바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Content Analysis of Message and Creative Style of University Advertisement: Focused on 2004-2009 Newspaper Advertisement

Abstract

Competition among universities in Korea is becoming fierce due to the changing environment. Recently, universities have attended to advertising activities as one of important solutions to cope with fierce competition. This research conducted content analysis of ad. message and creative style of newspaper advertisements for Korean universities. Specifically, content analysis was conducted based on 161 newspaper advertisements for university entrants executed from 2004 to August, 2009. Results showed that amount of advertisements have increased steadily. In case of ad. message, 50% of message was on prospect of future/progress and 40% was on global orientation. This implies that most of universities employed similar message strategy. Visual analysis showed that image of enrolled or graduating students were the most frequently used visuals. The considerable portion of using visuals irrelevant of copy was found. Creative style analysis based on rhetorical figures of headline and visual showed that literal and rhetorical figures were used equally. It is expected that this research provide practical and theoretical implications for effective advertising and creative strategies for university advertisement.

keywords
university advertisement, content analysis, advertising message, visual, rhetoric

Reference

1.

고경순 (1999). 대학의 마케팅 커뮤니케이션 전략: 통합적 접근방법. 광고연구, 45호, 105-124.

2.

김유경, 김은희 (2002). 한․중․미 홈페이지 광고의 정보내용에 관한 비교 연구: 정보문화와 인터넷 환경을 중심으로. 광고학 연구, 13(4), 281-307.

3.

김인숙 (2000). 대학의 홍보활동에서 커뮤니케이션 채널의 역할. 한국광고학보, 1-1호, 5-30.

4.

김철민 (2005). 인쇄광고에서 그림과 언어의 상호작용. 한국심리학회지: 소비자․광고, 7(3), 351-376.

5.

김철민 (2008). 광고상 수상 광고의 차별적 특징: 국내의 인쇄광고를 대상으로. 한국심리학회지: 소비자․광고, 9(3), 355-382.

6.

김혜영 (2008). 사이버대학 홍보전략 수립을 위한 실태 분석. e-비즈니스연구, 9(3), 315-334.

7.

문영숙, 이병관 (2008). 잡지 광고 메시지의 정보량과 정보유형 분석연구: 분류체계의 확장과 적용. 한국심리학회지: 소비자․광고, 9(2), 217-237.

8.

박병주 (2003). 대학광고가 수험생의 의사결정에 미치는 영향: 체육 관련학과 지원자를 중심으로. 한국스포츠리서치, 14(6), 167- 180.

9.

성민정, 조정식 (2007). 대학선택 과정에서의 매체 이용 분석을 통한 대학의 통합 커뮤니케이션 방안. 한국광고홍보학회, 9(2), 207-243.

10.

손준종 (1997). 대학신입생 모집광고의 성격분석: 대학마케팅의 가능성 탐색. 안암교육학연구, 3(1), 143-167.

11.

양 웅, 김충현 (2005). 광고표현의 수사적 변화 특징 연구: 1993년- 2003년 국내 잡지광고를 대상으로. 광고연구, 57(봄). 239 -265.

12.

양웅, 김충현, 김태원 (2007). 광고표현 수사법에 따른 이해와 선호 효과: 브랜드 인지도와 의미고정의 영향을 중심으로. 광고학연구, 18(2), 153-184.

13.

윤성욱, 김성재, 문재학 (2007). 한국-미국 잡지광고의 정보단서에 관한 비교연구. 한국심리학회지: 소비자․광고, 8(3), 339-356.

14.

우석봉, 성영신 (2005). 비주얼의 기대 불일치성과 표현 독특성: 독창적 광고 비주얼의 광고 효과. 광고학연구, 16(3). 219-250.

15.

이두원 (2003). 지방대학의 입시광고 차별화 전략에 대한 연구: 설득전략의 문제점 분석과 개선방안을 중심으로. 광고학연구, 14(5), 177-203.

16.

이두희, 권오영 (1999). 광고의 그림 메시지와 문자 메시지가 심상정보처리 효과와 기억 효과에 미치는 영향에 관한 연구. 광고학연구, 10(2), 159-172.

17.

이명천 (1999). 대학 홍보 광고의 현황과 전망. 홍보학 연구, 제3호, 67-82.

18.

이영호 (2004). 인구구조 변화에 따른 대학의 미래. 대학교육, 131호, 1-7.

19.

이제봉 (2004). 대학교육의 환경변화와 대학정책의 과제. 한독교육학연구, 19(1), 53-75.

20.

장경혜 (2008). 대학이미지광고, 대학이미지와 대학 및 전공 선택행동의 관계연구: 패션관련 전공자를 중심으로. 한국의류산업학회지, 10(2), 220-227.

21.

전영우 (1997). 우리나라 잡지광고가 전달하는 정보량과 정보유형의 변화추이에 관한 연구. 광고연구(겨울호), 57-74.

22.

정형식, 김영심 (2004). 대학의 전략추진 및 홍보가 대학이미지에 미치는 연향에 관한 연구. 광고학연구, 15(2), 177-202.

23.

지성구, 이윤구 (2006). 지각된 대학이미지와 대학 홍보. 산업경제연구, 19(5), 1793- 1816.

24.

차영란 (2001). 대학 홍보의 제반 커뮤니케이션 매체 활용과 수용에 관한 연구. 홍보학 연구, 5(2), 128-155.

25.

KADD (2009). 업종별 광고비 현황.

26.

Altstiel, Tom. & Grow, Jean (2006). Advertising Creative: Strategy, Copy and Design. Sage Publications.

27.

Childers, T. L., Heckler, S. E., & Houston, M. J. (1986). Picture-Word Consistency and the Elaborative Processing of Advertisements, Journal of Marketing Research, 4(November), 359-369.

28.

Childers, T. L., & Houston, M. J. (1984). Conditions for a Picture-Superiority Effect on Consumer Memory. Journal of Consumer Research, 11, 643-654.

29.

Eco Umberto (1976). A theory of semiotics. Bloomington: Indiana University Press.

30.

Edell, J. A., & Staelin, R. (1983). The Information Processing of Pictures in Print Advertisements, Journal of Consumer Research, 10(June),45-61.

31.

Hanson, E. M. (1991). Educational Marketing and the Public Schools: Policies, Practices and Problems. Educational Policy, 6(March), 30-45.

32.

Heckler, S. E., & Childers T. L. (1992). The Role of Expectancy and Relevancy in Memory for Verbal and Visual Information: What is Incongruency? Journal of Consumer Research, 18(Mach), 475-492.

33.

Holbrook, M. B., & Moore, W. L. (1981). Feature Interactions in Consumer Judgments of Verbal versus Pictorial Presentations. Journal of Consumer Research, 8, 103-113.

34.

Houston, M. J., Childers, T. L., & Heckler, S. E. (1987). Picture-Word Consistency and the Elaborative Processing of Advertisements, Journal of Marketing Research, 4(June), 8-18.

35.

Kassarjian, H. H.(1977). Content Analysis in Consumer Research. Journal of Marketing Research, 24(November), 359-369.

36.

Kisielius, J., & Sternthal, B. (1984). Detecting and Explaining Vividness Effects in Attitudinal Judgments. Journal of Marketing Research, 21, 54-64.

37.

Leigh, J. H. (1994). The Use of Figures of Speech in Print Ad, Headlines. Journal of Advertising, 23(2), 17-33.

38.

Lutz, K. A., & Lutz, R. J. (1977). Effects of Interactive Imagery on Learning: Applications to Advertising, Journal of Applied Psychology, 62(August), 493-498.

39.

McQuarrie, E. F., & Mick, D. G. (1999). Visual Rhetoric in Advertising: Text-Interpretive, Experimental, and Reader-Response Analyses. Journal of Consumer Research, 26(June), 37-54.

40.

McQuarrie, E. F., & Mick, D. G. (2003). Visual and Verbal Rhetorical Figures under Directed Processing versus Incidental Exposure to Advertising. Journal of Consumer Research, 29(March), 579-587.

41.

McQuarrie, E. F., & Phillips, B. J. (2005). Indirect persuasion in advertising. Journal of Advertising, 34(2), 7-20.

42.

Messaris, P. (1997). Visual Persuasion. California, U.S.A.: Sage Publication.

43.

Mitchell, A. A. (1986). The Effects of Verbal and Visual Components of Advertisements on Brand Attitudes and Attitude toward the Advertisement, Journal of Consumer Research, 13(June), 12-24.

44.

Mitchell, A. A., & Olson, J. C. (1981). Are Product Attribute Beliefs the Only Mediator of Advertising Effects of Brand Attitude? Journal of Marketing Research, 18(August), 318-332.

45.

Nelson, V., Reed, S., & Walling J. R. (1976). The Pictorial Superiority Effect. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 2(5), 523-528.

46.

Paivio, A. (1971). Imagery and verbal processes. New York: Holt, Reinhart and Wiston.

47.

Pascarella, E. T. (1980). Student-Faculty Internal Contact and College Outcomes. Review of Educational Research, 50, 163-178.

48.

Percy, L., & Elliott, Richard(2009). Strategic Advertising Management. Oxford University Press.

49.

Percy, L., & Rossiter, J. R. (1983). Mediating Effects of Visual and Verbal Elements in Print Advertisements upon Belief, Attitude, and Intention Responses. In Advertising and Consumer Psychology. L. Percy and A. Woodside (Eds.). Lexington MA: Lexington Books.

50.

Phillips, B. J. (2000). The Impact of Verbal Anchoring on Consumer Responses to Image Ads. Journal of Advertising, 29(1), 15-24.

51.

Phillips, B. J., & McQuarrie, E. F. (2002). The Development, Change and Transformation of Rhetoric Style in Magazine Advertisement 1954-1999. Journal of Advertising, 31(4), 1-13.

52.

Phillips, B. J., & McQuarrie, E. F. (2009). Impact of Advertising Metaphor on Consumer Belief. Journal of Advertising, 38(1), 49-61.

53.

Rensik, A., & Stern, B. L. (1977). An Analysis of Information Content in TV Advertising. Journal of Marketing, 41(January), 50-53.

54.

Rossiter, J. R., & Percy, L. (1980). Attitude Change through Visual Imagery in Advertising. Journal of Advertising, 9(2), 10-16.

55.

Shepard, R. N.(1967). Recognition Memory for Words, Sentences and Pictures, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 6, 156-163.

56.

Starch, D. (1966). How Does the Shape of Ads Affect Relationships? Media/Scope, 10, 83-85.

57.

Webb, P., & Ray, M. (1979). Effects of TV Clutter. Journal of Advertising Research, 19(1), 7-12.

logo