The purpose of this study was to test the reliability and validity of the Korean version of Parenting Relationship Questionnaire-Preschool(K-PRQ-P). K-PRQ-P was administered to the parents of 388 preschoolers from 2 to 5 years of age. The reliability was tested through internal consistency and test-retest reliability(N=20). For validity test, scale intercorrelation, discriminant validity through administration to the parents of clinical preschoolers with emotional and behavior disorders(N=75), and construct validity through K-PSI and K-PSI-SF were examined. Results of confirmatory factor analysis indicated that the similar factor structures exist in both PRQ-P and K-PRQ-P. Overall, results showed high level of internal consistency(.74 to .81), test-retest reliability(.75 to .90), construct(K-PSI .20-.61; K-PSI-SF .19-.40) and discriminant validity, suggesting valid psychometric properties of the K-PRQ-P. Implications of using the K-PRQ-P both as a clinical tool and a research instrument are discussed.
김영아 (2000). 아동 및 청소년의 우울증상에 대한 대인표상의 매개효과. 연세대학교 박사학위 청구논문.
나유미 (2001). 부모-자녀관계와 아동의 또래 관계간의 연계: 인지표상 모델의 매개역할. 아동학회지, 22(1), 83-96
문연심 (2004). 부모-자녀관계 유형이 유아의 공감과 조망수용 및 친사회적 행동에 미치는 영향. 유아교육연구, 24(1), 115-143.
문혁준 (2008). 부모-자녀 관련 국내학술지 논문의 연구 동향. 아동학회지, 29(2), 15-31.
박영신, 김이철 (2000). 부모-자녀관계 변화가 청소년에게 미치는 영향: 초중고대학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취, 일탈행동을 중심으로. 교육학회지, 38(2), 109- 146.
방희정 (2000). 한국사회에서의 부모자녀 관계 특성에 대한 발달심리학적 탐색. 한국심리학회지: 사회문제, 6(3), 41-65.
신건호 (2004). 부모자녀관계 유형이 자녀의 자아개념에 미치는 영향. 교육심리연구, 18(4), 97-113.
신의진, 이경숙, 이재명 역 (2003). 진단분류: 0-3. 영유아기 정신건강 및 발달장애 진단분류. 하나의학사.
신의진, 이경숙, 정석진, 홍현주 (2003). 한국 애착장애 아동의 발달 및 임상적 특성. 한국심리학회지: 발달, 16(4), 155-174.
유정이, 금명자, 이지은, 이호준, 김수리 (2006). 이혼경험에 대한 질적분석-부모의 경험과 부모자녀관계를 중심으로-. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(1), 157-176.
오경자, 문경주 (2006). 빈곤가정 청소년의 심리사회적 적응: 가족위험요인과 부모자녀관계의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 임상, 25(1), 59-76.
이경숙, 정경미, 박진아, 김혜진 (2008). 한국판 부모 양육스트레스 검사-축약형(Korean version of Parenting Stress Index-Short Form: K-PSI-SF)의 신뢰도 및 타당도 연구. 한국심리학회지: 여성, 13(3), 363-377.
이경숙, 정석진, 박진아, 신의진 (2004). 부모-자녀관계 문제 유아의 성과 연령에 따른 이야기표상 차이. 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 95-96.
정경미, 이경숙, 박진아, 김혜진 (2008). 한국형 부모 양육스트레스 척도(Korean-Parenting Stress Index: K-PSI)의 표준화 연구. 한국심리학회: 임상, 27(3), 689-707.
정진경, 오경자, 문경주, 조아라 (2005). 부모와의 관계에 대한 청소년의 지각과 비행: 정서적 자율성과 행동적 자율성의 매개효과. 한국심리학회지: 임상, 24(4), 755-770.
최인재 (2005). 청소년의 정신건강에 미치는 영향에 대한 부모자녀관계의 문화적 특성-부자유친 성정을 중심으로-. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(4), 1059-1076.
홍성흔, 도현심 (2002). 모-자녀관계 및 자아존중감과 청소년의 성취동기간의 관계. 대한가정학회지, 40(12), 145-157.
홍세희 (2000). 특별기고: 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19, 161-177.
Abidin, R. R. (1995). Parenting Stress Index (PSI) manual (3rd ed.) Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
Ainsworth, M. D. S., Blear, M. C., & Waters, S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Antognoli-Toland, P. L. (2001). Parent-child relationship, family structure, and loneliness among adolescents. Adolescent & Family Health, 2, 20-36.
Brennan, P. A., Broque, R. L., & Hammen, C. (2003). Maternal depression, parent-child relationships, and resilient outcomes in adolescence. Journal of American Academy of Child and Adolescece Psychiatry, 42(12), 1469-1477.
Conner, V. Y. (2001). Parental involvement: Quantifying parent behavior and its influence on a child's readiness to learn. Dissertation Abstracts International, 61, (8-A), 3046. (UMI NO. 9984610).
Culp, R. E., Schadle, S., Robinson, L., & Culp, A. M. (2000). Relationships among parental involvement and young children's perceived self-confidence and behavioral problems. Journal of Child and Family Studies, 91, 27-38.
George, C., Kaplan, N., & Main, M. (1996). Adult attachment interview(3rd ed.). Deveopment of Psychology, University of California at Berkely.
Harach, L. D., & Kuczynski, L. J. (2005). Construction and maintenance of parent-child relationships: Bidirectional contributions from the perspective of parents. Infant and Child Development, 14, 327-343.
Harris, L. R. (2002). Parent-child relationship quality and sixth-graders' social competence at school. Dissertation Abstracts International, 62, (7-B), 3419. (UMI No. 3021389).
Kamphaus, R. W., & Reynolds, C. R. (2006). PRQ Parenting Relationship Questionnaire manual. Pearson Assessment.
Kendall, P. C., MacDonal, J. P., & Treadwell, K. R. (1995). The treatment of anxiety disorders in youth. In A. Eisen, C. Kearney, & C. Schaefer(Eds.), Clinical handbook of anxiety disorders in children and youth(pp.573-598). Northvale, NJ: Jason Aronson, Inc.
Lifford, K. J., Harold, G. T., & Thapar, A. (2008). Parent-child relationships and ADHD symptoms: A longitudinal analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 285-296.
Magill-Evans, J., & Harrison, M. J. (2001). Parent-child interactions, parenting stress, and developmental outcomes at 4 years. Children's Health Care, 30, 135-150.
Mantzicopoulos, P. (2003). Flunking kindergarten after Head Start: An inquiry into the contribution of contextual and individual variables. Journal of Educational Psychology, 95, 268-278.
Mol, J. D. & Buysse, A. (2008). Understandings of children's influence in parent-child relationships: A Q-methodological study. Journal of Social and Personal Relationship. 25(2), 359-379.
Rosenzweig, C. J. (2000). A meta-analysis of parenting and school success: The role of parents in promoting students' academic performance. Dissertation Abstracts International, 61 (4-A), 1636.
Schmidt, F., Cuttress, L. J., Lang, J., Lewandowski, M. J., & Rawana, J. S. (2007), Assessing the parent-child relationship in parenting capacity evaluations: Clinical applications of attachment research. Family Court Review, 45(2), 247-259.
Sidebotham, P. & the ALSPAC Study team (2001). Culture, stress and the parent-child relationship: A qualitative study of parents' perceptions of parenting. Child: Care, Health and Development, 27(6), 469-485.
Zhang, Q. (2007). Family communication patterns and conflict styles in Chinese parent-child relationships. Communication Quarterly, 55(1), 113-128.
Zeanah, C. H., Benoit, D. & Barton, M. (1986). Working Model of the Child Interview. Unpublished manuscipt, Brown University.
ZERO TO THREE. (1994). DC: 0-3, Diagnostic Classification of Mental Health and Developmental Disorders of Infancy and Early Childhood. Washington DC: ZERO TO THREE Press.
ZERO TO THREE. (2005). Revised DC: 0-3R, Diagnostic Classification of Mental Health and Developmental Disorders of Infancy and Early Childhood. Washington DC: ZERO TO THREE Press.