open access
메뉴본 연구는 청소년의 성인지감수성을 구성하는 요소를 도출하고 성인지감수성을 측정할 수 있는 표준화된 척도를 개발하려는 목적으로 수행되었다. 이를 위해 연구자는 그간 성인지감수성이 어떻게 정의되었는지를 살펴보고, 선행연구와 청소년기의 특성을 고려하여 성인지감수성의 구성요인을 추출하였다. 이후 ‘청소년용 성인지감수성 척도’를 개발하기 위해 예비문항을 포함한 설문지를 서울ㆍ부산ㆍ대구ㆍ경기도ㆍ충청도ㆍ전라도 지역의 중학교 6곳(학생 979명), 고등학교 5곳(학생 1,864명)에 배포하고 회신 응답지 중 불성실 응답지를 제외한 1,656개의 응답지를 분석하였다. 분석 결과를 토대로 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 차례로 실시하고 위계 2요인 모형을 검증하여 척도의 최종 모델을 확정하였다. 척도의 표준화를 위해 구인타당도 및 공인타당도와 신뢰도 검증을 시행하고, 규준표를 작성하였다. 연구 결과 청소년 성인지감수성의 구성요인으로서 ‘성인지와 성에 대한 태도’에는 ‘성역할 고정관념’, ‘성폭력 통념’, ‘남성에 대한 편견’, ‘여성에 대한 편견’, ‘성적 자극 추구’, ‘성적침해 둔감’이, ‘감수성과 성평등 지향’에는 ‘성차별 인식 능력’, ‘고통공감 능력’, ‘자기통제 능력’, ‘조망수용 능력’, ‘성평등 지향’이 포함되었다. 여기에 타당도 척도인 ‘비일관적 반응’, ‘방어적 반응’, ‘비전형적 반응’을 추가하였으며, 이로써 최종 문항으로 총 105개가 선정되었다. 마지막으로 본 척도의 해석 방향을 제시하였다. 본 연구는 청소년 성인지감수성의 구성요인을 밝혀내고 표준화된 척도를 개발한 것에 의의가 있다. 본 척도는 교육 현장에서의 청소년 지도 방향을 결정하고 프로그램 개발 및 효과 검증 시 유용한 도구로 사용될 수 있을 것이다.
This study was conducted with the purpose of finding the elements that constitute adolescence gender sensitivity and developing a standardized adolescence gender sensitivity measurement scale. To conduct the study, questionnaires containing preliminary questions were distributed to six middle schools(n=979) and five high schools(n=1,864) nationwide. After eliminating phony responses, 1,656 returned responses were included for the analysis. Based on the analysis results, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were carried out in order to ‘Gender Sensitivity Inventory for Adolescence Scale’, and the hierarchical two-factor model was verified to determine the final model of the scale. Standardization of the final scale was completed, along with the verification of the analysis target's construct validity, public validity, reliability. As a result of the study, 'gender perception and sexual attitudes' included 'gender role stereotypes', 'myths about sexual violence', 'prejudice against men', 'prejudice against women', 'pursuit of sexual stimulation', and 'sensitivity to sexual infringement' as components of adult cognitive sensitivity in adolescents, and 'sensitivity and gender equality orientation' included 'ability to recognize gender discrimination', 'ability to empathize with pain', 'ability to self-control', 'ability to accept perspective', and 'orientation towards gender equality'. 105 questions in all were chosen to be the final questions as a consequence. The interpretation direction for this scale was supplied at the study's conclusion. This study is significant since it created a standardized scale and determined the components of teenage adult cognitive sensitivity. This scale can be a helpful tool for developing programs and assessing their efficacy, as well as for deciding the direction of youth guidance in the educational area.