바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

한국 아동의 신뢰성 판단에 정보제공자의 연령이 미치는 영향

The influence of informants' age in selective trust of Korean children

초록

신뢰로운 정보의 출처를 선택할 때 미국의 3-4세 아동들은 연령이 높은 성인이 부정확할 경우 상대적으로 정확한 정보를 제공하는 또래를 선택한다. 그러나 개인주의와 수평적인 관계를 중시하는 미국의 문화와 달리 타인과의 조화로운 관계와 권위에 대한 존중을 강조하는 한국 문화에서 성장하는 아동의 경우에는 정보제공자의 연령이 다르게 영향을 미칠 가능성이 있다. 본 연구에서는 만 3-5세 아동을 대상으로 정확성과 연령이 다른 두 명의 정보제공자가 새로운 물건의 명칭을 제안한 후 아동의 선택 반응을 관찰하는 두 실험을 수행하였다. 먼저, 실험 1에서 부정확한 성인과 정확한 또래 아동이 각기 다르게 새로운 사물의 이름을 제시하자 4, 5세 아동은 연령이 높지만 부정확한 성인 정보제공자보다는 연령은 낮아도 정확했던 또래를 선택하였다. 이와 달리 3세 아동의 반응은 우연 수준에 그쳤다. 이러한 3세 아동의 반응이 정보제공자의 정확성 파악 실패에 기인한 것인지를 보기 위하여 실험 2에서는 연령이 동일한 두 명의 성인을 각기 정확한 정보제공자와 부정확한 정보제공자로 제시하였는데, 연령 요인이 사라지자 3세 아동도 정확한 정보제공자를 잘 선택하였다. 이러한 결과는 특히 3세 여아에게서 관찰되었는데 이는 선행 연구와 달리 정보제공자의 연령 요인이 3세와 3세 이후 아동에게 달리 작용하며 성별과도 관련되어 있을 가능성을 제시한다.

keywords
선택적 신뢰, 연령, 정확성, 발달, 문화적 요인, 성별 차이, selective trust, age, accuracy, development, cultural factor, gender difference

Abstract

The present study examined the influence of informants' age in selective trust among Korean preschoolers. Korean culture values relational harmony with an emphasis on respect for the elderly and those with higher family/social status. By comparison, western cultures value horizontal relationships and equality. Therefore, Korean preschoolers might be influenced more by the informant’s age in their selective trust unlike American preschoolers. We examined this by presenting accurate peer and inaccurate adult informant to children. When the two informants proposed different names for the new objects, 4 and 5-year-olds followed the accurate peer informant more than the adult. 3-year-old children were at chance in accepting the labels from either informant. However, when 3-year-olds saw two adult informants (accurate and inaccurate), only girls were able to choose a more reliable informant. These results suggest that the informant’s age affect children differently in the younger group, and also that its effect may be related to gender differences.

keywords
투고일Submission Date
2017-07-15
수정일Revised Date
2017-08-23
게재확정일Accepted Date
2017-08-31

참고문헌

1.

고연정, 최영은 (2011). 만 3-4세 아동의 신뢰성 판단에 관찰 경험이 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 24(4), 151-162.

2.

고연정, 최영은 (2013). 만 3세 아동의 타인 증언신뢰 편향성 검증. 한국심리학회지: 발달, 26(1), 197-214.

3.

정선아, 최영은 (2013). 동성 및 이성 성인의진술에 대한 만 3-4세 아동의 신뢰성 판단. 한국심리학회지 발달, 26(4), 93-105.

4.

한규석, 신수진 (1999). 한국인의 선호가치 변화-수직적 집단주의에서 수평적 개인주의로. 한국심리학회지 사회 및 성격, 13(2), 293-310.

5.

최영은 (2016). 의심의 기술 발달: 선택적 신뢰와 증거성 추론. 한국심리학회지: 발달, 29(1), 63-82.

6.

Birch, S. A., Vauthier, S. A., & Bloom, P. (2008). Three-and four-year-olds spontaneously use others’ past performance to guide their learning. Cognition, 107(3), 1018-1034.

7.

Corriveau, K., & Harris, P. L. (2009a). Choosing your informant: Weighing familiarity and recent accuracy. Developmental science, 12(3), 426-437.

8.

Corriveau, K., & Harris, P. L. (2009b). Preschoolers continue to trust a more accurate informant 1 week after exposure to accuracy information. Developmental science, 12(1), 188-193.

9.

Corriveau, K. H., Kinzler, K. D., & Harris, P. L. (2013). Accuracy trumps accent in children’s endorsement of object labels. Developmental psychology, 49(3), 470.

10.

Corriveau, K. H., Meints, K., & Harris, P. L. (2009). Early tracking of informant accuracy and inaccuracy. British Journal of Developmental Psychology, 27(2), 331-342.

11.

Elashi, F. B., & Mills, C. M. (2014). Do children trust based on group membership or prior accuracy? The role of novel group membership in children’s trust decisions. Journal of experimental child psychology, 128, 88-104.

12.

Jaswal, V. K., Croft, A. C., Setia, A. R., & Cole, C. A. (2010). Young children have a specific, highly robust bias to trust testimony. Psychological Science, 21(10), 1541-1547.

13.

Jaswal, V. K., & Neely, L. A. (2006). Adults don’t always know best preschoolers use past reliability over age when learning new words. Psychological Science, 17(9), 757-758.

14.

Kinzler, K. D., Corriveau, K. H., & Harris, P. L. (2011). Children’s selective trust in nativeaccented speakers. Developmental science, 14(1), 106-111.

15.

Koenig, M. A., Clement, F., & Harris, P. L. (2004). Trust in testimony: Children’s use of true and false statements. Psychological Science, 15(10), 694-698.

16.

Koenig, M. A., & Woodward, A. L. (2010). Sensitivity of 24-month-olds to the prior inaccuracy of the source: possible mechanisms. Developmental psychology, 46(4), 815.

17.

Kohn, M. L. (1987). Cross-national research as an analytic strategy. American Sociological Review, 52, 713-731.

18.

Rohner, R. P., & Pettengill, S. M. (1985). Perceived parental acceptance-rejection and parental control among Korean adolescents. Child development, 524-528.

19.

Santos, H. C., Varnum, M. E. W., & Grossman, I. (2017). Global increases in individualism. Psychological Science, 1-12.

20.

Taylor, M., Cartwright, B. S., & Bowden, T. (1991). Perspective taking and theory of mind: Do children predict interpretive diversity as a function of differences in observers’ knowledge?. Child development, 62(6), 1334-1351.

21.

Triandis, H. C. (1995). Individualism & collectivism. Westview press.

22.

Triandis, H. C. (1989). The self and social behavior in differing cultural contexts. Psychological review, 96(3), 506.

23.

Triandis, H. C. (1972). The analysis of subjective culture. NewYork: Wiley.

24.

Triandis, H. C., McCusker, C., & Hui, C. H. (1990). Multimethod probes of individualism and collectivism. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 1006-1020.

25.

VanderBorght, M., & Jaswal, V. K. (2009). Who knows best? Preschoolers sometimes prefer child informants over adult informants. Infant and child development, 18(1), 61-71.

26.

Yum, J. O. (1988). The impact of Confucianism on interpersonal relationships and communication pattern in East Asia. Communication Monographs, 55, 374-388.

27.

Yum, J. O. (1987). Korean philosophy and communication. Communication theory: Eastern and Western perspectives, 71-86.

logo