open access
메뉴ISSN : 1229-8778
This study examined the effects of corporate CEO’s misbehavior on the corporate reputation and consumer attitude using the self-construal type as a moderating variable. In the era that corporate social responsibility is heavily valued and emphasized globally among businesses, corporate CEO’s unethical behavior and scandals hve been frequently on the national news in Korea. Their misconduct includes such as sexual harrassment, verbal violence, unfair and violent behavior, improper order, delayed salary payment or unacceptable forms of salary payment. The two CEO’s misbehavior we used for this study are CEO’s verbal violence, and CEO’s decision to give products as salary. The dependent variables are corporate reputation and attitude toward company. The results disclosed that after the newspaper articles about the misconduct was read, respondents’ perception about all variables were significantly lowered. Respondents of interdependent self-construal type responded more negatively in their assessment of corporate reputation and company attitude. Pertaining to corporate reputation, CEO’s decision to give products as salary was more negatively perceived than CEO’s verbal violence. As for attitude toward company, the result was identical as that of the corporate reputation but not statistically significant. No interaction effects between unethical types and self-construal forms were detected. Practical and theoretical implications were discussed in the concluding chapter.
강영순 (2000). 인사윤리와 조직시민행동 간의 관계, 기업윤리연구: 2, 171-191.
곤도 노무유키 (2017). 곤도의 결심. 서울: 샘앤파커스,
권보경, 윤수걸 (2007). 기업윤리 실천체계와 경영자의 윤리적 리더십이 조직시민행동에 미치는 영향 연구, 경영경제연구, 7(3), 70-86.
기업윤리 브리프스 (2009). 경제위기와 국내 조직들의 윤리경영 추진 실태 2, 1-4.
김영조, 송시연, 장지훈 (2007). 자기해석의 차이가 제품태도에 미치는 영향, 마케팅 연구, 22(4), 157-173.
김종진, 최종인(2005). 산학협력: 대학의 새로운 역할. 한국산학기술학회논문지, 6(6), 461-467.
박영렬, 김창도, 홍시전 (2001). 다국적기업 한국자회사 경영자와 한국기업 경영자의 윤리의식 비교연구, 기업윤리연구, 3, 97- 114.
박은아, 김현정, 서현숙 (2009). 문화적 자기개념(self-construals)에 따른 외모중시 가치관과 외모관리행동, 한국심리학회지, 10(2), 251-274.
박희봉, 김명환 (2001). 지역사회 사회자본과 거버넌스 능력, 한국행정학보, 34(4), 175- 196.
서구원, 진용주 (2008). 기업의 사회적 책임(CSR) 유형이 기업평판, 사회적 연결감 및 구매의도에 미치는 영향: 대학생의 실증연구, 광고학 연구, 19(4), 149-163.
서대석, 장영은 (2012). 노인장기요양기관의 윤리경영 영향요인 연구, 사회과학연구, 23 (4), 67-92.
서재경 (1992). PI기업인의 이미지, 서울: 김영사.
안완식 (2016). 스포츠기업 <나이키>에 대한 사회적 책임활동과 기업평판 및 고객충 성도의 구조적 관계, 한국체육과학회지, 25(3), 767-781.
이나모리 가즈오 (1998). 사장의 도리, 서울: 다실북스.
이명천 (2010). 정부부처 홍보대사 이용 실태 및 홍보담당자들 의 인식 연구, 홍보학 연구, 14(1), 124-152.
이세라 (2016). “너무” 특별한 사람들-병리적 자기애(자기애성 성격장애)를 중심으로, 현대사회과학연구, Vol. 20. 31-47.
이성수 (2009). 인상관리 상황에서 소비자 행동에 대한 자기해석의 영향, 한국심리학회 연차 학술발표 논문집, 제1호, 394-395.
이우영 (2013). 인생 백년을 읽는 논어, 서울: 글로북스.
이인석, 홍광헌, 황국재 (2006). 다국적기업 최고경영자의 윤리적 가치관이 기업성과에 미치는 영향, 국제경영연구, 17(1), 69-90.
이재호 (2016). 한국사회의 갑질: 사회문화적, 심리적 관점에서, 목회와 상담, 27, 172- 202.
이지석, 권오성, 속대붕 (2012). 한류와 CSR이 기업이미지 및 구매의도에 미치는 영향분석-중국 대학생을 중심으로, 관세학회지, 13(4), 323-340.
이코노믹 리뷰 (2017). ‘갑질 프랜차이즈’ 협회 퇴출, 실효성 있나,http://www.econovill.com/ news/articleView.html?idxno=318372
이한준, 박종철 (2009). 기업의 사회적 책임활동이 제품 및 기업평가에 미치는 영향- 신뢰의 매개역할을 중심으로, 마케팅연구, 24(1), 231-250.
장석인 (2013). 국내 거주 해외 다국적기업의 사회적 책임(CSR)이 경영성과에 미치는 영향: 독일, 네덜란드, 프랑스, 영국 기업을 중심으로, 한․독사회과학논총, 23(3), 61- 100.
조선일보a (2017). <디테일추적>성공한 CEO 20%가 사이코패스?…갑질 회장 심리, 학자에게 물어보니, http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2017/07/27/2017072702195.html
조선일보b (2017). 기자의 시각: 갑질 관중 퇴치 필요하다, http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2017/09/03/2017090301742.html?rsMobile=false
주인기 (2014). 기업윤리는 지속가능경영의 필수조건, 기업윤리 브리프스, 2, 1-6
진용주, 서구원 (2009). 유명인 모델의 사회적 책임(CSR)활동이 소비자의 태도에 미치는 영향, 광고학연구, 20(4), 107-120.
채명수, 이지행, 홍광희 (2015). 공익유형과 메시지유형이 공익연계 광고의 효과에 미치는 영향: 해석수준이론을 중심으로, 광고학연구, 26(3), 35-60.
최운열, 홍찬선, 이호선 (2007). 기업의 사회공헌활동이 기업가치에 미치는 영향: 기부금지출을 중심으로, 한국경영학회 2007년 통합학술발표논문집, 1-29.
최창명, 김성수 (2005). 윤리경영의 운영과 리더에 대한 신뢰가 조직몰입에 미치는 영향. 기업경영연구, 12-2, 89-119.
한종선, 이병관, 안은미 (2012). 공익 연계 광고에서 기업과 공익활동의 관련성이 광고 및 기업태도에 미치는 효과 연구: 자기해석의 조절적 역할을 중심으로, 한국광고홍보학보, 14(4), 5-38.
Arnocky, S., Stroink, M., & DeCicco T. (2007). Self-construal predicts environmental concern, cooperation, and conservation. Journal of Environmental Psychology, 27(4), 255-264.
Beck, A. T., Freeman, A., & Associates (1990). Cognitive therapy of personality disorder, New York: Guilford.
Carroll, A. B. (1979). A Three-dimensional conceptual model of corporate performance Archie. The Academy of Management Review, 4(4), 497-505.
Chandran, S., & Menon, G. (2004). When a day means more than a year: Effects of temporal framing on judgments of health risk, Journal of Consumer Research, 31(2), 375-389.
Davis, K., & Frederick, W. (1984). Business and society: management, public policy, ethics. New York: McGraw-Hills.
Dutton, K. (2012). The wisdom of psychopaths, Scientific American, 12(10), Vol. 307(4), 76-79.
Fossati, A., Beauchaine T. P., Grazioli, F., Carretta I., Cortinovis, F., & Maffei, C. (2005). A latent structure analysis of diagnostic & statistical manual of mental disorders, Fourth edition, Narcissistic Personality Disorder criteria, Comprehensive Psychiatry, Vol. 46(5), 361-367.
Grojean, M., Resick, C., Dickson, M., & Smith, B. (2004). Leaders, values, & organizational climate: Examining leadership strategies for establishing an organizational climate regarding ethics, Journal of Business Ethics, 55(3), 223- 241.
Kareklas, I., Carlson, J. R., & Muehling, D. D. (2012). The role of regulatory focus and self-view in “green” advertising message framing, Journal of Advertising, 41(4), 25-39.
Kenberg, O. (1979). Regression in organizational leadership, New York: Taylor & Francis.
Kohut, H. (1971). The Analysis of the Self, New York: NY University Press.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Principles of Marketing (16th ed), Harlow, UK: Pearson.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224-252.
Ness, S. (1992). Body, movement and culture: Kinesthetic and visual symbolism in a Philippine community. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
PHP (1997). The Matsushita Perspective. Tolyo: PHP.
Portney, P. R. (2005). Corporate social responsibility. Environmental protection and the social responsibility of firms-perspectives, Law, Economics, and Business, 4(39), 237-242.
Sturken, M., & Cartwright, L. (2009). Practices of Looking, NY: Oxford University Press.
Treviño, L., & Klebe, L. (2003). A qualitative investigation of perceived executive ethical leadership: Perceptions from inside and outside the Executive Suite. Human Relations, Vol. 56(1), 5-37.
Victor, B., & Gullen, J. (1987). A theory and measure of ethical climate in organizations', in W. C. Fredrick and L. Preston (eds.), Research in Corporate Social Performance and Policy (JAI Press, London), 51-71.
Zacks, J. M., & Tversky, B. (2001). Event structure in perception & conception. Psychological bulletin, 127(1), 3.