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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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전자상거래(EC) 수용성 모형에서의 성차 연구

The Study of Gender Difference in Electronic Commerce Acceptance Model

초록

최근 들어 인터넷 경제를 활성화시키려는 사회적 움직임이 활발히 진행되고 있으며, 동시에 소비의 주체세력인 여성들의 인터넷 사용이 급증하고 있다. 따라서 본 연구는 여성 네티즌들의 특성과 인터넷 사용 경험을 이해하여 전자상거래 활성화를 위한 초석을 마련하기 위해 Davis(1989)의 신기술 수용성 모형에 지각된 불안감 변인을 첨가시켜 전자상거래 수용성 모형을 제안하고, 이를 남녀 인터넷 사용자들을 대상으로 각각 검증하고, 모형의 이론변인에 영향을 미치는 외부변인에서도 성차이가 있는지 살펴보았다. 911명의 인터넷 사용자들을 대상으로 인터넷을 통한 온라인 조사와 일반 설문지를 통한 오프라인 조사를 병행하여 실시하였는데, LISREL 분석결과, 전반적 부합도 지수들을 볼 때 남녀 인터넷 사용자 모두에게 두 모형이 적합한 것으로 나타났다. 이는 전자상거래의 유용성과, 사용 용이성, 불안감에 대한 지각이 전자상거래에 대한 태도, 사용의도 및 실제 사용을 잘 설명해 준다는 것을 시사하고 있다. 반면, 남성과는 달리 여성의 경우 사용의도에서 실제 사용으로 가는 경로가 유의미하지 않게 나타났는데, 이러한 결과는 여성 인터넷 사용자가 전자상거래 사용에 대해 보다 불안감(특히, 상품을 직접 보거나 시험해 볼 수 없는데서 오는 불안)을 많이 지각하고 있기 때문인 것으로 해석된다. 위 연구결과들을 통해 본 연구의 이론적 시사점과 사이버공간을 통한 구매력을 높이기 위해 지원되어야 할 요소들을 제안하였으며, 이와 함께 연구제한점 및 향후 연구과제들도 논의하였다.

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Abstract

Recently the active progress being made in the social movement for activating Internet economy while the usage of internet is increasing dramatically among the main group of consumption, women. This study used 'New Technology Model' of Davis(1989) including anxiety variable to propose a new e-commerce acceptance model with the object of understanding the characteristics of women internet users which will be followed by building a solid foundation of active e-commerce. The new model was verified by the group of internet users in both sex to examine the existence of sex difference in the external variables which has a influence to latent variable of model. Both of online and offline methods using Internet and survey were used to 911 Internet users. New models were adequate for both of male and female user groups in accordance with general fit indices from LISREL analysis. It explained us well the attitude, intention and actual usage of e-commerce depended on usefulness, easiness and anxiety toward e-commerce. Unlike male user group, female user group didn't have significant connection between intention and actual usage because of higher perception of anxiety induced by contact-less environment of e-commerce. Based upon the result of research, we proposed supporting elements to increase the purchase in the cyberspace as well as limits and subjects in future research.

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