주 (1992). 외동이와 형제아의 성격특성과 어머니의 양육태도에 관한 비교연구. 수원대학교 대학원 석사학위논문.

14.

변은수 (1990). 외동이의 성격발달과 어머니의 양육태도와의 관계 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.

15.

서희정 (1995). 외동이와 형제아의 사회성과 어머니의 양육태도에 관한 연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.

16.

송성옥 (1998). 외동이와 형제아의 사회성발달과 아버지의 양육태도에 관한 연구. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.

17.

송호경 (2004). 외동이와 다자녀를 둔 어머니의 양육태도에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.

18.

유영주 (1986). 신가족관계학. 서울: 교문사.

19.

이명흥 (1987). 가족치료. 사회사업, 11, 6-36.

20.

이성진, 이기우 (1986). 한 자녀 가정에 대한 조사연구. 대한가족계획협회, 1-55.

21.

이현주 (2000). 외동아와 형제아의 언어능력과 사회성간의 관계 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.

22.

조성호 (1998). 외동이가 지각한 부모양육태도와 사회성에 관한 연구. 울산대학교 대학원 석사학위논문.

23.

중국통계청 (2008). 인구조사. http://www.stats.gov.cn/

24.

최경순 (1993). 아버지 양육행동 및 참여도와 아동의 사회적 능력과의 관계. 부산여자대학교 논문집, 36, 269-309.

25.

통계청 (2008). 주요출산력지표. http://www.nso.go.kr

26.

한국행동과학연구소 (1974). 사회성숙도 검사. 서울: 한국행동과학연구소.

27.

한국어사전편찬회 (1976). 한국어대사전. 서울: 현문사.

28.

唐久來(1994). 獨生子女認知能力与 社會活動能力硏究. 中華兒童學會志, 32(6), 121-129.

29.

Alvarez, W. F. (1985). The meaning of maternal employment for mothers and their perceptions of their three-year-old children. Child Development, 56(2), 350-360.

30.

Azmitia, M., & Hesser, J. (1993). Why sibling are important agents of cognitive development: A comparison of sibling and peers. Child Development, 64, 430-444.

31.

Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monographs, 41(1, part2), 1-103.

32.

Baumrind, D. (1989). Rearing competent children. In W. Damon (Ed.), Child Development Today and Tomorrow (pp. 349-378). San Francisco: Jossey-Bass,

33.

Baumrind, D. (1991). Parenting styles and adolescent development. in J. Brtooks-Gunn, R. Lerner and A. C. Petersen(Eds), The Encyclopedia of Adolescence (pp. 746-758). New York: Garland.

34.

Chao, R. (1994). Beyond parental control and authoritarian parenting style: understanding Chinese parenting through the cultural notion of training. Child Development, 65, 1111-1119.

35.

Chao, R. (2001). Extending research on the consequences of parenting style for Chinese American and European Americans. Child Development, 72, 1832-1843.

36.

Chen, C., & Uttal, D. (1988). Cultural values, parents' beliefs, and children's achievement in the Unites States and China. Human Development, 31, 351-358.

37.

Chiu, L. (1987). Child-rearing attitudes of Chinese, Chinese-American, and Anglo-American mothers. International Journal of Psychology, 22, 409-419.

38.

Dornbusch, S., Ritter, P., Leiderman, P. H., Roberts, D., & Fraleigh, M. (1987). The relation of parenting style to adolescent school performance. Child Development, 58, 1244-1257.

39.

Falbo, T. (1979). Only children, stereotype, and research. In M. Lewis and Loenard, (Eds.), The child its family (pp. 143-168). N.Y.: Plenum.

40.

Falbo, T., & Polit, D. F. (1986). A quantitative review of the only-child literature: Research evidence and theory development. Psychological Bulletin, 100, 176-189.

41.

Falbo, T., & Polit, D. F. (1987). A only child and personality development: a quantitative review. Journal of Marriage and the Family, 49, 309-325.

42.

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior:An Introduction to theory and research. Reading, Massachusetts: Addion-Wesley.

43.

Ho, D. (1994). Cognitive socialization in Confucian heritage cultures. In P. Greenfield & R. Cocking (Eds), Cross-Cultural Roots of Minority Child Development (pp. 285-313). Hillsdale, NJ: LEM.

44.

Hurlock, K. B. (1964), Child Development(4th ed). N.Y.: McGraw-Hill.

45.

Jiao, S., & Ji, G. (1986). Comparative study of behavioral qualities of only children and sibling children. Child Development, 57, 357-360.

46.

Lamborn, S. D., Mounts, N. S., Steinberg, L., & Dornbusch, S. M. (1991). Patterns of competence and adjustment among adolescent from authoritative, authoritarian, indulgent and neglectful families. Child Development, 62, 1049-1065.

47.

Lewis, M., & Kreitzberg, V. S. (1979). Effects of Birth Order and Spacing on Mother-Infant interaction, Developmental Psychology, 15, 617-625.

48.

Lin, C., & Fu, V. (1990). A comparison of child-rearing practices among Chinese, immigrant Chinese, and Caucasian-American parents. Child Development, 61, 429-433.

49.

Minuchin, S. (1974). Families and family therapy. Cambridge, MA: Havard University Press.

50.

Pease, D. S., Clark, G., & Crase, S. J. (1979). Iowa social competency scales: school-age and preschool manual. Iowa State University Research Foundation.

51.

Rohner, R. P. (1980). Worldwide tests of parental acceptance-rejection theory: An overview. Behavior Science Research, 15(1),1-22.

52.

Steinberg, L., Mounts, N., Lamborn, S., & Dornbusch, S. (1991). Authoritative parenting and adolescent adjustment across various ecological niches. Journal of Research on Adolescence. 1, 19-36.

53.

Stevenson, H., Lee, S., & Stigler, J. (1986). Mathematics achievement of Chinese, Japanese, and American children. Science, 231, 693-699.

54.

Sue, S., & Okazaki, S. (1990). Asian-American educational achievements: a phenomenon in search of an explanation. American Psychologist, 45, 913-920.

55.

Wang, Y., & Ollendick, T. H. (2001). A cross-cultural and developmental analysis of self-esteem in Chinese and Western children, Clinical Child and Family Psychology Review, 4(3), 253-271.

56.

Wang, C. C., & Phinney, J. S. (1998). Differences in child rearing attitudes between immigrant Chinese mothers and Anglo-American mothers. Early Development and Parenting, 7, 181-189.

57.

Zajonc, R. B., & Markus, G. B. (1975). Birth order and intellectual development. Psychological Review, 82, 74-88.

logo