바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Moderating Effects of Ego-Resilience and Social Support in Relations among Academic Achievement Pressure, Perceived Academic Stress and Internalization Problems in Boys and Girls

Abstract

This study was to investigate the moderating effects of ego-resilience and social support on the perceived academic stress and internalization problems resulting from academic achievement pressure. 379 elementary school boys and girls of the fifth and sixth grades were asked to complete a variety of questionnaires. On the regression analyses, it showed differential patterns of moderating effects depending on sex. The moderating effects of ego-resilience and social support on the perceived academic stress was found in boys, but not in girls. Also sex difference was found on the internalization problem caused by perceived academic stress, the moderating effect of social support on internalization problem was found in boys, while the moderating effect of ego-resilience on internalization problem was found in girls. The result suggests that both ego-resilience and social support may play protective factors in boys but only ego-resilience in girls.

keywords
Submission Date
2010-01-07
Revised Date
2010-02-04
Accepted Date
2010-02-05

Reference

1.

강영철 (2003). 부모의 학업성취압력과 아동의 학업자아 및 부모의 학업성취압력에 대한 태도와의 관계. 창원대학교 교육대학원 석사학위논문.

2.

구현경 (2008). 어머니의 성취압력 및 정서적 지지가 남녀 청소년의 성취동기에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문.

3.

구형모, 황순택, 김지혜 (2001). 자아탄력성 집단의 성격특질. 한국심리학회지: 임상, 20(3), 569-581.

4.

권오균 (1996). 아동의 문제행동에 대한 아동, 교사, 학부모의 지각과 아동의 적응과의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문.

5.

김경옥 (1992). 부모의 성취압력이 학생의 정의적 행동특성에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위논문.

6.

김교헌, 권선중, 심미영 (2005). 초등학생의 시험 스트레스와 신체화 증상: 자아탄력성의 중재 효과. 한국심리학회지: 건강, 10(1), 113-126.

7.

김기정 (1984). 학업성취와 지각된 양육태도가 자아개념에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위논문.

8.

김승미 (1998). 초등학생과 중학생에서 사회적 지지와 스트레스가 학교생활 적응에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 박사학위논문.

9.

류연자 (1994). 어머니의 학업성취압력과 아동의 스트레스와의 관계. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.

10.

문경숙 (2006). 학업스트레스가 청소년의 자살충동에 미치는 영향: 부모와 친구에 대한 애착의 매개효과. 아동학회지, 27(5), 143-157.

11.

박경희 (2008). 아동이 지각한 어머니의 기대 수준과 학업스트레스와의 관계: 스트레스 대처행동을 중재변인으로. 성신여자대학교 석사학위논문.

12.

박성희 (2006). 아동의 학교학업 스트레스 및 과외학업 스트레스와 무력감간의 관계. 부산대학교 석사학위 논문.

13.

박영신, 김의철, 정갑순 (2004). 한국 청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구: 자기 효능감과 성취동기를 중심으로. 한국심리학회지:사회문제, 10(3), 37-59.

14.

박지영 (2007). 부모의 학업성취압력과 아동의 부모신뢰가 심리적 안녕감과 학교생활적응에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.

15.

박지원 (1985). 사회적 지지 척도 개발을 위한 일 연구. 연세대학교 박사학위논문.

16.

백경애 (1997). 초등학교 아동의 스트레스와 사회적 지지와의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문.

17.

손낙주, 최보가 (1996). 아동이 지각한 어머니의 양육행동과 자기 평가가 학습된 무력감에 미치는 영향. 대한가정학회지, 34(3), 245-257.

18.

오경자, 이혜련 (1990). 한국 아동 청소년의 문제행동증후군 연구 1. 한국심리학회지:임상, 9(1), 33-55.

19.

오미향 (1994). 중학생의 학업스트레스 요인 및 증상 분석과 그 감소를 위한 명상훈련의 효과. 경북대학교 교육대학원 석사학위논문.

20.

유성경, 심혜원 (2002). 적응 유연한 청소년들의 심리적 보호요소 탐색. 교육심리학회, 16(4), 189-206.

21.

유은애 (2008). 초등학교 아동의 자아탄력성과 정서적 적응의 관계. 사회복지 학생연구논총, 1, 82-103.

22.

윤정진, 정옥분 (1997). 아동이 지각한 사회적 지지와 사회적 능력. 아동학회지, 18(2), 311-331.

23.

윤혜정 (1993). 청소년의 일상적 스트레스와 사회관계망지지 지각. 서울대학교 석사학위논문.

24.

이경님 (1999). 아동의 학습된 무력감과 관련 변 인간의 인과 관계: 아동의 자기 능력지각, 스트레스, 모의 양육태도를 중심으로. 한국생활과학회지, 8(2), 227-243.

25.

이명숙 (1990). 시험불안과 지각된 부모의 성취압력이 학업성취에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위논문.

26.

이선희 (2007). 취업모의 직업만족도 및 양육행동과 남녀 아동의 문제행동간의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.

27.

임종석 (2000). 부모의 학업성취압력과 아동의 성취불안 및 대처방식에 관한 연구. 아주대학교교육대학원 석사학위논문.

28.

정성인 (1998). 아동의 사회적 지지에 따른 일상적 스트레스 및 적응행동에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.

29.

정지선 (2007). 초등학교 아동이 지각한 부모의 성취압력과 자기효능감이 학교적응에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문.

30.

최경숙 (2007). 부모의 학업성취압력과 아동의 학업성취목표가 아동의 스트레스와 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.

31.

추정옥 (2000). 초등학생의 스트레스 유형과 대처방식에 관한 연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.

32.

탁경문 (1992). 지각된 성취압력이 성취동기와 사회적 행동에 미치는 영향. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문.

33.

통계청 (2008). 주당 평균 사교육 시간 계층별 특성 분포.

34.

한겨레신문 (2008). “엄마 세상 살기 싫어” 초등생 성적비관 자살. 10월 29일.

35.

한국교육개발원 (2004). 사교육 실태 및 규모 조사.

36.

한미현 (1996). 아동의 스트레스 및 사회적지지 지각의 행동문제. 서울대학교 박사학위논문.

37.

홍은자, 김희진 (2002). 어머니의 성취압력, 학원, 학습지 이용이 유아의 스트레스에 미치는 영향. 이화교육논총, 12, 137-146.

38.

황미섭 (2000). 가정환경에 따른 아동의 일상적 스트레스의 차이에 관한 연구. 중앙대학교 석사학위논문.

39.

황혜정 (2006). 초등학생과 중학생의 스트레스와 이에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 초등교육연구, 19(1), 193-216.

40.

Achenbach, T. M. (1991). Manual for the children behavior checklist 4-18, and 1991 profile. University of Vermont, Department of Psychiatry.

41.

Aiken, L. S., & West, S. G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, CA: Sage.

42.

Ang, R. P., & Huan, V. S. (2006). Relationship between academic stress and suicidal ideation: Testing for depression as a mediator using multiple regression. Child Psychiatry and Human Development, 37, 133-143.

43.

Baker, D., & Stevenson, D. L. (1986). Mother's strategies for children's school achievement:Managing the transition to high school. Sociology of Education, 59, 155-156.

44.

Barrera, M., & Baca, L. M. (1990). Recipient reactions to social support: Contributions of enacted support, conflicted support and network orientation. Journal of Social and Personal Relationships, 7(4), 541-551.

45.

Block, J. H,. & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collins (Ed.). Development of cognition, affect, and social relations: The Minnesota symposia on child psychology (Vol. 13, pp.33-101). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

46.

Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 349-361.

47.

Cohen, S., & Hoberman, H. (1983). Positive events and social supports as buffers of life change stress. Journal of Applied Social Psychology, 13, 99-125.

48.

Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310-357.

49.

Compas, B., Oroson, P. G., & Grant, K. E. (1993). Adolescent stress and coping:Implications for psychopathology during adolescence. Journal of Adolescence, 16, 331-349.

50.

Cowen, E., Pedro-Carroll, J., & Alpert-Gillis, L. (1990). Relationships between support and adjustment among children of divorce. Journal of child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 31, 727-735.

51.

Crijnen, A. M., Achenbach, T. M., & Verhulst, F. C. (1997). Comparisons of problems reported by parents of children in 12 cultures: Total problems, externalizing, and internalizing. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 1269-1277.

52.

DeRosier, M. E., & Kupersmidt, J. B. (1991). Costa Rican children's perceptions of their social networks. Developmental Psychology, 27(4), 656-662.

53.

Dubow, E., & Ulman, D. G. (1989). Assessing social support in elementary school children:The survey of children's social support. Journal of Clinical Children Psychology, 18, 52-64.

54.

Erikson, E. H. (1963). Childhood and society (2nd ed.). New York: Norton.

55.

Erina L. M, Wendy S., & Seth J. G. (2005). Academic stress, supportive communication, and health. Communication Education, 54(4), 365-372.

56.

Furman, W., & Buhrmester, D. (1985). Children's perceptions of the personal relationships in their social networks. Developmental Psychology, 21(6), 1016-1024.

57.

Hardy, L. (2003). Overburdened, overwhelmed. American School Board Journal, 190(4), 18-23.

58.

Harter, S., Marold, D. B., Whitesell, N. R., & Cobbs. G. (1996). A model of the effects of perceived parent and peer support on adolescent false self behavior. Child Development, 67, 360-374.

59.

Horwitz, A. V., & White, H. R. (1987). Gender role orientation and styles of pathology among adolescents. Journal of Health and Social Behavior. 28(2), 158-70.

60.

Kaufman, G., & Uhlenberg, P. (1998). Effects of the life course transitions on the quality of relationships between adult children and their parents. Journal of Marriage and the Family, 60(4), 924-938.

61.

Keogh, E., Bond, F. W., & Flaxman, P. E. (2007). Improving academic performance and mental health through a stress management intervention: Outcomes and mediators of change. Behavior Research and Therapy, 44, 339-357.

62.

Klohnen, E. C. (1996). Conceptual analysis and measurement of the construct of ego resiliency. Journal of Personality and Social Psychology, 170(5), 1067-1079.

63.

Levine, M. (2006). The price of privilege: How parental pressure and material advantage are creating a generation of disconnected and unhappy kids. New York: HarperCollins.

64.

Liu, X., & Tein, J. (2005). Life event, psychopathology, and suicidal behavior in Chinese adolescent. Journal of Affective Disorder, 86, 195-203.

65.

Misra, R., Crist, M., & Burant, C. J. (2003). Relationships among life stress, social support, academic stressors, and reactions to Stressors of international students in the United States. International Journal of Stress Management, 10(2), 137-157.

66.

Mitchell, R. E. (1983). Stress, coping and depression among married couples. Journal of Abnormal Psychology, 92, 433-448.

67.

Quamma, J., & Greenberg, M. (1994). Children's experience of life stress: The role of family social support and social problem-solving skills as protective factors. Journal of Clinical Child Psychology, 23, 295-305.

68.

Smith, M. H., Beaulieu, L. J., & Seraphine, A. (1995). Social capital, place of residence and college attendance. Rural Sociology, 60, 363-380.

69.

Tennant, C. (2002). Life events, stress, and depression. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 36, 173-182.

70.

Woods, M. (1972). The unsupervised child of the working mother. Developmental Psychology, 6(1), 14-25.

71.

Yonezawa, S. (2000). Unpacking the black box of taking decision: Critical tales of families navigating the course of placement process. In M, G, Sanders (Eds.), Schooling students placed at risk: Research policy, practice in the education of poor and minority adolescents. Mahwah, NJ: Earlbaum.

72.

Youniss, J., & Smollar, J. (1985). Parents and Peers in Social Development: A Sullivan-Piaget Perspective. Chicago: University of Chicago Press.

logo