바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

노영희(건국대학교) ; 장인호(대진대학교) ; 정영미(동의대학교) ; 손애경(글로벌사이버대학교) ; 이경선(서강대학교) ; 차현주(성균관대학교) pp.5-23 https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.2.005
초록보기
초록

온라인 자료의 납본 시행 7년차를 맞이하여 체계적인 수집을 위해 동향조사, 법․제도 개선, 온라인 자료 중장기 수집 전략계획 마련이 요구되고 있다. 이에 본 연구에서는 온라인 자원을 국가 지식문화유산으로 수집․보존하여 후대에 전승하기 위한 온라인 자료 수집 전략 및 중장기 로드맵을 수립해서 제안하고자 하였다. 이를 위해 국내외 도서관의 현황, 관련 법․제도, 온라인 자료의 유형 및 수집현황을 분석하고, 이에 기반하여 실질적인 수집 기준과 방안을 제시하였다. 최종적으로 중장기 로드맵 및 실행 계획을 제안하였다. 온라인 자료 수집과 관련한 중장기 발전계획을 수립하여, 단계별로 구체적인 실행 계획을 제안하였다. 이는 온라인 자료 수집의 기반 조성부터 시작하여 확산 단계, 그리고 최종적으로는 성숙 단계에 이르는 과정을 포함한다.

Abstract

The seventh year of implementing online material deposit demands a systematic collection, legal and regulatory improvements, and the establishment of a long-term strategic plan for online material collection. In this study, we aimed to propose an online material collection strategy and a long-term roadmap for preserving online resources as national intellectual and cultural heritage for future generations. To achieve this, we analyzed the status of domestic and foreign libraries, related laws and regulations, and the types and collection status of online materials. Based on this analysis, we proposed practical collection standards and methods. Ultimately, a long-term roadmap and implementation plan were suggested. The long-term development plan for online material collection established a phased, concrete implementation strategy. This includes the foundation-building phase of online material collection, followed by the expansion phase, and finally reaching the maturity phase.

황인범(전북대학교 교육대학원 사서교육전공) ; 윤정원(전북대학교) pp.25-45 https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.2.025
초록보기
초록

본 연구는 알파세대에 해당하는 초등학생들의 일상생활에서의 정보추구행태를 이해하는 것을 목적으로 초등학교 4~6학년 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하여, 일상생활에서의 정보요구, 정보요구 해결을 위해 사용하는 정보원과 선택 이유, 정보탐색 과정에서 느끼는 어려움, 획득한 정보에 대한 만족도 및 신뢰성 등을 조사하였다. 연구결과, 알파세대 초등학생들은 동영상 플랫폼을 가장 많이 활용하였으며 취미와 여가에 관한 정보요구가 가장 많았다. 이들이 정보원을 선택하는 이유로는 친근성과 편리성이 가장 주된 이유로 나타났다. 인구통계학적 특성과 미디어 리터러시 교육 여부에 따른 차이도 분석하였다. 학년, 거주지역, 형제자매 유무에 따른 뚜렷한 차이는 나타나지 않았으며, 성별에 따른 정보추구행태에 있어서만 유의미한 차이가 나타났다. 미디어 리터러시 교육을 받은 경험이 있는 학생은 그렇지 않은 학생보다 정보획득 과정에서 어려움을 더 적게 겪는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 학교 현장에서의 알파세대를 위한 정보서비스 방안과 이들을 위한 미디어 리터러시 교육의 방향성 수립에 도움을 줄 수 있는 자료가 될 것이라 기대된다.

Abstract

This study aims to understand the everyday information-seeking behaviors of Alpha-generation elementary school students. A survey was conducted among 4th to 6th grade students to investigate their information needs in daily life, the sources they use to fulfill these needs and the reasons for their choices, the barriers they encounter during the information search process, and their satisfaction and trust in the information obtained. The results indicate that Alpha generation elementary students most frequently use video platforms and have the highest information needs related to hobbies and leisure activities. The main reasons for choosing information sources were familiarity and convenience. Differences based on demographic characteristics and media literacy education were also analyzed. There were significant differences in information-seeking behavior based on gender. Also, students who had received media literacy education experienced fewer difficulties in the information acquisition process compared to those who had not. The findings of this study are expected to provide valuable data for developing information services and media literacy education directions for the Alpha generation in school settings.

이세나(경북대학교) pp.47-64 https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.2.047
초록보기
초록

이 연구는 학생들의 학교도서관 이용/비이용 요인, 이용 목적 등을 분석하여, 학교도서관 이용 활성화 방안을 모색하기 위해 진행하였다. 이를 위해 문헌정보학과 대학생들이 학교도서관에 대해 자유롭게 작성한 에세이를 대상으로 질적 분석을 진행한 후, 이를 개인 요인과 학교도서관 요인, 이용/비이용 요인으로 구분하여 분석하였다. 학교도서관 이용 활성화를 위해 학교도서관의 시설, 장서, 사서교사, 프로그램의 중요성을 강조하였고, 학교도서관의 휴식 공간으로서의 역할, 만화책과 장르 소설에 대한 학생들의 선호 반영, 동아리 활동 강화를 제안하였다.

Abstract

This study was conducted to analyze students’ school library use factors and purposes and to suggest ways to stimulate school library use. For this purpose, essays freely written by university students in the Department of Library and Information Science about the school library were analyzed and divided into personal factors, school library factors, use factors, and non-use factors. Comments on school library facilities, collections, school librarians, and programs were presented to promote school library use. In addition, it was suggested that the school library serve as a rest area, reflect student preference for comic books and genre novels, and strengthen club activities.

최다형(경기대학교 문헌정보학과) ; 박은경(경기대학교) pp.65-84 https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.2.065
초록보기
초록

인스타그램 이용자의 증가에 따라 공공도서관에서도 계정을 개설하고 운영하는 추세가 더욱 확대되고 있다. 본 연구의 목적은 활발한 인스타그램 활동을 하는 14개 공공도서관을 대상으로 하여 인스타그램 게시물의 내용을 분류하고 분석하는 것이다. 대분류 7개, 중분류 16개, 소분류 76개로 세분된 분류표를 활용하여, 각 도서관의 인스타그램 계정에서 계정 시작일부터 2023년 12월 31일까지의 게시물 내용을 분석하여 이용 패턴을 파악하였다. 가장 많은 게시물 항목들은 도서자료 추천, 도서관 소개 및 소식, 문학예술프로그램 행사 공지이며 소수의 항목들이 주로 게시되고 있었다. 프로그램 행사 공지와 후기 간, 자료 홍보 및 추천은 이용자 참여형과 청소년 대상 독서프로그램일 때 높은 상관관계를 나타내었다. 이러한 결과를 바탕으로, 인스타그램 게시물은 이용자 중심의 상호작용과 참여를 강화하고 행사기획 시에는 인스타그램을 비롯하여 SNS를 통해 홍보활동을 적극적으로 추진할 것을 제안하였다.

Abstract

As the number of Instagram users continues to grow, an increasing number of public libraries are establishing and maintaining accounts on the Instagram platform. The objective of this study is to classify and analyze the content of Instagram posts from 14 public libraries that are actively engaged on the platform. A classification of post types, divided into seven large, 16 medium, and 76 small categories, was employed to analyze the content of posts on each library’s Instagram account from the account’s inception to the end of December 2023. The analysis revealed that library posts focused on a few items, including book recommendations, library introductions and news, and event announcements of literary and arts programs. Program event announcements and reviews, book recommendations and reading programs were found to be highly correlated with user engagement and teen reading programs. Based on these findings, it is recommended that future Instagram posts should be more user-centered and interactive, and that libraries should actively promote their events on Instagram and other social media platforms.

금효진(전북대학교) ; 김선태(전북대학교) pp.85-108 https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.2.085
초록보기
초록

본 연구는 최근 15년간의 연구데이터 관련 연구 현황을 파악하기 위하여 2010년부터 2024년까지의 연구데이터 학술논문의 연구 동향을 분석하고자 하였다. 목적을 달성하고자 Scopus DB에 게재된 학술논문 14,921편을 대상으로 키워드 빈도 분석 및 네트워크 중심성 분석을 수행하였다. 학술지 게재 시기에 따라 1기(2010-2014년), 2기(2015-2019년), 3기(2020-2024년)로 구분하여 UCINET을 활용한 키워드 네트워크 분석을 수행한 결과, 시기에 상관없이 연구되는 주요 키워드와 기간별로 주목받는 키워드, 시간이 지나면서 관심이 줄어드는 키워드를 도출하였다. 최근 15년간 연구데이터 관련 연구가 가장 활발히 이루어진 주제는 데이터 공유인 것으로 확인되었으며, 연결 중심성이 높은 키워드들이 대부분 매개 중심성 또한 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 향후 국내 연구데이터 분야의 연구 방향성을 제시하는 기초자료로서 활용될 수 있을 것으로 판단된다.

Abstract

This study aimed to analyze the research trends of research data academic papers from 2010 to 2024 to understand the research status of research data over the past 15 years. To achieve this goal, keyword frequency analysis and network centrality analysis were conducted on 14,921 academic articles published in Scopus DB. The keyword network analysis using UCINET, which was divided into the first period (2010-2014), second period (2015-2019), and third period (2020-2024) according to the period of publication of academic journals, revealed the main keywords studied regardless of the period, the keywords that attracted attention by period, and the keywords that decreased in attention over time. It was found that the most active topic of research data-related research in the last 15 years is data sharing, and most of the keywords with high Degree Centrality also have high Betweenness Centrality. The results of this study can be utilized as a basis for suggesting future research directions in the field of research data in Korea.

김성희(중앙대학교) ; 이승민(중앙대학교 일반대학원 문헌정보학과) pp.109-133 https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.2.109
초록보기
초록

본 연구는 생성형 인공지능(Generative AI)의 기술적 특성과 도서관 사서의 개인적 특성이 생성형 AI 사용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 본 연구는 생성형 AI 사용의도에 영향을 미치는 요인으로 개인화, 상호작용, 맥락 인지를 생성형 AI의 기술적 특성으로 투입하고, 혁신성과 사용빈도를 사서의 개인적 특성으로 투입하였다. 연구대상은 도서관에서 재직 중인 사서 187명이 대상이며, 이 중 165부의 설문지를 수집하여 분석에 사용하였다. 연구결과, 생성형 AI의 기술적 특성은 생성형 AI의 사용의도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사서의 개인적 특성인 혁신성과 생성형 AI 사용빈도 역시 모두 생성형 AI의 사용의도에 유의미한 영향을 미친 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 도서관 사서들이 생성형 AI 사용의도를 높여 도서관 서비스의 질과 만족도를 제고하는 중요한 기초자료로 활용될 것이다.

Abstract

This study investigated the impact of the technical characteristics of Generative AI (GAI) and librarians’ personal traits on their intention to use GAI. Personalization, interaction, and context awareness were considered as technical characteristics of GAI that influence the intention to use GAI, while innovativeness and frequency of GAI use were considered as librarians’ personal traits. The study targeted 187 librarians working in libraries, and 165 questionnaires were collected and analyzed. The results showed that the technical characteristics of GAI had a statistically significant impact on the intention to use GAI. Additionally, librarians’ personal traits, namely innovativeness and frequency of GAI use, were also found to have a significant impact on the intention to use GAI. The findings of this study can be used as valuable information to help librarians increase their intention to use GAI and improve the quality and satisfaction of library services.

권지은(강남구립개포하늘꿈도서관) ; 차미경(이화여자대학교) pp.135-156 https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.2.135
초록보기
초록

새로운 정보환경에 직면한 사서는 지식과 기술에 적극적인 대처가 필요하지만, 위탁 공공도서관 사서는 업무 공백의 우려나 제도적 장치의 미흡으로 외부 교육 참여에 부담을 느끼고 있어 지속적인 교육이 이루어지기 어렵다. 이에 본 연구에서는 사서가 함께 성장할 수 있는 환경을 조성하고자 학습공동체 활동 현황을 점검하고 그 효과를 파악하였다. 강남구립도서관 소속 사서 중 학습공동체 활동에 참여한 경험이 있는 사서를 대상으로 2023년 5월 20일부터 22일까지 온라인 설문조사를 실시하였으며, 101부를 배포하여 81부를 회수하고 분석 데이터로 활용하였다. 연구 결과, 사서들은 학습공동체 활동에 만족하고 있으며, 그 필요성에 대한 이해와 공감이 높은 것을 확인하였다. 따라서 학습공동체를 활성화하기 위한 방안으로 구성원의 협업을 촉진하는 문화를 형성하고, 학습공동체 활동에 대한 비전과 가치를 공유하며, 제도적 지원이 필요함을 제언하였다.

Abstract

Librarians facing the new information environment need to actively cope with knowledge and skills, but librarians in outsourced public libraries are burdened with participation in external education due to concerns about work gaps or inadequate institutional support, making it difficult to continue their education. Therefore, in this study, in order to create an environment in which librarians can grow together, the current status of the activities of the learning community was checked and the effects were identified. An online survey was conducted from May 20 to 22, 2023, targeting librarians who had participated in learning community activities among librarians belonging to the Gangnam-gu Library, and 101 copies were distributed to collect 81 copies and use them as analysis data. As a result of the study, it was confirmed that librarians are satisfied with the activities of the learning community and have a high level of understanding and empathy for their necessity. Therefore, as a way to revitalize the learning community, we propose to form a culture that promotes collaboration among members, share visions and values for learning community activities, and provide institutional support.

정다희(동덕여자대학교) pp.157-183 https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.2.157
초록보기
초록

본 연구는 원격 학습자의 정보추구행동 모델을 활용하여 국내 대학원 전공 공통 과목 연구방법론을 개발하는 것을 목표로 한다. 국내 대학원 교과목 개설 현황 사례 조사, 재학생의 교과목에 대한 수요 조사를 바탕으로 정보추구를 유인하는 요인과 방해하는 요인을 정리하였다. 재학생이 연구방법론을 통한 정보추구를 유인하는 요인은 학위 취득이며, 방해하는 요인은 학업과 직장을 병행하는 환경으로 나타났다. 연구 결과는 유인 요인을 동기부여로 활용하고 방해 요인을 보완하는 방법으로 교과목을 개발하였다. 연구의 결과는 온라인 교과목 개발을 할 때 학생의 정보추구행동에 대한 이해를 높이고 학생의 정보추구 능력을 기르는 교수학습 전략을 수립하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

Abstract

This study aims to develop a research methodology course for graduate-level students using an information-seeking behaviour model of distance learners. Based on a case study and structured survey, the factors that motivate and hinder information-seeking behaviours were identified. The motivating factor for students seeking information through the research methodology course was the necessity to obtain a master’s degree, while the hindering factor was the challenge of balancing work and study. The course was developed by leveraging motivational factors and addressing hindering factors. The results of this study can serve as foundational data for understanding students’ information-seeking behaviour and establishing teaching and learning strategies to enhance students’ information-seeking skills when developing online courses.

한국비블리아학회지