open access
메뉴
ISSN : 1229-0718
취학전 아동의 도덕판단은 주로 행위자의 의도와 행위 결과의 상대적 영향을 중심으로 연구되고 있다. 본 연구는 도덕판단에서 수단적 행위의 정당성이 갖는 중요성을 지적하고, 어린 아동들이 얼마나 일찍부터 정당한 수단과 그렇지 않은 경우를 구분하여 도덕판단에 적용하고 있는지를 살펴보고자 하였다. 3세, 4세, 및 5세 남·여 아동 60명을 대상으로 수단의 정당성 여부(2)와 결과 유형(2)을 조합한 네 가지 이야기를 아동에게 제시하고, 각 이야기 속의 주인공이 얼마나 착한지 또는 나쁜지, 그리고 상이나 벌을 얼마나 주어야 할지 응답하도록 하였다. 실험 결과, 3세 아동들은 결과에 관계없이 정당한 수단을 동원한 행위는 착하고 상을 주어야 한다고 판단한 반면, 나쁜 수단을 동원한 행위는 결과에 관계없이 나쁜 것이고, 벌을 주어야 한다고 판단하였다. 4세 아동과 5세 아동의 반응도 3세 아동과 크게 다르지 않았다. 이 결과는 3세 아동들도 도덕판단에서 정당한 수단을 동원한 행위와 그렇지 않은 행위를 잘 구분하고 있음을 보여주고 있다.
This study was conducted to examine young children's differential use of a fair means or foul means in moral judgment. Sixty preschoolers age from three to five were presented four stories combined means(fair vs foul) and outcome(positive vs negative). Subjects were asked to judge the goodness or badness of each character in the four stories on four point scale. they were also asked to assign prize or punishment to the character. Results showed that children as young as three can use differentially a fair means vs a foul means for making moral judgment: Young children including three-year olds rated a character using fair mean as much better and a character using foul means as much worse irrespective of types of outcome. Similar pattern was found in children's prize/punishment assignment. It was discussed the consideration for the importance of fair means in moral judgment.
(2003) 죄책감, 도덕적 이탈, 및 친구의 규칙위반 성향과 청소년의 규칙위반행동,
(1999) 아동과 청년의 사회적 도덕성에 관한 연구 -정직과 친절을 중심으로-,
(2006) 일반청소년과 비행청소년의 도덕적 정서 :긍정적 정서를 중심으로,
(2004) 한국과 독일 대학생의 도덕적 정서에 관한 개념화 연구 긍정적 정서로서의 도덕적 정서의 탐색,
(1997) 행위의 정당성과 도덕성에 관한 고찰,
(1989) 인지적 도덕발달이론에서 단계별 특성에 따른 도덕성발달 경향 분석,
(2000) 도덕판단에서 취학전 아동의 의도사용과 의도성 구분의 발달,
(1982) 한국아동의 도덕성 발달에 관한 연구 한국교육개발원,
(2006) 유아의 도덕적 판단력 도덕적 감정과 도덕적 행동의 관계,
(2002) 도덕성의 합리적 이해, 철학과 현실사
(1999) 도덕적 규칙과 사회관습적 규칙에 대한 이해의 발달,
(2001) 한국아동들의 도덕적 규칙과 사회관습적 규칙에 대한 이해의 발달과 그 특징,
(2004) 세 집단간의 비교를 통하여 본 우리나라의 사람들의 도덕지향에 대한 연구 Kohlberg의 도덕발달단계 및 도덕지향을 중심으로,
(1996) 유아의 도덕적 및 인습적 규칙에 관한 판단,
(1971) A reexamination of the development of moral judgements in children,
(1970) Children's judgments of kindness,
(1973) Judgments of intentionality in response to videotaped and verbally presented moral dilemmas,
(1973) A reexamination of the effects of intent and consequence on children's moral judgements,
(1974) The effects of social judgment set on children's use of intention information,
(2002) Cognitive Development, Prentice Hall
(1968) New introductory lectures on psychoanalysis, Original work published 1933
(1972) The effect of systematic stories changes on intentionality in children's moral judgement,
(1971) The development of elementary school children's judgement of intent,
(1963) 62nd yearbook of the National Society for the Study of Education University of Chicago Press,
(1969) The cognitive- developmental approach to socialization Handbook of socialization theory and research,
(2001) What is good character? and how can we develope it in our children? ,
(1954) A test of Piaget's theories of moral judgement Journal of Abnormal and Social Psychology,
(1980) Factors influencing young children's motives and outcomes as moral criteria,
(1985) Motive outcome matching and outcome foreseeability:Effect on attribution of intentionality and moral judgements,
(1932) The moral judgment of child, Kegan Paul
(1988) Rationality, Clarendon Press
(1973) Effects of intentions and consequences on children's evaluation of aggressors,
(1980) Development of the concept of intention Development of cognition The Minnesota Symposia on Child Psychology,
(1971) Beyond freedom and dignity, Knopf
(1990) The Child's theory of mind,
(1996) Intention, act, and outcome in behavioral prediction and moral judgment,