ISSN : 1229-0718
This study examined the structual relationships among depression of children, emotional identification and expression abilities and social ability. Participants were 545 students(4th through 6th grades at elementary schools) who completed a packet of questionnaires measuring the Children Depression Inventory, the Emotion Expression Scale of Children and the Peer-Relational Skill Scale. Hypothetical model for the paths and role among constructs of interest was presented drawing on previous theoretical background and analyses were performed using Structural Equation Modeling. The results of this study are as follows: First, There were not signigicant sex differences on the Children Depression Inventory and Emotion Expression Scale of Children. But, There was significant sex differences on the Peer-Relational Skill Scale. Second, the emotional identification and expression abilities meditate between depression and social ability partially. The mediation model of the emotional identification and expression abilities between depression and social ability indicates reasonable fit. Implications of the current study and suggestions for future studies were presented.
강상현, 손정락 (2004). 사이코드라마가 대학생의 감정표현불능증, 신체화 증상 및 삶의 질에 미치는 효과. 한국심리학회 : 건강, 9(2), 243-263.
권성은 (2003). 초등학생의 정서 지능과 학업 성취도가 학교적응에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
권진희 (2006). 정서인식의 명확성과 정서표현성 및 대인관계문제와의 관계. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
김아영, 이명희 (2008). 청소년의 심리적 욕구만족, 우울경향, 학교생활적응 간의 관계구조와 학교급간 차이. 교육심리연구, 22(2), 423-441.
김은경, 양재원, 정유숙, 홍성도, 김지혜 (2005). 아동 및 청소년에서 소아 우울 척도(Children's Depression Inventory)의 요인 구조. 한국심리학회지: 임상, 24(3), 693-707.
김선주 (2002). 유아의 정서지능과 대인간 문제해결 능력간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
김은정, 오경자 (1992). 발달적 관점에서 본 아동 및 청소년기 우울증상. 소아·청소년정신의학, 3(1), 117-128.
김현진, 한종철 (2004). 대학생의 우울 취약성과 자의식이 대인관계에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(2), 277-294.
류경희, 오경자 (2008). 우울감이 얼굴표정 정서인식에 미치는 영향. 감성과학, 11(1), 11-21.
배도희, 조아라, 이지연 (2004). ADHD아동과 우울한 아동의 얼굴표정 및 음성을 통한 비언어적 정서인식능력. 한국심리학회지: 임상, 24(3), 741-754.
박은조 (2000). 중학생의 우울성향과 학교적응과의 관계. 대구대학교 교육대학원 석사학위논문.
신민섭, 김민경 (1994). 아동기 우울증의 평가. 소아ㆍ청소년 정신의학, 5(1), 12-27.
신현균 (2000). 부정적 정서, 감정표현불능증, 신체 감각 증폭지각, 및 신체적 귀인이 신체화에 미치는 영향: 매개모델의 검증. 한국심리학회지:임상, 19(1), 17-32.
신현균 (2006). 아동의 신체증상경험과 생활사건, 우울, 불안 간 관계 및 자기개념의 중재효과. 한국심리학회지: 임상, 25(1). 77-96.
심혜숙, 왕정희 (2001). 초등학생의 정서지능과 사회적 능력 및 대인 문제해결력과의관계, 한국 심리학회지: 상담 및 심리치료, 13(1), 163-175.
양윤란, 오경자 (2005). 또래관계기술 척도의 개발: 초등학교 4학년-중학교 3학년 학생용. 한국심리학회지 : 임상, 24(4), 961-971.
우희정, 최정미 (2004) 아동의 우울에 영향을 미치는 어머니 관련변인에 관한 연구. 아동학회지, 25(4), 191-200.
윤현수, 오경자 (2004). 우울의 유형에 따른 대인 표상과 대인관계문제의 특성-성취지향적 우울 집단과 관계지향적 우울집단의 비교-. 한국심리학회지: 임상, 23(3), 577-594.
이양현, 임효덕, 이종영 (1996). 한국판 20항목 Toronto 감정표현불능증 척도(TAS-20K)의 개발과 타당도. 신경정신의학, 35(4), 888-899.
이연이 (2007). ADHD 성향 아동의 정서지능이 학교생활적응에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
이은상 (2003). 정서표현갈등, 사회적 지지지각, 대처방식, 그리고 우울 및 불안과의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
이주일, 황석현, 한정원, 민경화 (1997). 정서의 체험 및 표현성이 건강과 심리적 안녕에 미치는 영향, 한국심리학회지 : 사회 및 성격, 11(1), 117-140.
임지영 (2005). 한국판 Beck 아동용 우울척도의 개발 예비연구. 한국심리학회지: 건강. 10(3), 337-347
임진현, 이훈진 (2006). 우울-품행장애성향 청소년의 정서인식 및 정서조절. 한국심리학회지: 임상, 25(4), 1141-1151.
장은진, 서민정, 정철호 (2001). 아동 우울에 관련된 요인 및 부모 우울과의 관계 연구. 소아·청소년정신의학 12(2), 245-255.
조수철, 이영식 (1990). 한국형 소아 우울 척도의 개발. 신경정신의학, 29(4), 943-955.
한유진 (2006). 상호작용 상황에서의 정서표현, 정서이해 및 정서조절 능력이 학령기 아동의 공격성 및 또래관계에 미치는 직, 간접적 영향. 한국가정관리학회지, 24(5), 1-15.
홍강의 (2005). 소아정신의학. 중앙문화사.
황인희 (2007). 정서인식의 정도와 정서조절양식이 중학생의 학교적응에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
Angold, A., Costello, E. J., Erkanli, A.(1995). The epidemiology of depression in child and adolecent. In M. Goodyer (Eds.), The depressed child and adolescent: Developmental and clinical perspective. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Aronen, E. T. & Soininen, M. (2000). Childhood depressive symptoms predict psychiatric problems in young adults. The Canadian Journal of Psychiatry, 45(5), 465-470.
American Psychiatric Association (1980). Diagnostic and Statictical Manual of Mental Disorders-3rd ed. Washington DC.
American Psychiatric Association (2010). Diagnostic and Statictical Manual of Mental Disorders-4th ed-TR. Washington DC.
Barrett, J. E., Barrett, J. A., Oxman, T. E., & Gerber, P. D.(1988). The prevalence of psychiatric disorders in a primary care practice. Archives of General Psychiatry, 45(12), 1100-1106.
Brimaher, B., Ryan, N. D., Williamson, D. E., Brent, D. A., Kaufman, J., Dahl, R.E., Perel, J., & Nelson, B. (1996). Childhood and adolescent depression: A review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 1427-1439.
Browne, M. W., & Cudeck, R. (1989). Single sample cross-validation indices for covariance structures. Multivariate Behavioral Research, 24, 445-455.
Cole, P. M., & Kaslow, N. (1988). Interactional and cognitive strategies for affect regulation : Developmental perspective on childhood depression. In L. Alloy (ED.), Cognitive processes in depression(pp. 310-343). New York: Guilford.
Denham, S. A., Zoller, D. & Couchoud, E. A. (1994). Socialization of preschoolers' understanding of emotion. Developmental Psychology, 30, 928-936.
DePaulo, B. M. (1992). Nonverbal behavior and self-presentation. Psychological Bulletin, 111(2), 203-243.
Emmons, R. A., & Colby, P. M. (1995). Emotional conflict and well-being: relation to perceived availablilty daily utilization, and observer reports of social support. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 947-959.
Feldman, R. S., White, J. B. & Lobato, D. (1982). Social Skills and nonverbal behavior. In R. S. Feldman (Eds.), Development of nonverbal behavior in childman. New York: Springer-Verlag.
Goleman, D., Kraemer, D. T., & Salovey, P. (1996). Beliefs about mood moderate the relationship of stress to illness and symptom reporting. Journal of Psychosomatic Research, 41, 115-128.
Grusec, J. E. & Lytton, H. (1988). Social Development. Springer-Verlag.
Hammen, C. (1990). Generation of stress in the course of unipolar affective disorder, Archives of General Psychiatry, 47, 1112-1117
Joiner, T. E., Alfano, M. S., & Metalsky, G. I. (1993). Caught in the crossfire: Depression, self-consistency, self-enhancement, and response of other. Journal of Social and Clinical Psychology, 12, 113-134.
King, L. A., & Emmons, R. A. (1990). Conflict over emotional expression: psychological and physical correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 864-877.
Kazdin, A. E. (1981). Assessment techniques for childhood depression : A critical appraisal. Journal of American Academic Child Psychiatry. 358-375.
Kovacs, M., & Beck, A. T. (1977). An Empirical-Clinical approach toward a definition of childhood depression in childhood : Diagnosis, Treatment and Conceptual Models, edited by Schulterbrandt JG, Raskin A, Raven Press, New York.
Kring, A. M., Smith, D. A., & Neale, J. M. (1994). Individual differences in dispositional expressiveness: development and validation of the emotional expressivity scale. Journal of Personality and Social Psychology, 66(5), 934-949.
MacKinnon, D. P., Warsi, G., & Dwyer, J. H. (1995). A stimulation study of mediated effect measures. Multivariate Behavioral Research, 30(1), 41-62.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: implications for cognition, emotiona, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.
Nolen-Hoeksema S. & Girgus J. S. (1994). The emergency of gender differences in depression during adolescence. Psychological Bulletin, 115, 424-443.
Nowicki, S. Jr., & Duke, M. P. (1994). Individual differences in the nonverbal communication of affect: The Diagnostic Analysis of Nonverbal Accuracy Scale. Journal of Nonverbal Behavior, 18, 9-35.
Penza-Clyve, S. & Zeman, J. (2002). Initial Validation to the Emotion Expression Scale for Children(EESC). Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(4), 540-547.
Reichenbach, I., & Masters, J. C. (1983). Childen's use of expressive and contextual cues in judgement of emtion. Child Development, 54, 993-1004.
Salovey, P., Brackett, M. A. & Mayer, J. D. (2004). Emotional Intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey Model. New York: National Professional Resources.
Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
Salovey, P., Mayer, J. D., Goleman, S. L., Turney, C., & Palfai, P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: exploring emotional intelligence using the trait meta-mood scale. Emotion, Disclosure, and Health. Washington, DC: APA.
Williams, J. M. G., Watts, F. N., MacLeod, C., & Mathews, A. (1997). Cognitive psychology and emotional disorders(2nd. Ed.). New York: John Wiley & Sons Ltd.