바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Effect of the Mother's Ambivalence over Emotional Expressiveness Toward Her Parenting Attitudes and Children's Behavior Problems

Abstract

The present study is designed to investigate relations among mothers’ emotional ambivalence over emotional expressiveness, the parenting attitudes, and the behavioral problems of children For these ends, 321 mothers of preschoolers (4∼7 years old) completed questionnaires including ambivalence over emotional expressiveness (AEQ), parenting style (PBI), and Korean-Child Behavior Check List (K-CBCL). The results of this study revealed that mothers’ ambivalence over emotional expressiveness had a significant effect both on parenting attitudes and on children's externalizing and internalizing behavior problems. Mothers who experienced ambivalence over emotional expressiveness tended to be less affectionate and their children tended to have bigger external or internal problems, suggesting that mother’s parenting attitude mediates between their attitude toward emotional expressiveness and their children’s mental health.

keywords
Submission Date
2015-04-15
Revised Date
2015-06-02
Accepted Date
2015-06-09

Reference

1.

김미라, 강지현 (2012). 어머니의 정서표현 양가성이 남녀 유아의 문제행동에 미치는영향: 어머니의 자녀에 대한 정서수용태도의 매개효과. 상담학연구, 13(6). 2803-2820.

2.

김준홍, 이영호 (2011). 지각된 부모의 정서표현성에 따른 정서표현 양가성과 대인관계문제의 차이: 성인자녀의 성차를 고려하여. 놀이치료연구, 15(3), 15-33.

3.

남정민, 성현란, 권선영 (2014). 지각된 부모의심리적 통제와 애정적 양육이 남․여 중학생의 내재화 및 외현화 문제 행동에미치는 영향. 한국발달심리학회지:발달. 27(3), 147-167.

4.

문경주, 오경자 (2002). 지각된 부모의 양육행동과 초기 청소년의 우울 및 불안의 관계. 한국심리학회: 임상, 21(1), 29-43.

5.

송지영 (1992). 한국판 부모-자녀 결합형태 검사(Parental Bonding Instrument): 신뢰도 및타당도 검증. 신경정신의학, 31(5), 979-991

6.

신주혜 (2015). 한국 어머니의 정서발달관련 신념에 관한 연구. 가톨릭대학교 박사학위논문.

7.

신주혜, 정윤경 (2014). 어머니의 정서관련 신념과 이에 따른 정서표현성 및 자녀의 부정정서 표현에 대한 반응. 한국심리학회지:발달, 26(3), 71-95.

8.

오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜 (1997). K-CBCL 아동․청소년 행동평가척도. 서울: 중앙적성연구소.

9.

오지현 (2010). 어머니의 정서표현 양가성, 양육행동 및 모-자녀 의사소통 유형의 관계:정서․행동문제를 보이는 내담아동 어머니 집단을 대상으로. 인간발달연구, 17(1), 33-48

10.

이경희, 김봉환 (2010). 정서표현양가성과 정서조절이 대인관계에 미치는 영향: 정서명확성, 정서강도 및 정서주의의 군집 비교. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(2), 369-384.

11.

이유진, 정은정 (2013). 학령전기 아동의 의도적 통제의 매개효과: 모의 양육태도와 학령전기 아동의 심리적 적응 간의 관계. 한국심리학회지: 일반, 32(1), 231-249.

12.

이승미, 오경자 (2006). 정서인식불능, 정서표현에 대한 양가감정, 정서표현성이 중년기혼 여성의 심리적 부적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 25(1), 1113-128.

13.

이주일, 황석현, 한정원, 민경환 (1997). 정서의체험 및 표현성이 건강과 심리적 안녕에미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 11(1), 117-140.

14.

이하나 (2006). 정서인식의 명확성, 정서의 표현및 갈등과 대인불안의 관계: 자아탄력성의매개효과 검증. 연세대학교 석사학위논문.

15.

이현만, 한성희 (1996). 부모의 양육태도가 중학생의 우울성향에 미치는 영향. 소아청소년 정신의학, 7(2), 167-178.

16.

정윤경, 박보은 (2010). 정서표현성과 정서표현양가성의 발달적 관련 변인: 회고된 어머니의 정서 표현 양식. 한국심리학회지: 발달, 23(4), 111-125.

17.

정윤경, 박혜진 (2012). 한국 부모의 정서발달에 대한 신념과 이에 따른 정서관련 양육행동. 한국심리학회지: 발달, 25(2), 107-128.

18.

조현정, 이승연 (2014). 아동기 정서적 학대 경험과 초기 성인기 이성관계 만족도 간의관계: 초기부적응도식과 정서표현 양가성의 매개효과. 한국심리학회지: 발달, 27(3). 33-53.

19.

최해연 (2008). 정서표현에 대한 갈등과 억제연구. 서울대학교 박사학위논문.

20.

최해연, 민경환 (2007). 한국판 정서표현에 대한 양가성 척도의 타당화 및 억제 개념들간의 비교 연구. 한국심리학회지: 사회 및성격, 21(4), 71-89.

21.

최해연, 민경환, 이동귀 (2010). 경험논문: 심박변이도 분석을 이용한 정서표현양가성에따른 스트레스 반응성 연구. 한국심리학회: 건강, 15(3), 463-481.

22.

하 정 (1997). 정서표현 성향과 스트레스 평가및 대처가 우울에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문.

23.

한정원 (1997). 정서표현성이 건강 및 주관적 안녕에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위논문.

24.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 기초. 워크샵교재. Department of Education and Psychology, University of California, Santa Babara.

25.

Barber, B. K. (1996). Parntal psychological control:Revisiting a neglected construct. Child Development, 67(6), 3296-3319.

26.

Campbell, S. B., March C. L., Pierce, E. W.,Ewing, L. J., & Szumowski, E. K. (1994). Hard-to manage preschool boys family context and the stability of externalizing behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 19. 301-318.

27.

Cervantes, C. A., & Seo, M. (2005). Korean mother's beliefs about children's emotions: An examination of parenting in a multicultural context. In J. C. Dunsmore (Ed.), Multicultural exmination of parent's beliefs about childre:Meaning, mechanisms, and methods. Symposium Conducted an the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Atlanta, GA.

28.

Denham, S. A., Bassett, H. H., & Wyatt, T.(2007). The socialization of emotional competence. Handbook of socialization: Theory and research, 614-637.

29.

Denham, S. A., Workman, E., Cole, P. M., Weissbrod, C., Kendziora, K. T., & Zahnxaler,C. (2000). Prediction of externalizing behavior problems from early to middle childhood: The role of parental socialization and emotion expression. Development and psychopathology, 12(1), 23-45.

30.

Dix, T. (1991). The affective organization of parenting: Adaptive and maladaptative processes. Psychological Bulletin, 110, 3-25

31.

Dunn, J., & Brown, J. (1991). Becoming American or English? Talking about the social world in England and the United States. In M. H. Bornstein (Ed.), Cultural approaches to parenting (pp.155-172). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

32.

Dunsmore, J. C., & Karn, M. (2001). Mother's beliefs about feelings and children's emotional understanding. Early Education & Development, 12, 117-138.

33.

Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinrad, T. L.(1998). Parental socialization of emotion, Psyhological Inquiry, 9(4), 241-273.

34.

Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Murphy, B. C.(1996). Parents's reactions to children's negative emotions:Relations to children's social competence and comforting behavior. Child Development, 67, 2227-2247.

35.

Emmons, R. A., & Colby, P. M. (1995). Emotional conflict and well-being: relation to perceived availability daily utilization, and observer reports of social support. Journal of personality and social psychology, 68. 947-959.

36.

Emmons, R. A., & Kaiser. (1995). Goal orientation and Emotional well-being: Linking Goals and Affect through the self. In Martin. L. L., Tesser, A. (Ed.). (1996). Striving and feeling:Interactions among goals, affect, and self-regulation. Mahwah, NJ: Erlbaum.

37.

Emmons, R. A., & King. L. A. (1988). Conflict among personal strivings: Immediate and long-term implications for psychological and physical well-being. Journal of personality and social psychology, 54(6). 1040-1048.

38.

Frijda. N. H. (1986). The Emotions. pp.6. Cambridge University Press.

39.

Hoffman, M. L. (1982). Development of prosocial motivation: Empathy and guilt. In N. Eisenberg(Ed.). The development of prosocial behavior. New York: Academic Press.

40.

King, L. A. (1998). Ambivalece over emotional expression and reading emotions in situations and faces. Journal of Personality and Social psychology, 74, 753-762.

41.

Gottman, J. M. Katz, L., & Hooven, C. (1996). Parental meta-emotion philoosophy and the emotional life of families: Theoretical model of preliminary dat. Journal of Family Psychology, 10, 243, 268.

42.

King, L. A., & Emmons, R. A. (1990). Confilct over emotional expression: Psychological and physical correlaties: Journal of Personality and Social psychology, 58, 864-877.

43.

Mongrain, M., & vettese, L. C. (2003). Confict over emotional expression: Implications for interpersonal communication. Personality and Socail Psychology bulletin, 29. 545.

44.

Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S.S., & Robinson, L. R. (2007). The role of the family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16(2), 361-388.

45.

Pennebaker, J. W. (1985). Traumatic experience and psychosomatic disease: Exploring the roles of behavioral inibition, obsession, and confiding. Canadian Psychology, 26, 82-95.

46.

Petit, G. S., Harrist, A. W., Bates, J. E., &Dodge, K. A. (1991). Family interaction, social cognition and children's subsequent relations with peers at kindergarten. Journal of Social and Personal Relationships, 8, 383-420.

47.

Rey, J. M., & Plapp, J. M. (1990). Quality of perceived parenting in oppositional and conduct disordered adolescents. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 29, 382-385.

48.

Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2010). A theoretical upgrade of the concept of parental psychological control: Proposing new insights on the basis of self-determination theory. Developmental Review, 30(1), 74-99. doi:10.1016/j.dr.2009.11.001

49.

Sturge-Apple, M. L., Rogge, R. D., Skibo, M. A., Peltz, J. S., & Suor, J. H. (2015). A dual-process approach to the role of mother's implicit and explicit attitudes toward their child in parenting models. Developmental Psychology, 51(3), 289-300.

50.

Thompson, R, A., & Goodman, M. (2010). Development of Emotion Regulation. In Emotion Regulation and Psychopathology (pp.38-58). (Ed) New York: The Guilford Press.

51.

Thompson, R. A., & Meyer, S. (2007). Socialization of emotion regulation in the family. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp.249-268). New York:Guilford Press.

52.

Wong, M. S., McElwain, N., & Halbestadt, A. G.(2009). Parent, family, and child characteristics as predictors of mother-and father-reported emotion socialization practices. Journal of Family Psychology, 23, 452-463. doi: 10.1037/a0015552

logo