바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학업모의 양육불안과 안녕감의 관계에서 배우자 양육협력의 매개효과와 학습몰입의 조절효과

The Mediating Effect of Parenting Alliance and the Moderating Effect of Learning Flow in the Relation between Parenting Anxiety and Well-Being of Student Mothers

초록

본 연구는 학업모의 양육불안과 안녕감의 관계에서 배우자 양육협력의 매개효과와 학습몰입의 조절효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 배우자와 함께 서울, 경기도, 인천에 거주하는 만 3-9세 자녀를 둔 30, 40대 기혼여자대학원생 182명을 대상으로 온라인으로 자료를 수집하였고, PROCESS Macro Model 4, 1, 5를 이용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 배우자 양육협력은 학업모의 양육불안이 안녕감에 미치는 영향을 완전매개하는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 학습몰입은 학업모의 양육불안이 안녕감에 미치는 영향을 조절하였다. 셋째, 학업모의 양육불안과 안녕감 간의 관계에서 배우자 양육협력의 간접효과와 학습몰입의 조건부 직접효과가 모두 유의하였다. 본 연구 결과는 어린 자녀를 양육하는 학업모의 안녕감을 증진하기 위해 배우자의 양육협력과 학업모의 학습몰입을 함양할 수 있는 심리교육 및 상담 개입은 물론이고, 학업모와 그 가족을 위한 실효성 있는 정책과 제도 마련에 활용될 수 있을 것이다.

keywords
학업모, 양육불안, 안녕감, 배우자 양육협력, 학습몰입, Student Mothers, Parenting Anxiety, Well-Being, Parenting Alliance, Learning Flow

Abstract

The purpose of this study was to verify the mediating effect of spouse parenting alliance and the moderating effect of learning flow in the relation between parenting anxiety and well-being of student mothers. Data was collected online from 182 married female graduate students in their 30s and 40s with children aged 3-9 living in Seoul and Gyeonggi-do. The data were analyzed using the SPSS 21 program and PROCESS Macro Models 4, 1, and 5. As a result of the analysis, spouse parenting alliance completely mediated the effect of parenting anxiety on the well-being of student mothers, and the mediating effect was moderated according to the learning flow of student mothers. In addition, when the learning flow of student mother was low, the higher the parenting anxiety, the lower the well-being, but when the learning flow was high, there was no difference in well-being due to parenting anxiety. This suggests that psychological intervention such as psycho-education and marital counseling for couples to promote parenting alliance will be helpful when trying to help student mothers with low well-being due to parenting anxiety, and individual counseling for student mothers can be effective when using positive psychological intervention that can increase learning flow a counseling strategy.

keywords
학업모, 양육불안, 안녕감, 배우자 양육협력, 학습몰입, Student Mothers, Parenting Anxiety, Well-Being, Parenting Alliance, Learning Flow

logo