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“헤이 카카오!”: 소비자-인공지능 기기의 상호작용 요인에 대한 질적 연구

“Hey Kakao!”: A Qualitative study on the Interaction between AI devices and its Consumer

초록

현재, 인공지능 기술이 일상 속에 빠르게 녹아들고 있는 상황에서 인간과 인공지능의 상호작용은 심리적 안녕감, 스트레스 수준과 같은 사용자의 심리적 측면은 물론 인지 및 행동적 측면 모두에 중요한 영향을 미칠 것으로 예상되고 있다. 본 연구는 질적 연구 방법을 통해 ‘인간-AI 상호작용’에 대한 전반적 이해를 돕고자 하였으며, 이를 위해 AI 스피커를 이용 중인 성인을 대상으로 개별 심층면접을 진행하였다. 그 결과, 사용자와 AI 스피커의 상호작용에 영향을 미치는 총 46가지 요인들을 다차원적 측면(사용자 측면, 기기 측면, 환경적 측면)으로 분류하였으며, 세 가지 측면의 요인들은 다시 세부 특성을 기준으로 구분하였다. 먼저, 1) 사용자 측면의 요인들은 사용자 개인과 직접적으로 관련된 것으로, 인구통계학적 특성과 사용자의 라이프스타일, 심리적 특성, 성격 특성 그리고 인지적 특성과 관련된 요인들로 구분되었다. 다음으로 2) AI 기기 측면의 요인들은 크게 ‘사용자가 지각한 기기 특성(지각된 기기 특성)’과 ‘기술 및 기기와 관련된 특성’으로 분류할 수 있었다. 마지막으로 3) 환경적 측면의 요인은 크게 상황 및 물리적 환경과 사회적 환경, 그리고 외부자극 환경과 관련된 요인들로 구분할 수 있었다. 본 연구는 ‘사용자-AI 기기 상호작용’을 심층적으로 살펴본 초기 질적 연구로, 4차 산업 혁명과 함께 계속해서 성장할 인공지능 시장에 실무적 함의는 물론, 추후 연구들을 위한 방향과 이론적 함의를 제공할 것으로 기대된다.

keywords
Artificial Intelligence(AI), Smart Speaker, User experience, Qualitative research, Interaction, 인공지능, 인공지능 스피커, 사용자 경험, 질적 연구, 상호작용

Abstract

Along with the fourth industrial revolution, the artificial intelligence (AI) technology is rapidly expanding into our daily lives. The interaction between human being and AI devices is expected to have effects not only on psychological aspects in terms of subjective well-being and stress level but also cognitive and behavioral aspects. This study aims to help an overall understanding of the ‘human-AI device interaction’ through a qualitative research method. To achieve this goal, this study conducted in-depth interviews with those using AI speakers. As a result, ‘human-AI device interaction’ factors were divided into three dimensions: user, AI device, and environment. First, 1) The user-aspect factors relates to demographics and lifestyle, psychological characteristics, personality characteristics, and cognitive characteristics. Next, 2) the factors on the AI device aspect were categorized into the characteristics of the device and perceived device characteristics. Finally, 3) the environmental aspect divided into factors related to the situation and the physical environment, social environment, and external stimulus. This study is expected to provide theoretical implications through providing psychological factors, and will be a foundation that provides directions of the AI-related research in the future. Furthermore, these results have practical implications for the AI industry that will continue to grow.

keywords
Artificial Intelligence(AI), Smart Speaker, User experience, Qualitative research, Interaction

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