바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

중, 고, 대학생의 성역할 정체감 발달과 변화

The development and change of Sex-role identity

초록

본 연구의 목적은 연령에 따른 성역할 정체감 유형의 차이를 살펴봄으로써 성역할 정체감의 전체적인 발달 추이를 알아보고, 개인의 발달 단계에 맞는 건강한 적응과 시대 변화에 적절한 새로운 성역할 교육의 근거를 탐색하는 것이다. 이를 위하여 중, 고등학생과 대학생들의 성역할 정체감 유형을 비교 분석하였다. 특히 성인 초기 성역할 정체감의 안정성 정도를 알아보기 위해 대학생을 대상으로 1년 간격의 반복 측정 연구를 실시하였다. 연구의 대상은 대전광역시의 중학생 202명, 고등학생 200명, 대학생 196명 등 총 598명이었다. 반복측정 연구는 대전광역시의 대학생 145명이었다. 연구결과 다음과 같은 결론이 도출되었다. 첫째, 성역할 정체감은 연령이 증가함에 따라 미분화 유형에서 그 외의 유형 즉, 남성성ㆍ여성성ㆍ양성성 유형으로 발달해 간다. 남학생의 경우, 중학생은 미분화 유형, 고등학생은 남성성 유형, 대학생은 양성성 유형을 그 특징으로 한다. 여학생의 경우는 중학생의 미분화 유형에서 고등학교와 대학을 거치면서 여성성으로 발달해간다. 둘째, 성인 초기 성역할 정체감의 안정성 정도를 알아보기 위한 반복 측정 연구에서, 대학생들의 성역할 정체감 유형별 구성 비율은 1년 사이에 유의한 변화를 나타낸다. 즉, 남성성과 여성성 유형은 안정을 유지하면서 적은 변화만을 보인 반면, 미분화 유형과 양성성 유형에서 주된 변화가 나타난다. 이러한 변화 양상이 대학 시기 이후에도 계속 되는지에 대한 의문은 후속 연구를 통해 해결해나가야 할 것이다.

keywords
sex-role identity, sex-role identity development, sex-role education, sex-role identity, sex-role identity development, sex-role education, 성역할 정체감, 성역할 정체감 발달, 성역할 교육

Abstract

The purpose of the present study is to inquire the development of sex-role identity. The study will have its significance for providing a foundation of sex-role education todays. The subjects of the study were 598 students consisted of 202 middle school students, 200 high school students and 196 college students. Sex-role identity was measured repeatedly for 145 college students at the interval of one year. The conclusions of the study are as follows; First, developmental pattern of sex-role identity is different by gender. In the case of male students, middle school students are characterized by undifferentiated type of sex-role identity. However, high school students are represented by masculine type while college students androgynous type. In the case of female students, undifferentiated type is dominant among middle school students while feminine type is dominant among high school and college students. Second, the repeated measure of the sex-role identity shows that a significant change appears in sex-role identity among college students during 1 year. Approximately 43% of the college students have changed their sex-role identity in a period of one year. The undifferentiated and androgynous types show a higher proportion of change than the masculine and feminine types. A future study is expected to answer toward the question of why such changes occur among college students in one year

keywords

참고문헌

1.

(1997) 한국 성역할 검사의 수정점수 및 분류기준 산출 ,

2.

(1995) 고등학생의 성역할 유형에 따른 생활적응,

3.

(1990) 한국 청소년의 성역할 정체감 유형과 학습된 무기력과의 관계 연구, 숙명여자대학교 대학원

4.

(1985) 국민학교 교과서에 나타난 성역할 연구 한국여성개발원,

5.

(1989) 청소년기 자아정체감 연구 발달 및 측정을 중심으로, 한남대학교 출판부

6.

(1988) 성인환자가 지각한 성역할 정체감과 생활적응과의 관계분석,

7.

(2000) 대학생의 성역할 정체감과 건강행위,

8.

(2000) 초등학교 아동의 성역할 특성의 발달,

9.

(1986185-217) 국민학교 아동의 성역할 고정관념의 발달적 경향과 성평등 역할교육에 따른 변화 아시아여성연구 숙명여대 아세아여성문제연구소,

10.

(1994) 고등학생의 성역할 정체감과 진로의사결정 유형간의 관련연구, 숙명여자대학교 대학원

11.

(1998) 초등학교에서의 학생 역할과 성역할의 비교,

12.

(2003) 청소년의 성역할 정체감과 통제소재 학업성취수준에 대한 연구 ,

13.

(1994) 아동 후기에서 청소년기에 이르는 성역할 고정관념의 발달적 경향에 관한 연구, 계명대학교

14.

(1988) 국민학교 6학년 아동의 성역할 정체감 형성에 관한 연구 계명대학교 생활과학연구소,

15.

(1997) 대학생의 성공공포와 성취동기 및 성역할 정체감이 진로결정에 미치는 영향에 관한 연구,

16.

(1992) 성역할 정체감의 연구방법 및 관련변수 고찰 생활과학연구논문집, 성심여자대학교

17.

(1995) 성역할에 관련된 심리적 변인이 여대생의 전통적 진로 유형 및 직업의 선택에 미치는 영향,

18.

(2003) 성과 학교교육, 충남대학교 출판부

19.

(1985) 의식향상 훈련이 여성의 양성공존성에 미친 효과에 관한 연구, 연세대학교 대학원

20.

(1990) 한국 성역할 검사,

21.

(2002) 청소년의 성별과 성역할 정체감이 진로관련 변인에 미치는 영향 ,

22.

(1991) 성-도식과 자기-도식이 성관련 정보의 처리에 미치는 영향, 충남대학교 대학원

23.

(2001) 비전형적 성역할 프로그램이 유아의 성역할 고정관념에 미치는 효과분석, 대덕대학

24.

(2002) Who are tomboys and why should we study them?,

25.

(1973) Measurement of deviant gender develop- ment in boys,

26.

(1974) The measurement of psychological androgyny Journal of Counseling and Clinical Psychology,

27.

(1977) Develop- ment of sex-trait stereotypes among young children in the United States,

28.

(1973) Conceptions of sex role,

29.

(1996) Childhood tomboyism and adult androgyny,

30.

(1984) The structure of gender stereotypes:Interrelationships among components and gender label,

31.

(1990) Sex role flexibility and prosocial behavior among preschool children,

32.

(1998) Assessing the current validity of the Bem Sex-Role Inventory,

33.

(1979) Androgyny across the life span:A replication and longitudinal follow-up,

34.

(1991) Androgyny across the life-span,

35.

(1987) Pathways to identity development in women,

36.

(1998) Is gender-role orientation a better predictor of empathy in adolescence? ,

37.

(1997) Gender roles in a traditionally female occupation: A study of emergency, operating, intensive care, and psychiatric nurse.,

38.

(2000) Cultural influences on confidence Journal of Educational Psychology,

39.

(1981) Sex role identity and adjustment during adolescence,

40.

(1998) A three generational study of tomboy behavior,

41.

(1984) A developmental study of de-stereotyping and androgynous activity preferences of tomboys,

42.

(1996) Voices of midlife tomboys: A narrative study(girls, adolescents, women)., University of San Diego.

43.

(1985) Children's concepts of cross-gender activities,

44.

(1996) Yang feminity: girlhood tomboyism and adult women's development., Pacifica graduate institute.

45.

(1997) Changes in masculine and feminine traits over time:A meta-analysis,

46.

(1975) Awareness and expression of sex stereotypes in young children,

logo