바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

청소년들을 위한 양성평등 성교육 방향의 모색: 남녀 고등학생들의 성의식과 성행동 실태에 근거하여

Suggestions for the Adolescence Sex Education on the bases of Their Need and Necessity

초록

이 연구는 남녀 고등학생들의 성의식과 성행동 실태조사에 근거하여 청소년들의 바람직한 성교육 방향을 모색하고자 하였다. 특히 성별에 따른 성의식과 성실태의 차이를 구체적으로 확인하고 이를 통해 양성평등한 성교육이 어떻게 이루어져야 하는지에 대한 구체적인 제언을 하고자 시도되었다. 이를 위해 전국의 인문계, 실업계 남녀 고등학생 2049명을 대상으로 설문조사를 하였고, 설문조사에서 청소년들의 성교육에 대한 요구, 성고민, 성지식, 성행동 현황을 조사하였다. 결과에 따르면, 받고 싶어하는 성교육 내용, 성고민, 성지식, 성태도에서 남녀간 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 성행동에 있어서 성교의 경험 정도와 성교의 계기, 피임을 하지 않은 이유 등에서 뚜렷한 남녀간 차이가 나타나 남녀에 따라 성교육 내용과 강조점이 서로 달라야 할 것이 시사되었다. 논의에서는 남녀간 성의식과 실태에서의 차이점을 중심으로 양성평등한 성교육을 위한 구체적인 방향을 제시하였다.

keywords

Abstract

The present study tried to suggest the appropriate direction and contents of the adolescence sexual education by exploring adolescence's sexual attitudes and behaviors. In a sample survey of 2048 male and female high school students, adolescence's need for sexual education, conflicts, knowledge, behaviors were asked. Results showed that the contests of sexual education students studied in the past as well as the need for the future educations differed by gender. Male and female students also had different contents of sexual conflicts, knowledge, and attitudes. As resemble, experiences of sexual behaviors and reasons of sexual behaviors as well as of not using contraceptive devices were clearly different by gender. These results showed that in executing the adolescence sexual education, contents and directions of education were prepared carefully depending of gender of students.

keywords

logo