바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Effects of Positive Behavioral Support on problem behaviors and on-task behaviors of children with ADHD during independent learning time at home

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of positive behavioral support on problem behaviors and on-task behaviors of children with ADHD during independent learning time at home. For this purpose, this study conducted a positive behavioral support for three elementary school students with ADHD manifesting problem behaviors during independent learning time at home using an functional assessment and multi-element intervention strategies and investigated its effects on their problem behaviors, on-task behaviors during independent learning time at home, academic self-efficacy and their parents' parenting self-efficacy. As research methods, using multiple probe design across subjects, an experiment was conducted during baseline, intervention, and maintenance period, and changes in the incidence rate of on problem behavior during independent learning time and the rate of on-task behaviors were measured, using the partial-interval recording. As a result in all three children, the incidence rate of their on problem behaviors decreased and the incidence rate of their on-task behaviors increased during home-based independent learning time. In addition, the children’s academic self-efficacy and their parents' parenting self-efficacy increased, too. This study indicated that home-based positive behavioral support could improve the learning behavior of children with ADHD.

keywords
Submission Date
2016-07-15
Revised Date
2016-08-19
Accepted Date
2016-08-30

Reference

1.

강민채 (2011). 국내 긍정적 행동지원 관련 연구의 동향분석. 특수아동교육연구, 13(3), 163-183.

2.

고동희, 이소현 (2003). 교사의 긍정적 행동지원이 장애학생의 수업시간 문제행동에 미치는 영향. 정서․행동장애연구, 19(2). 1-21.

3.

곽옥련 (2010). 교사와 또래의 긍정적 행동지원이 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 수업시간 문제행동에 미치는 영향. 창원대학교석사학위논문.

4.

김성숙, 김진호 (2012). 긍정적 행동지원(PBS)에관한 국내외 실험연구 고찰. 지적장애연구, 14(3), 133-156.

5.

김아영, 박인영 (2011). 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구. 교육학연구, 39(1), 95-123.

6.

김윤희, 서수균 (2011). ADHD 아동 및 청소년의 학업문제에 대한 비약물적 개입의 동향과 과제. 한국심리학회지: 학교, 8(1), 79-110.

7.

김윤희 (2012). ADHD 성향 청소년의 학습전략결손에 대한 탐색적 연구. 청소년상담연구, 20(2), 171-192.

8.

김윤희, 권석만 (2014). 사례연구: 청소년ADHD의 학업성취도 향상을 위한 자기관리 기술훈련. 인지행동치료, 14(3), 407-434.

9.

김원희, 이동형 (2014). 초등교사의 관점에서본 ADHD 긍정적 행동지원 전략: 효과성, 수용도 및 활용도를 중심으로. 한국심리학회지: 학교, 11(3), 519-540.

10.

김진용, 유한익, 고진경, 전정원, 홍진표, 김성윤, 김창윤 (2005). K-SADS-PL을 사용하여평가한 주의력결핍과잉행동장애 외래 환자의 공존질환에 대한 연구. Korean journal Psychopathol, 14(1,2), 28-36.

11.

노승림, 김은경 (2014). 읽기전략 교수가ADHD 초등학생의 읽기 이해에 미치는효과. 특수교육학연구, 49(2), 69-98.

12.

두정일 (2014). ADHD 성향 아동의 문제행동과그 어머니의 심리 및 상호관계에 미치는부모-아동 상호작용치료(PCIT)의 효과연구. 정서․행동장애연구, 30(2), 307-335.

13.

문희원, 박지연 (2008). 가족이 참여한 긍정적행동지원이 가정에서의 저녁 일과시간에발생 하는 자폐유아의 문제행동에 미치는영향. 유아특수교육연구, 8(2), 97-115.

14.

민지영, 김은경 (2011). 긍정적 행동지원이ADHD 아동의 수업참여행동과 공격행동에 미치는 효과. 정서⋅행동장애연구, 27(2), 1-32.

15.

박명숙, 유은정 (2011). 자기점검법이 ADHD아동의 학급 내 문제행동 및 학업관련 참여행동에 미치는 영향. 특수아동교육연구, 13(2), 213-235.

16.

백민아 (2007). ADHD 하위유형에 따른 학업수행기능과 학력진단평가의 차이. 숙명여자대학교 석사학위논문.

17.

서민정, 장은진, 정철호, 최상용 (2003). 주의력결핍-과잉행동장애 아동 어머니의 양육스트레스, 우울감, 부모효능감에 관한 연구-정서장애 아동과 일반아동 어머니와의 비교를 중심으로. 한국심리학회지: 여성, 8(1), 69-81.

18.

설민영 (2011). 자기점검기법이 ADHD 성향 아동의 과제수행행동 및 읽기 성취에 미치는영향. 서울교육대학교, 석사학위논문.

19.

송연주 (2014). 초등학생의 ADHD 성향 유병율과 ADHD 성향, 환경적 변인들 및 또래관계 간의 관계. 아시아교육연구, 15(4), 189-217.

20.

심효진 (2014). 놀이기반 학습전략 프로그램이저소득가정 초등학생의 학습습관과 학업적자기효능감에 미치는 영향. 부산대학교, 석사학위논문.

21.

안동현, 김세실, 한은선 (2004). 주의력결핍장애아동의 사회기술훈련. 서울: 학지사.

22.

양경애, 김성화, 이화영 (2013). ADHD 아동 어머니의 양육경험 사례연구. 정서⋅행동장연구, 29(1), 241-272.

23.

오원옥, 박은숙(2007). 주의력결핍 과잉행동장애 아동 부모의 양육 경험: 정상에 다가가기. 대한간호학회지, 37(1), 91-104.

24.

윤정연, 유미숙 (2015). 초등학생 ADHD 자녀양육에 관한 어머니 경험 연구. 놀이치료연구, 19(3), 19-36.

25.

이동훈 (2009). 초등학생의 ADHD 유병율 및우울, 불안, 스트레스, 학교부적응과의 관계. 상담학연구, 109(4), 2397-2419.

26.

이서정, 신민섭, 김붕년, 윤현수, 신예주, 김영아, 오경자 (2015). ADHD 아동․청소년에대한 한국판 CBCL6-18의 진단 변별력. 한국심리학회지: 임상, 34(4), 829-850.

27.

이소현, 박은혜, 김영태 (2000). 단일대상연구. 서울: 학지사.

28.

이신희 (2015). 자기관리전략이 ADHD 아동의숙제이행행동에 미치는 영향. 신라대학교, 석사학위논문.

29.

이윤진 (2014). 기능평가를 통한 긍정적 행동지원이 ADHD를 수반한 지적장애 학생의 문제행동 및 수업참여행동에 미치는 영향. 조선대학교, 석사학위논문.

30.

이인숙, 조광순 (2005). 가정과 유치원, 지역사회에서의 긍정적 행동지원이 자폐유아의바람직한 행동 및 문제행동에 미치는 효과. 유아특수교육연구, 5(2), 161-190.

31.

이화영, 이소현 (2004). 가족이 참여하는 긍정적 행동지원이 정신지체 초등학생의 문제행동에 미치는 영향. 특수교육, 3(1), 103-123.

32.

임경희, 조붕환 (2004). 성, 학년, 지역에 따른초등학생의 ADHD 출현율 조사 연구. 초등교육연구, 17(1), 235-260.

33.

임은영 (2011). 긍정적 행동지원이 ADHD 아동의 문제행동에 미치는 효과. 공주대학교석사학위논문.

34.

이명주 (2007). 주의력 결핍 과잉행동 증상과부적응: 자기개념과 자아탄력성의 매개효과. 한국심리학회지: 임상, 26(2), 429-448.

35.

장성은, 최성규 (2011). ADHD 아동의 긍정적행동지원을 통한 문제행동 단일사례연구. 초등특수교육연구, 13(1), 1-15.

36.

장은정 (2013). 긍정적 행동지원이 ADHD 아동의 문제행동과 삶의 질에 미치는 영향. 경인교육대학교 석사학위논문.

37.

전선아 (2013). 통합교육 환경에서 긍정적 행동지원이 ADHD를 수반한 학습부진아동의수업행동 개선에 미치는 효과. 단국대학교석사학위논문.

38.

정은주 (2013). 초등학교 일반학급에서 긍정적행동지원을 적용한 연구에 관한 문헌분석. 특수교육저널, 14(3), 85-110.

39.

정광조, 이대식 (2016). 국내 학습장애 중재반응모형(RTI) 관련 연구의 동향과 RTI 적용연구의 효과성 탐색 - 증거 기반 정도와메타분석을 중심으로. 특수교육재활과학연구, 54(2), 355-383.

40.

최형성, 정옥분 (2005). 어머니의 양육효능감에대한 인과관계 모형: 아동의 기질, 어머니의 사회적 지원 및 스트레스를 중심으로. 한국인간발달학회, 12(1), 51-67.

41.

허미정 (2008). 부모의 양육효능감과 양육스트레스가 학령기 아동의 자기효능감과 일상 스트레스에 미치는 영향. 인천대학교, 석사학위논문.

42.

허은호 (2001). 아동이 지각한 교사의 태도와 학업적 자기효능감 및 학습동기간의 관계. 창원대학교, 석사학위논문.

43.

Atkins, M. S., Pelham, W. E., & Licht, M. H. (1985). A comparison of objective classroom measures and teacher ratings of Attention Deficit Disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 13, 155-167.

44.

Bambara, L. M., & Kern, L. (2008). 장애학생을위한 개별화 행동지원 [Individualized supports for students with problem behaviors: Designing positive behavior plans]. (이소현, 박지연, 박현옥, 윤선아 역). 서울: 학지사. (원전은2005에 출판).

45.

Barkley, R. A. (2006). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment (3rded). New York: Guilford.

46.

Barkley, R. A. (2006d). Comorbid disorder, social and family ad-justment, and subtyping. In R. A. Barkley (Ed.), Attention deficit hyperactivity disorder. A handbook for diagnosis and treatment. New York: The Guilford Press.

47.

Cantwell, D. P., & Baker, L., (1991). Association between attention- deficit hyperactivity disorder and learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 24, 88-95.

48.

Carr, E. G., Dunlap, G., Horner, R. H., Koegel, R. L., Turnbill, A. P., Sailor, W., Anderson, J., Albin, R. W., Koegel, R. K., & Fox, L., (2002). Positive hehavior support: Evolution of an applied science. Journal of Positive Behavior Interventions, 4(1), 4-16.

49.

Chen, W. J., Faraone, S, V., Biederman, J., & Tsuang, M. T. (1994). Diagnostic accuracy of the Child Behavior Checklist scales for attention-deficit hyperactivity disorder: a receiver-operating characteristic analysis. Journal of Consult and Clinical Psychology, 62, 1017-1025.

50.

Christine L. Hook, George J. Dupaul. (1999). Parent Tutoring for Students with Attention-Defict/ Hyperactivity Disorder: Effects on Reading Performance at Home and School. School Paychology Review, 28(1), 60-75.

51.

Clarke. S., Dunlap, G., & Vaughn, B. (1999). Family-centered, assessment-based intervention to improve behavior during an early morning routine. Journal of Positive Behavior Interventions, 1(4), 235-241.

52.

Clarke, S., Worcester, J., Dunlap, G., Murray, M., & Bradley-Klug, K. (2002). Using multiple measures to evaluate positive behavior support. Journal of Positive Behavior Interventions, 4(3), 131-45.

53.

Codding, R., & Lewandowski, L. (2003). Academic Interventions for Children with ADHD: A Review of Current Options. The ADHD Report, 11, 8-16.

54.

Colton, D. L., & Sheridan. S. M., (1998). Conjoint Behavioral Consultation and Social Skills Training: Enhancing the Play Behaviors of Boys With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Educational and Psychological Consultation, 9(1), 3-28.

55.

Dunlap, G., Newton, J. S., Fox, L., & Vaughn, B. (2001). Family involvement in functional assessment and positive behavior support. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 16(4), 15-22.

56.

DuPaul, G. J., & Eckert, T. L. (1997). school-bases interventions for students with attention-deficit/ hyperactivity disorder: A meta-analysis. School Psychology Review, 26, 5-27.

57.

DuPaul, G. J., & Stoner, G. (2003). ADHD in the schools-assessment and intervention strategies. NY: The Guilford Press.

58.

Durand, V. M., & Crimmins, D. B. (1998). Identifying the variables maintaining selfinjurious behavior. Journal of Autism and Dvelopmental Disabilities, 18, 99-117.

59.

Edwards, G., Barkley, R., Laneri, M., Fletcher, K., & Metevia, L. (2001). Parent adolescent conflict icteenagers with ADHD and ODD. Journal of Abnomal Child Psychology, 29, 557-572.

60.

Frazier, T. W., Youngstrom, E. A., Glutting, J. J., & Watkins, M. W. (2007). ADHD and achievement: Meta-analysis of the child, adolescent, and asult literature and a concomitant study with college students. Journal of Learning Disabilities, 40, 49-65.

61.

Gureasko-Moore, S. P., DuPaul, G. J., White, G. P. (2007). Self-management of classroom preparedness and homework: Effects on school functioning of adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. School Psychology Review, 36(4), 647-664.

62.

Kim, Y. S., Cheon, K. A., Kim, B. N., Chang, S. A., Yoo, H. J., & Kim, J. W. (2004). The reliability and validity of Kiddie-Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia-Present and Lifetime Version-Korean version(K-SADSPL-K). Yonsei Medical Journal, 45(1), 81-89.

63.

Koegel, L. K., Steibel, D., & Koegel, R. K. (1998). Reducing aggression in children with Autism toward infant or toddler siblings. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 23, 111-118.

64.

Lucyshyn, J. M., Albin, R. M., & Nixon, C. D. (1997). Embedding comprehensive behavioral support in family ecology: An experimental, single-case analysis. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 65, 241-251.

65.

Lucyshyn, J. M., Albin, R. M., Honer, R. W., Mann, J. C., Mann, J. A., & Wadworth, G. (2007). Family implementation of postive behavior support for a child with autism:Longitudinal, single-case, experimental, and descriptive replication and extension. Journal of Positive Behavior Interventions, 9(3), 131-150.

66.

McCurdy, B., Kunsch, C., & Reibstein, S. (2003). Secondary prevention in the urban school:Implementing the Behavior Education Program. Preventing School Failure, 51(3), 12-19.

67.

Meyer, L. H., & Evans, I. M. (1989). Nonaversive intensive for behavior problems; A manual for home and community. Baltimore: Brookes.

68.

Pelham, W. E., & Fabiano, G. A. (2008). Evidence-based Psychosocial Treatments for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Clinical Child & Adolescent Pscyhology, 37(1), 184-214.

69.

Presley, J., Hieneman, M., Nulan, M., Roberson, W., Turo, L. D., & Dunlap, G. (2001). Facilitator’s Guide. University of South Florida.

70.

Sanabury, L. L., & Wahler, R. G. (1992). Pathways to maladaptive parenting with mothers and their conduct disordered children. Behavior Modification, 16(4), 574-592.

71.

Scott, T. M. (2001). A schoolwide example of positive behavioral support. Journal of Positive Behavior Interventions, 3, 88-94.

72.

Rita Wicks-Nelson & Allen C. Israel (2011). 아동⋅청소년 이상심리학 [Abnormal Child and Adolescent Psychology]. (정명숙, 손영숙, 정현희 역). 서울: 시그마프레스. (원전은2011에 출판)

logo