바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Development of Ambivalence over Emotional Expression and its Effect on Emotional Expressiveness, Behavior Problems and Psychological Well-being: A Study of Age Group Comparison

Abstract

This study aimed at examining developmental changes in ambivalence over emotional expression (AE) and the relationships among AE, emotional expressiveness (EE), and behavior problems (BP) by age group. Groups of children, adolescents, and adults participated in this study. They completed questionnaires assessing AE, EE, BP, and psychological well-being. The results were as follows: first, AE and EE improve with age. Second, AE was significantly and positively correlated with EE in the children group but negatively correlated with EE in the adult group. Third, AE was significantly and positively correlated with BP in every group. An interesting finding was that AE was correlated with both internalizing and externalizing BP in the adolescent group, but only with internalizing BP in the adult group. Finally, a negative correlation was found between AE and psychological well-being in the adolescent and adult groups, but not in the children group.

keywords
Submission Date
2015-07-15
Revised Date
2015-09-05
Accepted Date
2015-09-07

Reference

1.

김경진 (2015). 초등학생의 정서인식, 정서표현및 정서표현양가성이 자기효능감에 미치는영향. 아주대학교 석사학위논문.

2.

김우석 (2004). 정서표현성, 자아방어기제 및 대처방식간의 관계. 가톨릭대학교 석사학위논문.

3.

김 원 (2008). 아동의 정서강도, 정서표현성, 정서표현의 갈등과 공격성 간의 관계. 가톨릭대학교 석사학위논문.

4.

김지혜 (2014). 초등학생의 정서표현 신념과 정서표현 양가성, 정서표현 및 또래관계기술의관계. 연세대학교 석사학위논문.

5.

김현주 (2013). 고등학생의 내면화된 수치심이 청소년 우울에 미치는 영향: 정서표현 양가성의 매개효과. 명지대학교 석사학위논문.

6.

김현준 (2007). 청소년의 정서지능과 사회지능이삶의 질에 미치는 영향. 인하대학교 박사학위논문.

7.

노지영 (2009). 자녀의 부정적 정서에 대한 부모반응에 따른 자녀의 정서표현 신념과 정서표현 양가성. 가톨릭대학교 석사학위논문.

8.

노지영, 정윤경 (2010). 자녀의 부정적인 정서표현에 대한 어머니 반응에 따른 아동의정서표현양가성과 정서표현신념. 한국심리학회지: 발달, 23(2), 57-71.

9.

문소희, 유순화, 윤경미 (2014). 지각된 부모화경험이 청소년의 안녕감에 미치는 영향:정서표현양가성의 매개효과. 청소년복지연구, 16(3), 105-128.

10.

민경환, 김지현, 윤석빈, 장승민 (2000). 부정적정서 조절 방략에 관한 연구: 정서종류와개인 변인에 따른 정서조절 양식의 차이. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(2), 1-16.

11.

박서정 (2004). 어머니의 정서사회화 행동과 학령기 아동의 정서조절 전략 및 정서조절 능력간의 관계. 성균관대학교 박사학위논문.

12.

박종효 (2005), 또래 공격행동 및 피해행동에대한 이해: 선행요인 탐색과 문제행동에미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 18(1), 19-35.

13.

배민정, 정윤경 (2015). 어머니의 정서표현양가성이 양육태도와 자녀의 문제행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 28(2), 159-176.

14.

백혜정, 황혜정 (2006). 초등학생의 문제행동에영향을 미치는 부모관련 변인 및 자아관련 변인에 관한 연구. 한국심리학회지: 발달, 19(3), 1-27.

15.

손재민 (2005). 정서조절 방략 사용에서의 개인차: 인지적 재해석인과 정서표현 억제인의비교. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.

16.

안희정 (2012). 부모의 심리적 통제가 아동과 청소년의 죄책감, 수치심 및 자기비난에 미치는 영향: 정서표현양가성의 매개효과를 중심으로. 명지대학교 석사학위논문.

17.

오승환 (2001). 저소득 편부모가족의 가족기능과 자녀의 심리사회적 특성 비교연구. 한국아동복지학, 12, 77-107.

18.

우영주 (2014). 지각된 부모의 심리통제가 중학생의 사회불안에 미치는 영향: 정서표현양가성의 매개효과. 서강대학교 석사학위논문.

19.

우채영, 임재국 (2009). 청소년이 지각하는 교사, 또래와이 적대적 인간관계, 학교폭력경험, 일탈 및 대처행동 간의 관계. 한국청소년학회. 16(4), 145-166.

20.

유주현 (2000). 정서표현에 대한 양가감정과 사회적지지 및 심리적 안녕감과의 관계. 고려대학교 석사학위논문.

21.

이석형 (2006). 청소년 비해 예방을 위한 보호요인 강화방안에 관한 연구. 대구대학교 박사학위논문.

22.

이승미, 오경자 (2006). 정서인식불능, 정서표현에 대한 양가감정, 정서표현성이 중년기혼 여성의 심리적 부적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 25(1), 113-128.

23.

이은경, 서은국, Chu, T., Kim, H., Sherman, D.K. (2009). 정서억제와 주관적 안녕감: 문화 비교 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23(1), 131-146.

24.

이인혜 (2014). 청소년의 정서표현양가성이 사이버 언어폭력에 미치는 영향: 공격성의 매개효과. 가톨릭대학교 석사학위논문.

25.

이재명 (2009). 정서표현갈등과 자기효능감 및대학생활적응의 관계. 상담평가연구, 2(1), 1-18.

26.

이주일, 황석현, 한정원, 민경환 (1997). 정서의체험 및 표현성이 건강과 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및성격, 11(1), 117-140.

27.

이지영 (2012). 연령증가에 따른 정서조절의차이: 청소년기와 성인기를 대상으로. 한국심리학회지: 일반, 31(3), 783-808.

28.

장정주, 김정모 (2008). 정서적 자각, 표현, 및정서표현에 대한 양가성과 대인관계간의관계에 대한 연구. 한국심리학회지: 상담및 심리치료, 20(3), 697-714.

29.

장정주, 강정모 (2011). 정서자각에 기초한 정서표현 훈련이 정서자각, 정서표현, 정서표현의 억제 및 대인관계에 미치는 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(4), 861-884.

30.

전효선 (2015). 어머니의 양육행동과 정서표현성이 영아의 정서조절능력에 미치는 영향. 가천대학교 석사학위논문.

31.

정옥분 (2004). 발달심리학: 전생애 인간발달. 서울: 학지사.

32.

최해연, 민경환 (2007). 한국판 정서표현에 대한 양가성 척도의 타당화 및 억제 개념들간의 비교 연구. 한국심리학회지: 사회 및성격, 21(4), 71-89.

33.

최해연, 민경환, 이동귀 (2008). 상담일반: 정서표현신념과 심리적 증상의 관계에서정서표현양가성의 역할. 상담학연구, 9(3), 1063-1080.

34.

최해연, 민경환, 이동귀 (2010). 경험논문: 심박변이도 분석을 이용한 정서표현양가성에따른 스트레스 반응성 연구. 한국심리학회지: 건강. 15(3), 463-481.

35.

최효정 (2010). 정서인식의 명확성, 정서표현의양가성, 정서강도와 아동의 사회적 능력과문제행동의 관계. 인천대학교 석사학위논문.

36.

하 정 (1997). 정서표현 성향과 스트레스 평가및 대처가 우울에 미치는 영향: 정서, 사고, 행동영역의 통합적 고찰. 이화여자대학교석사학위논문.

37.

하창순, 박주하 (2012). 정서표현갈등과 대인불안 및 주관적 안녕감과의 관계. 가톨릭대학교 인간학연구소, 22, 173-197.

38.

한정원 (1997). 정서표현성이 건강 및 주관적 안녕에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위논문.

39.

홍소빈 (2011). 부정적 정서에 대한 부모의 반응에 따른 자녀의 정서표현성, 정서표현 억제및 정서표현 양가성. 가톨릭대학교 석사학위논문.

40.

홍윤기 (2009). 어머니 자녀간 정서표현성과 정서표현 양가성의 관련성. 가톨릭대학교 석사학위논문.

41.

Bonanno, G. A., Papa, A., Lalande, K., Westphal, M., & Coifman, K. (2004). The importance of being flexible: The ability to both enhance and suppress emotional expression predicts long-term adjustment. Psychological Science, 15(7), 482-487.

42.

Buck, R. (1988). Human motivation and emotion (2nd edn). NewYork: Wiley.

43.

Collins, N. L., & Miller, L C. (1994). Selfdisclosure and liking: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 116, 457-475.

44.

Eisenberg, N., & Spinrad, T. L. (2004). Emotionrelated regulation: Sharpening the definition. Child Development, 75, 334-339.

45.

Ekman, P. (2003). Emotions revealed. New York:henry Holt.

46.

Emmons, R. A., and P. M. Colby. (1995). Emotional conflict and well-being: Relation to perceived availability, daily utilization, and observer reports of social support. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 947-959.

47.

Espelage, D. L., Holt, M. K., & Henkel, R. R.(2003). Examination of peer-group contextual effects on aggression during early adolescence. Child Development, 74(1), 205-220.

48.

Fridlund, Alan J. (1997). The new ethology of human facial expression, New York: Cambridge University Press.

49.

Friedman, H., & Booth-Kewley, S. (1987). The “disease-prone personality:” A meta-analytic view of the construct. American Psychologist, 42, 539-555.

50.

Frijda, N. H. (1986). The emotion. Cambridge University Press.

51.

Greenspan, S. I. (2004). The Greenspan Social Emotional Growth Chart. Bethesda, MD:PsychCorp(Harcourt Assesment).

52.

Gross, A. I., & Ballif, B. (1991). Children's understanding of emotion from facial expressions and situations: A review. Developmental Review, 11, 368-398.

53.

Gross, J. J. (1998). The Emerging Field of Emotion regulation: A Integrative Review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.

54.

Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual Differences in Two Emotion Regulation processes: Implications for Affect, Relationships, and Well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362.

55.

Gross, J. J., & Levenson, R. W. (1997). Hiding feelings: The acute effects of inhibiting positive and negative emotions. Journal of Abnormal Psychology, 106, 95-103.

56.

Harris, P., Johnson, C., Hutton, D., Andrews, G.,& Cooke, T. (1989). Young children's theory of mind and emotion. Cognition and Emotion, 3, 379-400.

57.

Hyson, M. (2004). The emotional development of young children, New York: Teachers College Press.

58.

Josephs, I. E. (1994). Display rule behavior and understanding in preschool children. Journal of Nonverbal Behavior, 18, 308-326.

59.

Josephs, S., Williams, R., Irwing, P., & Cammock,T. (1994). The preliminary development of a measure to assess attitudes towards emotional expression. Personality and Individual Differences, 16(6), 869-875.

60.

Katz, I. M., & Campbell, J. D. (1994). Ambivalence over emotional expression and well-being: Nomothetic and idiographic tests of the stress-buffering hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 513-524.

61.

King, L. A. (1998). Ambivalence over emotional expression and reading emotions in situations and faces. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 753-762.

62.

King, L. A., & Emmons, R. A. (1990). Conflict over emotional expression: Psychological and physical correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 864-877.

63.

Kopp, C. B. (1989). Regulation of distress and negative emotions: A developmental review. Developmental psychology, 25(3), 343-354.

64.

Lewis, M. (2000). The emergence of human emotion. In M. Lewis and J. M. Haviland (Eds.), Handbook of emotion(2nd ed., pp. 265-280). New York: Guildford.

65.

Lynch, T. R., Robins, C. J., Morse, J. Q., &Krause, E. D. (2001). A mediational model relating affect intensity, emotion inhibition, and psychological distress. Behavior Therapy, 32(3), 519-536.

66.

Marsh, P. (2007). The relation of attachment security to adolescents’ paternal and peer relationshilp, depression, and externalizing behavior. Child Development, 78(4), 1222-1239.

67.

Masters, J. C., & Carlson, C. R. (1984). Children's and adult's understanding of the causes and consequences of emotional states. In C. Izard, J. Kargan, & R. Zajonc (Eds.), Emotions cognition and behavior(pp.438-463). London:Cambridge University Press.

68.

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1995). Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings. Applied and Preventive Psychology, 4, 197-208.

69.

Mongrain, M., & Zuroff, D. C. (1994). Ambivalence over emotional expression and negative life events: Mediators for depression in dependent and self-critical individuals. Personality and Individual Differences, 16 , 447-458.

70.

Mongrain, M., & Vettese, L. C. (2003). Conflict over emotional expression: Implications for interpersonal communication. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 545-555.

71.

Pennebaker, J. W. (1985). Traumatic experience and psychosomatic disease: Exploring the roles of behavioural inhibition, obsession, and confiding. Canadian psychology, 26, 82-95.

72.

Pennebaker, J. W. (1989). Confession, inhibition, and disease. Advances in Experimental Social Psychology, 22, 211-244.

73.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being, Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.

74.

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.

75.

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey,C., & Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. In J. Pennebaker(Ed), Emotion, disclosure, and health. 125-154. Washington, DC: American Psychological Association.

76.

Scaramella, L. V., Conger, R. D., Spoth, R., &Simons, R. L. (2002). Evaluation of a social contextual model of delinquency: A crossstudy replication. Child Development, 73, 175-195.

77.

Traue, H. C. (1995). Inhibition and muscle tension in myogenic pain. In J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, & health (pp. 155-176). Washington, DC: American Psychological Association.

78.

Vaillant, G. E. (2000). Adaptive mental mechanism:Their role in a positive psychology. American Psychologist, 55(1), 89-98.

79.

Walden, T. A., & Smith, M. C. (1997). Emotion regulation. Motivation and Emotion, 21(1), 7-25.

80.

Westen, D. (1994). Toward an integrative model of affect regulation: Applications to socoalpsychological research. Journal of Personality, 62, 641-667.

81.

Yuill, N. (1984). Young children's coordination of motive and outcome in judgments of satisfaction and morality. British Journal of Developmental Psychology, 2, 73-81.

logo