바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

아동의 혼합정서이해에 대한 정서 이야기의 개입 효과

The Effect of Emotional Explanation on Children's Understanding of Mixed Emotion

초록

본 연구는 아동의 연령에 따른 혼합정서이해를 기술하고 정서 이야기를 통한 개입 효과를 알아보기 위하여 설계되었다. 이를 위하여 만 4세와 6세 80명의 아동을 대상으로 혼합정서 이해 과제를 실시하였으며 두 집단으로 나누어 한 집단에게는 정서이야기 속의 정서설명을 다른 집단에게는 사건설명을 실시한 후 검사를 실시하였다. 사전, 사후 검사 중간, 두 집단 모두 실험자로부터 이야기를 들었지만 정서개입 집단의 아동은 주인공의 정서적 경험에 대한 질문과 설명을 들었고 사건개입 집단의 아동들은 사건에 대한 질문과 설명을 들었다. 그 결과, 만 4세와 6세 아동 간 혼합정서이해에서 유의미한 차이가 나타났지만 사전 검사에서 두 집단 모두 혼합정서에 대한 이해가 분명히 드러나지 않았다. 정서 이야기를 통한 개입 후 4세와 6세 아동 모두 사건설명 개입 조건에서는 유의미한 향상을 보이지 않았으나 정서설명 개입 조건에서는 유의미한 향상을 드러냈다. 또한 정서설명 개입에 따른 수행의 증가는 4세 아동에서 보다 6세 아동에서 더 크게 나타났다.

keywords
혼합정서이해, 정서 인식, 정서 이야기

Abstract

The present study was designed to investigate the development of preschool children's understanding of mixed emotions and to examine the effect of adults' verbal explanation of an emotional story on this development. Eighty children aged 4 and 6 were assigned to two different interventions (an emotion-focused explanation and an event-focused explanation) and tested before and after the intervention using mixed-emotion tasks adapted from Brown and Dunn (1996). Our results showed that the 6-year-olds outperformed the 4-year-olds, but children in both age groups had difficulty understanding mixed emotions. Most importantly, the emotion-focused explanation had a significant effect on children in both age groups: their performance was significantly increased after the emotion-focused intervention but not after the event-focused intervention. Finally, the improvement following the emotion-focused explanation was significantly higher in the 6-year-olds than in the 4-year-olds.

keywords
투고일Submission Date
2013-04-15
수정일Revised Date
2013-05-27
게재확정일Accepted Date
2013-05-29

logo