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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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한국의 사회 · 문화 · 제도 속에서의 여성의 무력화와 세력화(Empowerment) 전략

Empowerment Strategies for Women in Korean Culture

초록

본 논문에서는 한국 사회에서의 여성의 세력(power)이 사회적으로, 문화적으로 그리고 제도적으로 무력화되어 왔음을 다각적인 시각에서 조명해 보고자 했다. 먼저, 힘 혹은 세력이란 무엇인지 사회과학 분야에서의 힘에 대한 정의 및 개념화가 서구 중심의 과학철학 및 주류 심리학에서 보는 관점으로 점철되어 왔음을 지적하고, 대안적인 개념화를 위해 힘에 대한 정의 및 개념화의 변화과정을 살펴보았다. 두 번째로, 현재 한국 사회에서 아줌마 담론에 숨어 있는 고정관념 및 편견의 심리적 과정을 통해 여성의 무력화 과정을 살펴보았다. 끝으로 한국의 사회, 제도 속에서 여성들이 세력화(empowerment)하기 위한 전략들을 소개하였다.

keywords
세력(화), 무력화, 아줌마, 사회제도, 문화, Power, Empowerment, Social Institution, Culture, Social Discourse, Power, Empowerment, Social Institution, Culture, Social Discourse

Abstract

In this paper, we'd like to argue that the power of women has been weakened by means of society and social institution in Korean culture. First of all, we reviewed how the power has been conceptualized in academic society compared feminists' viewpoint on power. The concept of power has been studied as a thing, which is objectified and decontextualized, and treated as a psychological attribute possessed by a person. The powerful person is always a normal, male, capitalist, and dominant class. In addition, those individuals have the power to control the abnormal, female, laborer, and subordinate class. However, feminists argued that the notion of power has to be conceptualized from the viewpoint of social and cultural context. That is, the power as capacity or potentials will be transformed the weak into the strong through social relationship such as networking and mentoring. In Korean culture, there has been a discourse of middle-aged women, i.e. Adjumma. They are stereotyped as ugly, selfish, and impolite as well as mother-like representation such as warm, generous and frugal, and discriminated institutionally. Thus, to be empowered, women themselves have to develop their capacity or potential and make social network in order to support each other. Lastly, we suggest several strategies for empowering Korean women in terms of individual, interpersonal (intergroup) and societal level.

keywords
세력(화), 무력화, 아줌마, 사회제도, 문화, Power, Empowerment, Social Institution, Culture, Social Discourse, Power, Empowerment, Social Institution, Culture, Social Discourse

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