바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Mediating effects of Grit and Positive Psychological Capital on the relationship between leisure activities and life satisfaction in high school students

Abstract

The study was conducted to investigate the effect of high school students' leisure activities on the satisfaction of life through two parametric variables, called Grit and Positive Psychological Capital(PPC) through structural equation. Leisure activity, Grit, PPC and Life Satisfaction were surveyed among 226 high school students. Leisure activities directly affect the satisfaction of life. Grit and PPC mediated the relationship between leisure activities and life satisfaction. Also, the dual mediating effects of Grit and PPC on the relationship between structural leisure activities and life satisfaction were proved to be significant. This study empirically confirmed the concept that leisure activities, which are non-learning factors, provide a challenge for high school students to develop Grit. In addition, it is significant that we found a structure that PPC acquires by leisure activity and, as a result, strengthens Grit, which improves overall life satisfaction.

keywords
Submission Date
2018-04-15
Revised Date
2018-05-21
Accepted Date
2018-06-01

Reference

1.

고동우, 김병국 (2016). 진지성 여가경험과 긍정심리자본 및 삶의 질의 관계구조. 한국심리학회지: 소비자․광고, 17(1), 179-198.

2.

구자옥 (2016). OECD 국제 학업성취도 평가연구: PISA 2015 결과 보고서(RRE 2016-2-2). 한국교육과정평가원

3.

구재선, 서은국 (2012). 행복은 4년 후 학업성취를 예측한다. 한국심리학회, 26(2), 35-50.

4.

구재선, 서은국 (2015). 왜 한국 대학생이 미국대학생보다 불행한가? 상대적 외적 가치, 사회적 지원, 사회비교의 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 29(4), 63-83.

5.

김남정, 임영식 (2012). 청소년 스트레스와 삶의 만족도 관계에서 청소년 활동의 중재효과. 청소년학연구, 19(8), 219-240.

6.

김대경, 박진우, 김혜민, 이현수 (2015). 지체장애인의 생활체육 참여정도가 긍정심리자본(PPC)에 미치는 영향. 한국체육학회지, 54(5), 867-876.

7.

김미숙 (2015). 한국아동의 주관적 웰빙수준과정책과제. 보건복지포럼, 14-26.

8.

김미숙, 이성희, 백선희, 최예솔 (2015). 초․중․고 학생의 그릿(Grit)에 영향을 미치는환경 요인 및 성별․학년별 특성. 학습자중심교과교육연구, 15(5), 297-322.

9.

김윤정, 고정민 (2015). 청소년의 문화예술활동이 학업성적에 미치는 영향. 청소년학, 22(5), 53-78.

10.

김정운 (2003). 여가생활은 삶의 질을 향상시키는가?: 대학생의 여가생활유형과 생활만족도 및 주관적 안녕감의 관계. 여가학연구, 1, 41-56.

11.

김현희, 김민숙, 엄미아, 허순향, 남승규 (2017). 공감모듈과 긍정심리자본이 직무만족과 행복에 미치는 영향. 한국심리학회, 30(2), 247-273.

12.

박진아, 이은경 (2011). 간호대학생의 자아탄력성, 스트레스 대처방식이 대학생활 적응에 미치는 영향. 간호행정학회지, 9(17). 267-276.

13.

서경현 (2012). 청소년의 삶에 대한 기대와 주관적 웰빙: 일반 성인과의 비교 연구. 청소년학연구, 19(12), 137-157.

14.

서우석 (2007). 청소년 여가 활동에 사회경제적 환경이 미치는 영향에 간한 연구. 한국청소년연구, 18(1), 273-302.

15.

송진숙, 이영관 (2008). 대전지역 중학생의 여가활동유형과 생활스트레스 및 학습몰입에 관한 연구. 한국가정과교육학회지, 20(4), 43-57.

16.

안다휘, 이희승 (2017). 반복된 실패 상황에서끈기 (Grit), 낙관성, 정서 및 인지 반응 간의 관계. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 31(4), 79-102.

17.

안동진 (2003). 청소년들의 여가활동 실태에 관한 연구: 남․여 고등학생을 대상으로. 용인대학교 석사학위 청구논문.

18.

양진모, 박진홍 (2011). 오케스트라 활동이 학업성취도에 미치는 영향. 음악교육공학, 12, 149-159.

19.

우 룡 (2010). 농어촌청소년의 여가활동에 관한 연구. 청소년보호지도연구, 16, 57-82.

20.

유영란, 유지원, 박현경 (2015). 고등학생의 그릿과 객관적 추론, 자기조절학습효능감간의 관계 규명. 청소년학연구, 10(22), 367-385.

21.

이기범 (2009). 한국의 교육문화와 아동․청소년의 행복. 한국청소년연구, 20(1), 365-392.

22.

이미란, 이혜원, 탁정화 (2017). 예비유아교사의 자기효능감과 그릿의 관계에서 회복탄력성의 매개효과. 학습자중심교과교육연구, 17(20), 491-512.

23.

이미은, 안권순 (2010). 주5일 수업제가 청소년여가활동에 미치는 영향. 청소년학연구, 17(12), 309-341.

24.

이수경 (2015). 성인 초기의 성장 마인드셋, 고정 마인드셋과 그릿(Grit)의 관계: 회복탄력성의 매개효과. 이화여자대학교 석사학위 청구논문.

25.

이수란, 손영우 (2013). 무엇이 뛰어난 학업성취를 예측하는가- 신중하게 계획된 연습과 투지(Grit). 한국심리학회지: 학교, 12(10), 349-366.

26.

이윤주 (2004). 초등학생의 자아탄력성과 부모갈등이 학교생활적응에 미치는 영향: 상급생을 중심으로. 상담학연구, 5(2), 435-449.

27.

이정림 (2016). 통제소재, 마인드셋, 그릿, 학업성취 간의 구조적 관계 분석. 청소년학연구, 11(23), 245-264.

28.

임효진, 윤여경 (2017). 그릿(Grit)과 과제도전감의 관계. 교육방법연구, 29, 657-675.

29.

임효진, 하혜숙, 황매향 (2016). 초등학생의끈기(Grit), 자기효능감, 성취목표, 학업적자기조절의 구조적 관계. 교육과학연구, 47(3), 43-65.

30.

장태혁 (2016). 청소년의 여가활동유형과 참여동기가 학교생활만족에 미치는 영향. 경기대학교 석사학위 청구논문.

31.

전영상, 최영신 (2017). 학업성적이 부모와 자신의 행복에 미치는 영향. 청소년학연구, 24(2), 473-490.

32.

조수진 (2017). 중학생이 인식한 부모의 사회적지지가 행복에 미치는 영향: 그릿의 조절효과. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.

33.

조아미 (2004). 청소년의 여가동기가 여가만족도와 안녕감에 미치는 영향. 한국청소년연구, 15(2), 333-353.

34.

주현식 (2001). 청소년의 여가활동이 스트레스해소 및 학업 성취도에 미치는 영향에 관한 연구. 관광레저연구, 13(1), 81-97.

35.

차경호 (2004). 자아존중감 및 여가활동 참여와 주관적 안녕감과의 관계. 여가학연구, 2, 27-38.

36.

채선애, 한성열 (2002). 여가활동, 여가동기, 자기효능감 및 주관적 안녕감간의 관계. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 8(2), 17-31.

37.

최성범, 최종인 (2009). 학생의 동아리활동 참여유형과 여가정체성 생활만족의 관계. 한국여가크리에이션학회지, 33(1), 41-51.

38.

최희철, 황매향 (2010). 학교상담: 학업성취와 삶의 만족 사이의 자기회귀 교차지연 효과 검증: 중학교 2학년에서 고등학교 3학년까지. 상담학연구, 11(3), 1255-1270.

39.

한 민, 최인철, 김범준, 이훈진, 김경미, 류승아 (2012). 한국 청소년들의 행복: 타연령대와의 비교를 중심으로. 청소년학연구, 19(5), 217-235.

40.

한양숙 (2015). 초등영재학생의 그릿(Grit), 그릿(Grit) 개별 요인, 성격 5요인의 관계. 인천대학교 석사학위 청구논문.

41.

황선환, 김미량, 이연주 (2011). 진지한 여가가 주관적 삶의 질에 미치는 영향. 여가학연구, 9(2), 1-16.

42.

Avey, J. B., Luthans, F., Smith, R. M., & Palmer, N. F. (2010). Impact of positive psychological capital on employee well-being over time. Journal of Occupational Health Psychology, 15(1), 17-28.

43.

Avey, J. B., Reichar, R. J., Luthans, F., & Mhatre, K. H. (2011). Meta-analysis of the impact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance. Human Resource Development Quarterly, 22(2), 127-152.

44.

Bjørnebekk, G., Diseth, A., & Ulriksen, R. (2013). Achievement Motives, Self-Efficacy, Achievement Goals, and Academic Achievement at Multiple Stages of Education:A Longitudinal Analysis. Psychological Reports, 112(3), 771-787.

45.

Bowman, N. A., Hill, P. L., Denson, N., &Bronkema, R. (2015). Keep on Truckin’ or Stay the Course? Exploring Grit Dimensions as Differential Predictors of Educational Achievement, Satisfaction, and Intentions. Social Psychological and Personality Science, 6(6), 639-645.

46.

Bradley, G. L., & Inglis, B. C. (2012). Adolescent leisure dimensions, psychosocial adjustment, and gender effects. Journal of Adolescence, 35(5), 1167-1176.

47.

Caldwell, L., & Smith, E., (2006). Leisure as a context for youth development and delinquency prevention. Australian and New Zealand Journal of Criminology, 39(3), 398-418.

48.

Chang, E. C. (2002). Predicting suicide ideation in an adolescent population: Examining the role of social problem solving as a moderator and a mediator. Personality and Individual Differences. 32(7), 1279-1291.

49.

Crede, M., Tynan, M. C., & Harms, P. D. (2017). Much ado about grit: A meta-analytic synthesis of the grit literature. Journal of Personality and Social Psychology, 113(3). 492-511.

50.

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., &Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.

51.

Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101

52.

Duckworth, A. L., Kirby, T. A., Tsukayama, E., Berstein, H., & Ericsson, K. A. (2011). Deliberate Practice Spells Success- Why Grittier Competitors Triumph at the National Spelling Bee. Social psychological and Personality science, 2(2), 174-181.

53.

Duckworth, A. L. (2016). Grit: The power of passion and perseverance. New york, United states of America: Scribner.

54.

Duckworth, A. L., Quinn, P. D., & Seligman, M. E. (2009). Positive predictors of teacher effectiveness. The Journal of Positive Psychology, 4(6), 540-547.

55.

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., &Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.

56.

Eccles, J. S., Barber, B. L., Stone, M., & Hunt, J. (2003). Extracurricular activities and adolescent development. Journal of Social Issues, 59(4), 865-889.

57.

Fawcett, L., Garton, A. F., & Dandy, J. (2008). Influences of parents and peers in adolescent leisure activities. The Educational and Developmental Psychologist, 25(1), 32-47.

58.

Feldman, D. B., & Kubota, M. (2015). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning and Individual Differences, 37, 210-216.

59.

Garst, B., Scheider, I., & Baker, D. (2001). Outdoor adventure program participation impacts on adolescent self-perception. The Journal of Experiential Education, 24. 41-49.

60.

Gilligan. (2000). Adversity, Resilience and Young People: the Protective Value of Positive School and Spare Time Experiences. Children & Society, 14(1), 37-47.

61.

Hansen, D. M., Larson, F. W., & Csorkin, J. B. (2003). What adolescents learn in organized youth activities. Journal of Research on Adolescence, 13(1), 25-55.

62.

Hair, E. C., & Graziano, W. G. (2003). Self-Esteem, Personality and Achievement in High School: A Prospective Longitudinal Study in Texas. Journal of Personality, 71(6), 971-994.

63.

Havitz, M. E., Kaczynski, A. T., & Mannell, R. C. (2013). Exploring Relationships Between Physical Activity, Leisure Involvement, Self-Efficacy, and Motivation via Participant Segmentation. Leisure Sciences, 35(1), 45-62.

64.

Heo, J., Stebbins, R. A., Kim, J., & Lee, I. (2013). Serious leisure, life satisfaction, and health of older adults. Leisure sciences, 35(1). 16-32.

65.

Javier, C. B., Ming-Tsan, P. L., & Stepha, L., (2015). Positive Psychology and Familial Factors as Predictors of Latina/o Students’Psychological Grit. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 37(3), 287-303.

66.

Jin, B., & Kim, J. (2017). Grit, Basic Needs Satisfaction, and Subjective Well-Being. Journal of Individual Differences.

67.

Kerr, J. H., Fujiyama, H., & Campano, J. (2002). Emotion and stress in serious and hedonic leisure sport activities. Journal of Leisure Research, 34(3), 272-289.

68.

Leversen, I., Danilsen, A. G., Birkeland, M. S., &Samdal, O. (2012). Basic psychological need satisfaction in leisure activities and adolescents'life satisfaciton. Journal of Youth and Adolescence, 41(12), 1588-1599.

69.

Li, B., Ma, H., Guo, Y., Xu, F., Yu, F., & Zhou, Z. (2014). Positive Psychological Capital: A New Approach to Social Support and Subjective Well-being. Social Behavior and Personality, 42(1), 135-144.

70.

Lovering, M. E., Heaton, K. J., Banderet, L. E., Neises, K., Andrews, J., & Cohen, B. S. (2015). Psychological and physical characteristics of U.S. Marine recruits. Military Psychology, 27(5), 261-275.

71.

Luthans, F. (2002). The Need for and Meaning of positive Organizational Behavior. Journal of Organizational Behavior, 23, 695-706.

72.

Luthans, F., & Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management: Investing in people for competitive advantage. Organizational dynamics, 33(2), 143-160.

73.

Luthans, F., Avolio. B. J., Avey. J. B.,. & Noman. S. M. (2007). Positive psychological Capital:Measurement and Relationship with performance and Satisfaction, Personnel Psychology, 60(3), 541-572.

74.

Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., &Peterson, S. (2010). Impact of a microtraining intervention on psychological capital development and performance. Human Resource Development Quarterly, 21(1), 42-67.

75.

Mahoney, J. L., & Sattin, H. (2000). Leisure activities and adolescent antisocial behavior. Journal of Adolescence, 23(2), 113-127.

76.

Maslow, A. H., Frager, R., & Fadiman, J. (1970). Motivation and personality (Vol. 2, pp. 1887-1904). New York: Harper & Row.

77.

Pennings, S. M., Law, K. C., Green, B. A., &Anestis, M. D. (2015). The impact of grit on the relationship between hopelessness and suicidality. International Journal of Cognitive Therapy, 8(2), 130-142.

78.

Reed, J., Pritschet, B. L., & Cutton, D. M. (2013). Grit, conscientiousness, and the transtheoretical model of change for exercise behavior. Journal of health psychology, 18(5), 612-619.

79.

Russell, D. W., Kahn, J. H., Spoth, R., &Altmaier, E. M. (1998). Analyzing data from experimental studies: A latent variable structural equation modeling approach. Journal of Counseling Psychology, 45(1), 18.

80.

Singh, K., & Jha, S. D. (2008). Positive and negative affect, and grit as predictors of happiness and life satisfaction. Journal of the Indian Academy and Applied Psycholoty, 34, 40-45.

81.

Staempfli, M. B. (2007). Adolescent playfulness, stress perception, coping and well being, Journal of leisure Research, 39(30), 393-412.

82.

Stenseng, F., & Phelps, J. (2012). Leisure and life satisfaction: the role of passion and life domain outcomes. World Leisure Journal, 55(4), 320-332.

83.

Stebbins, R. A. (1982). Serious Leisure: A conceptual statement. Pacific Sociological Review. 25(2), 251-272.

84.

Stebbins, R. A. (2005). Inclination to participate in organized serious leisure: An exploration of the role of costs, reward and lifestyle. Leisure, 29, 183-201.

85.

Stebbins, R. A. (2007). Serious leisure: A perspective for our time (Vol. 95). Transaction Publishers.

86.

Strayhorn, T. L., (2014). What role does grit play in the academic success of black male collegians at predominantly while institutions? Journal of African American Studies, 18, 1-10.

87.

Struthers, C. W., Perry, R. P., & Menec, V. H. (2000). An examination of the relationship among academic stress, coping, motivation, and performance in college. Research in Higher Education, 41(5), 581-592.

88.

Suzuki, Y., Tamesue, D., Asahi, K., & Ishikawa, Y. (2015). Grit and work engagement: A cross-sectional study. PloS one, 10(9), e0137501.

89.

Trainor, S., Delfabbro, P., Anderson, S., &Winefield, A. H. (2010). Leisure activities and adolescent psychological well-being, Journal of Adolescence, 33(1), 173-186.

90.

Willingham, W. W., & Breland, H. M. (1982). Personal qualities and college admissions. College Board Publications Orders, Box 2815, Princeton, NJ.

91.

Winefield, A. H., Tiggemann, M., & Winefield, H. R. (1992). Spare time use and psychological well-being in employed and unemployed young people. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 65(4), 307-313.

logo