바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

통제소재척도의 응답형식별 비교

A Comparison of Locus of Control Scales depending Two Response Scale Format

초록

본 연구에서는 통제소재 척도의 구성방식별(강제선택형, 평정형) 신뢰도와 내외 통제소재와 내외동기, 창의성 및 학업성취 간의 관계를 비교하고자 하였다. 국내외 통제소재 척도들과 질적 연구를 통해 수집한 문항들로 내-외 강제선택형 52문항 쌍과 104개의 평정형 문항으로 통제소재 척도를 재구성하여 초등학교 6학년 257명(남 140, 여 117)에게 실시하였다. 문항분석 과정을 통하여 내-외 통제소재 35쌍의 문항(70문항)을 선정하였다. 문항분석 및 척도의 내적 일관성 분석 결과, 평정형 척도의 신뢰도와 문항 변별도가 선택형 척도보다 더 높은 것으로 나타났다. 내외통제소재와 내외 동기간의 상관분석 결과, 내적 통제는 내적동기, 외적 통제는 외적 동기와 유의한 정적 상관을 보였다. 창의성의 하위 요인들은 평정형 척도의 내적 통제소재 점수와 비교적 높은 정적 상관을 보였고 외적 통제 점수와는 비교적 낮은 부적 상관을 보였다. 내외통제와 학업성취(국어, 수학, 사회, 과학 시험성적)간의 상관분석 결과, 평정형 척도에서 내적 통제 점수는 모든 시험성적과 정적 상관을, 외적 통제점수는 수학을 제외한 모든 과목과 부적 상관을 보였다. 내외 통제 간 상관은 -.42로 내외 통제를 양극단의 일차원으로 간주할 수도 있다. 그러나 내적 통제와 다른 심리적 구성개념 간 비교적 높은 정적 상관을 보인 점과 외적 통제는 비교적 낮은 부적 상관을 보였다는 점, 그리고 내외 통제 점수를 통합할 경우 내적 통제 점수보다 상관이 낮아지는 점을 감안한다면 별개의 차원으로 간주하는 것이 더 좋을 것으로 판단된다. 본 연구의 결과를 종합한다면 통제소재 점수를 개인 간 비교에 이용할 경우 평정형으로 구성하되 내외통제를 각각 별개의 차원으로 해석하는 것이 권고된다. 추후 연구방향과 연구의 제한점이 논의되었다.

keywords
통제소재, 강제선택형척도, 평정형척도, 응답형식, locus of control, ipsative scale, normative scale, response scale format, locus of control, ipsative scale, normative scale, response scale format

Abstract

The purposes of this study were 1) to examine the reliability of the locus of control scales depending on two response scale formats(ipsative and normative) and 2) to investigate the relationship between locus of control, intrinsic-extrinsic motivation, creativity and academic achievement. The Locus of Control scale items from qualitative study and several Locus of Control scales in Korea and abroad were reconstructed into ipsative items of fifty two pairs and one hundred four normative items and administered to two hundred fifty seven elementary students (male 140, female 117) with a creativity test and I/E motivation test. Through the process of the item analysis, internal and external items of 35 pairs were selected. As the result of the item analysis and the analysis of internal consistency reliability, the reliability of normative scale and its correlation with total was higher than those of internal-external ipsative scale. As the result of the correlation analysis between internal-external locus of control and intrinsic-extrinsic motivation, internal-external control had significantly positive correlation with intrinsic and extrinsic motivation respectively. The subfactors of creativity had moderately high positive correlation with the internal locus of control but they had moderately low negative correlations with the external locus of control. As the result of the correlation analysis between internal-external control and academic achievement (Korean literature, mathematics, sociology, science), in normative scale internal control score had positive correlation with all subjects while external control scale had negative correlations with all subjects without math. As the correlation between internal and external control was -.42. In summary, on the occasion of interpersonal comparison using the locus of control score, it is recommended that the scale should be constructed in normative measure and interpreted internal-external score in separate dimensions. Directions of further research and limitations of this study was discussed.

keywords
투고일Submission Date
2010-10-10
수정일Revised Date
2010-11-07
게재확정일Accepted Date
2010-11-08

참고문헌

1.

김명소, 이헌주 (2006). 성격검사의 형식이 응답왜곡(faking)에 미치는 영향: Normative 형식과 Ipsative 형식의 비교. 2006 한국 산업 및 조직심리학회 춘계학술대회 발표논문집.

2.

김아영 (1994). 한국형 학구적 실패에 대한 내성 척도 개발에 관한 연구. 교육학연구, 32(3), 59-75.

3.

민하영 (1999). 스트레스 상황에 대한 지각된 통제감과 내외통제소재가 아동의 스트레스 대처 행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사 학위 청구논문.

4.

이종구, 한영석 (2008). 텔레마케터 선발용 역량검사의 구성형식별 신뢰도와 타당도: Ipsative와 Normative 측정간 비교. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 21(3), 411-428.

5.

이헌주 (2005). 성격검사의 형식이 응답왜곡 (faking)에 미치는 효과: Normative 형식과 Ipsative 형식의 비교. 호서대학교 대학원 석사 학위 논문.

6.

정은주, 손진훈 (1981). 학생용 외통제척도 제작연구- Nowicki와 Strickland(1973)의 척도를 중심으로. 한국행동과학연구소 연구노트, 10(2), 1-15.

7.

차재호, 공정자, 김철수 (1973). 내외통제척도작성. 행동과학 연구소 연구노트.

8.

최인수, 이종구 (2004). 창의성검사. 서울: 한국가이던스.

9.

한덕웅 (1985). 조직행동의 동기이론(수정보증판). 서울: 법문사.

10.

Amabile, T. M. (1989). Growing up creative. Buffalo, New York: Creative Education Foundation.

11.

Amabile, T. M. (1993). Motivational synergy: Toward new conceptualization of intrinsic and extrinsic motivation in the workplace. Human Resource Management Review, 3, 185-201.

12.

Baron, H. (1996). Strengths and limitations of ipsative measurement. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 69(1), 49-56.

13.

Bar-Tal, D., Kair, D., Bar-Zohar, Y., & Chen, M. (1980). The relationship between locus of control and achievement, anxiety and level of aspiration. British Journal of Educational Psychology, 50, 53-60.

14.

Clifford, M. M., Kim, A., & McDonald, B. A. (1988). Responses to failure as influenced by task attribution, outcome attribution, and failure tolerance. Journal of Experimental Education, 57, 19-37.

15.

Crandall. V. C., & Lacey, B. (1972). Children's perceptions of internal-external control in intellectual-academic situations and their embedded figures test performance. Child Development, 33, 1123-1134.

16.

Findley, M. J., & Cooper, H. M. (1983). Locus of control and academic achievement: A literature review. Journal of Personality and Social Psychology, 44(2), 419-427.

17.

Johnson, C. E., Wood, R., & Blinkhorn, S. F. (1988). Spuiouser and Spuiouser: The use of ipsative personality tests. Journal of Occupational Psychology, 61, 153-162.

18.

Nowicki, S., & Strickland, B. (1973). A locus of control scale for children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 40(1), 148-154.

19.

Paulhus, D. L., & Bruce, M. N. (1991). Faking job profile. Paper presented at the meeting of the American Psychological Association. San Francisco, CA: Freeman.

20.

Printrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92(3), 544-555.

21.

Reeve, J., Olson, B. C., & Cole, S. G. (1987). Intrinsic motivation in competition: The intervening role of four individual differences following objective competence information. Journal of Research in Personality, 21, 148-170.

22.

Robbins, S. (2003). Decide & conquer: Make winning decisions and take control of your life. Pearson Education, Inc.

23.

Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal locus of control of reinforcement. Psychological Monographs, 80(1). 1-28.

24.

Rotter, J. B. (1975). Some problems and misconceptions related to the construct of internal versus external control of reinforcement. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 43, 56-67.

25.

Wellborn, J. G., Conell, J. P., & Skinner, E. A. (1989). The student perceptions of control questionnaire(SPOCQ). Technical Report, Univ. of Rocherster, New York.

logo