바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Effects of Mother-child Attachment on School Adjustment: Mediating effect of Emotion Regulation

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of mother attachment on the school adjustment of child. It was established the study modeling which shows the direct effect of attachment and the indirect effect of the mediate emotion regulation variables which can mediate mother attachment and school adjustment. The questionnaire has carried out for 528 elementary school students. The research findings were follow: There are significant differences in school adjustment to gender. but there are non significant differences in school adjustment to grade and major fosterer. Mother attachment has significant influenced on the school adjustment. Specifically trust of attachment subvariables provided significant explanation for relation of friend, relation of teacher, adjustment of study and school life. Mother attachment has influenced on the school adjustment of child. in the indirect way. Looking on the side of indirect effect, mother attachment has a positive effect on emotion regulation and emotional regulation has a positive effect on school adjustment of child. The more they had secure attachment with mother, the more they were good school adjustment.

keywords
Mother Attachment, School Adjustment, Emotioal Regulatrion, 어머니 애착, 학교적응, 정서조절

Reference

1.

고경은 (2002). 빈곤아동이 지각한 가족기능과학교적응과의 관계. 석사학위논문. 가톨릭대학교 대학원.

2.

교육과학부 (2012). 학교폭력 실태조사. http:// www.mest.go.kr/web/60876/ko/board/list.do?bbsI d=291.

3.

권영복 (2001). 교사의 태도에 대한 아동의 지각과 학교생활적응간의 관계. 석사학위논문창원대학교.

4.

김진호 (2002). 초등학생의 컴퓨터 게임 및 대화방 활용 실태와 학교생활적응간의 관계. 석사학위논문 창원대학교.

5.

문용린 (1996). 한국 학생들의 정서지능 측정연구 새로운 지능의 개념. 감성지능. 서울: 서울대학교 교육연구소.

6.

민영순 (1994). 교육심리학. 서울: 문음사.

7.

박명주 (2001). 아동의 정서지능과 학교적응과의관계. 석사학위논문. 진주교육대학교.

8.

박미노 (2007). 조손가정 손자녀들의 학교 적응에 관한 연구: 손자녀들이 인지하는 가족기능을 중심으로. 석사학위논문. 고려대학교.

9.

박서정 (2004). 어머니의 정서사회화 행동과 학령기 아동의 정서조절 전략 및 정서조절 능력간의 관계. 박사학위논문. 성균관대학교.

10.

박은영 (2011). 아동의 학교적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 청소년학 연구,18(6), 1-27.

11.

심정필 (2004). 초등학생의 애착 안정성과 자아지각 및 학교생활 적응과의 관계. 석사학위논문. 경성대학교 교육대학원.

12.

오미경, 안지영, 김지신 (2011). 어머니에 대한애착이 아동의 학교생활적응에 영향을 미치는 경로: 아동의 자아탄력성과 스트레스의 매개적 역할. The Journal of ChildEducation, 20(3), 165-180.

13.

옥 정 (1998). 청소년의 애착안정성과 우울 성향의 관계: 지각된 유능감의 매개효과를 중심으로. 석사학위논문. 이화여자대학교.

14.

이경숙, 서수정, 신의진 (2000). 학령기 아동들의 부모에 대한 애착관계가 거부민감성및 또래 관계에 미치는 영향. 소아․청소년 정신의학; 11(1), 51-59.

15.

이은경 (1992). 청소년기 모-자녀간의 애착이 자녀의 사회성과 학문적 자아개념에 미치는영향. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원.

16.

이인학, 박지은, 김도진, 최성열 (2011). 초등학생의 정서지능, 학습동기, 자기효능감, 사회성이 학교적응에 대한 상대적 예측력.아동교육 20(3), 21-31.

17.

이인학, 최성열 (2009). 초등학생의 정서지능,자기효능감, 사회성이 학교적응에 대한상대적 예측력. 아동교육, 18(4), 47-56.

18.

이정윤, 이경아 (2004). 초등학생의 학교적응과관련된 개인 및 가족요인. 한국심리학회지: 상담 및 치료, 16(2), 261-276.

19.

이하늘, 이 숙 (2012). 아동의 학교생활적응에영향을 미치는 정서적 지지와 정서조절능력 및 자기효능감의 경로분석. Journal ofthe Korean Home Economics Association, 50(2),65-74.

20.

장미희, 이지연 (2011). 모애착, 거부민감성, 정서조절능력이 아동의 또래관계에 미치는영향. 한국놀이치료학회지, 14(1), 35-53.

21.

전소은 (2009). 빈곤청소년의 학교적응유연성에영향을 미치는 보호요인에 관한 연구. 석사학위논문. 인제대학교.

22.

정미영, 문혁준 (2007). 아동의 학교생활적응관련 변인 연구. 아동학회지, 28(5), 37-54.

23.

정세화 (2003). 애착안정성과 아동의 스트레스대처행동 및 학교적응. 석사학위논문, 숙명여자대학교.

24.

조은정 (2012). 아동이 지각한 부모양육방식과학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성의매개효과. 한국놀이치료학회지, 15(1), 35-50.

25.

지수경 (2001). 청소년의 애착과 자기효능감 및학교생활 적응과의 관계. 석사학위논문. 서강대학교 교육대학원.

26.

차유림 (2000). 아동 학교적응에 관한 연구. 석사학위논문. 연세대학교

27.

최연실, 김 분 (2012). 초등학생의 부모․교사․또래 애착 유형별 자아개념 및 학교생활적응. Journal of the Korean Home EconomicsAssociation, 50(1), 1-13.

28.

최진아, 박은민 (2011). 아동의 애착, 사회적유능감, 정서조절간의 관계. 대한가정학회지. 49(10). 103-113.

29.

하명선, 이순복 (2009). 아동이 지각한 부모의양육태도와 자아탄력성이 학교생활적응에미치는 영향. 아동교육, 18(3), 247-258.

30.

한신애, 문수백 (2011). 학령기 아동의 학교적응 관련변인들 간의 관계구조분석, 미래유아 교육학회지, 18(3), 355-376.

31.

허재경, 김유숙 (2005). 부모애착 안정성과 사회적 지지가 학교적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 여성, 10(4), 483-495

32.

Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachment beyond infancy. American Psychologist, 44, (4-5), 709 -716

33.

Amato R. R., & Fowler, F. (2002) Parenting practices, child adjustment and family diversity. Journal of marriage and family, 64, 703-716.

34.

Baron, B. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations, Journal of personality and social psychology, 51, 1173- 1182.

35.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 25, 23-33.

36.

Borelli, J. L., Crowley, M. J., David, D. H., Sbarra, D. A., Anderson, G. M., Mayes L. C. (2010). Attachment and Emotion in School- Aged Children. Emotion, 10(4), 475-485.

37.

Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: Vol.2. Separation: Anxiety & anger. New York: Basic Books.

38.

Buhs E. S. & Ladd, G. W. (2001) Peer rejection as an antecedent of young children's school adjustment: An examination of mediating processes. Developmenatal psychology 37(4), 550-560.

39.

Cassidy, J. (1994). Emotion regulation: Influences of attachment relationships. In N. A. Fox (Ed.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations. Monographs of the society for Research in Child Development, 59(2-3, Serial No. 240).

40.

Cohn DA, Patterson CJ, Christopoulos PA (1991): The family and children's peer relations. J Social Personal Relat 8: 315-346.

41.

Contreras, J. M., Kerns, K. A., Weimer, B. L., Gentzler, A. L., Tomich, P. L. (2000). Emotion Regulation as a Mediator of Associations Between Mother-Child Attachment and Peer Relationships in Middle Childhood. Journal of Family, 14(1), 111-124.

42.

Cooper, M. L., Shaver, P. R., & Collins N. L. (1998). Attachment styles, emotion regulation, and adjustment in adolescence. Journal of personality and Social Psychology, 74(5), 1380-1387.

43.

Goldberg S (1991): Recent Developments in attachment theory and research. Can J Psychiatry 36: 393-400.

44.

Gresham FM, Little SG (1993): Peer-referenced assessment strategies. In T. H. Ollendick, M. Hersen (Eds.), Handbook of child and adolescent assessment. Boston: Allyn and Bacon, pp.165-179.

45.

Jacobsen, T., Edelstein, W., Hofmann, V. (1994). A Longitudinal Study of the Relation Between Representations of Attachment in Childhood and Cognitive Functioning in Childhood and Adolescence. Developmental Psychology, 30(1), 112-124.

46.

Ladd G. W. & Golter, B. S. (1988). Parents' management of preschooler's peer relations: is it related to children's social competence? Developmenatal psychology 24(1), 109-117.

47.

Ladd, G. W., Kochenderfer B. J., & Coleman, C. C. (1996) Freindship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child development, 67. 1103-1118.

48.

Mattanah, J. F., Lopez F G., Govern J. M. (2011). The contribution of parental attachment bonds to college student development and adjustment: a meta-analytic review. Journal of counseling Psychology. 58(4), 565-596.

49.

Pettit, G. S., Bates, J. E. & Dodge, K. A. (1997). Supportive parenting, ecological context, and children's adjustment: A seven-year longitudinal study. Child Development, 68(5), 908-923.

50.

Sroufe, A., Schork, E., Motti, F., Lawroski, N., & LaFreniere, P. (1984). The role of affect in social competence. In C. Izard, J. Kagan, & R. Zajonc (Eds.), Emotions, cognition and behavior (pp.289-319). Cambridge, England: Cambridge University Press.

51.

Williams, S. K., & Kelly, F. D. (2005). Relationships among involvement, attachment, and behavioral problems in adolescence: examining father's influence. Journal of Early Adolescence, 25(2), 168-196.

Korean Journal of School Psychology