바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

한국 여성들의 사회 규범적 행위 양식에 대한 조망: 집단 고양 편향과 겸손 행위에 대한 분석

College Women's View on Socially Normative Behavior : An Analysis of Group-Serving Bias and Modesty

초록

본 연구는 한국 문화에서 여대생들이 사회적으로 규범화된 행위 양식인 집단고양 편향(group-serving 또는 group-enhancing bias) 현상과 겸손 행위를 어떻게 보고 있는지에 초점을 맞추어 실시되었다. 서구 문화권에서는 자신의 성공을 내적인 귀인(노력이나 실력)으로, 실패를 외적 귀인(운, 과제난이도)으로 하는 현상을 자기 이기적 편향(self-serving bias)이라 하는데, 일본 문화권에서는 이러한 서구의 사회심리 현상을 자신보다는 집단이 우선한다는 집단고양적 편항(group-serving 또는 group-enhancing bias)이라고 설명하였다. 그러나, 한국 문화에서는 자신의 성공을 외적인 요인에 귀인하고, 자신의 실패를 내적인 요인에 귀인할 때 인격적으로 성숙하고 예의바르며 사회적으로 가치로운 사람이라고 구성원들이 인식하고 있음을 감안할 때, 이러한 사회적으로 규범화된 행위 양식 즉 겸손언행을 여대생들도 대인관계 측면에서나 사회적인 측면에서 바람직한 것으로 지각하는 것으로 나타났다. 즉, 내집단의 수행결과가 성공적일 때 집단성원들의 노력이나 능력으로, 실패했을 때에는 자신의 능력이나 노력때문으로 귀인할 때 겸손한 것으로 평가하였고, 도한 그러한 사람을 자신의 친구나 집단성원으로, 그리고 사회구성원으로 바람직한 사람으로 평가하고 있다. 그리고 그러한 사람은 인격적으로 성숙하고 예의 바른 사람으로 평가하고 있으나, 그러한 겸손한 표현 방식은 솔직하지 않은 것으로 평가하고 있는 것으로 나타났다.

keywords

Abstract

The present study focused on college women's view on socially normative behavior in Korean culture. In western cultures, people tends to attribute their success to their internal attributional dimension(i.e., effort and ability) whereas they are more likely to ascribe their failure to external dimension(i.e., luck and task difficulty). This phenomenon is defined as 'self-serving bias'. However, in Asian cultures, esp. Korean cultures, most people would attribute their success to external dimension of attribution such as parent's support, luck, task difficulty and their failure to internal dimension such as ability and effort. These phenomenon, seemingly is a contrast to western cultures. But, in Korean culture, these behaviors are result in socially internalized norms and values. Consequently, these behaviors are evaluated as not honest and ritualized behavior. This study was conducted by 2(ingroup/outgroup) by 2(victory/defeat) by 6(attributional dimension; luck, task difficulty, my effort, friend's effort, my ability, friend's ability) factorial design. The results revealed that more humble person was not honest even though he or she was evaluated more prefered person as his or her friend, group member and components of society. Additionally, he or she was evaluated as matured one and one with propriety. What humble person was to attribute his or her success to external dimension and to show group-enhancing bias.

keywords

logo