open access
메뉴이 연구는 4년간의 성통합교육이 생도들의 성역할 정체감과 여성 역할에 대한 태도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 1997년부터 2001년까지 4년에 걸쳐 종단적인 방법과 횡단적인 방법을 통한 연구가 이루어졌다. 종단적인 연구에는 성통합 첫해에 입학한 여생도 13명과 남생도 88명이 1997년과 1999년, 그리고 2001년에 세 차례에 걸쳐 참여하였으며, 횡단적인 비교를 위한 연구에는 2001년도에 입학한 여생도 17명과 남생도 183명이 참여하였다. 연구결과, 생도들은 남성적인 성역할 정체감이 우세하였고 이러한 성향은 고학년이 저학년보다 높게 나타났다. 여성에 대한 태도에서 전반적인 여성 역할에 대한 태도는 여생도가 남생도보다 진보적인 성향을 보였다. 그러나 관리자로서의 여성의나 군조직 여성에 대해서는 여생도가 입학 초에는 남생도보다 진보적인 성향을 보이나, 2학년 말을 기점으로 남생도보다 다소 낮거나 비슷한 수준을 보이며 4학년시기에는 여생도가 남생도보다 다소 높은 수준으로 회복되는 경향을 보였다. 이러한 결과가 성통합 교육의 실태 및 과제를 중심으로 논의되었다.
The study is to show the change of sex role identity of cadets and their attitudes toward women over the four year sex-integrated education at the Korea Air Force Academy. Longitudinal method and cross-sectional method are adopted to carry out this study during the period of 1997 -2001. In longitudinal research, 13 female cadets and 88 male cadets from the class of 1997 are participated in 1997, 1999 and 2001 years. For the comparison of the result of longitudinal research, 17 female cadets and 183 male cadets from the class of 2001 joined in cross sectional research. The results are as follows. The cadets have more masculine identity than feminine identity and this trend is more visible in senior years than in junior years. Female cadets show more progress attitude in general women' role than male cadets. In attitudes of women as manager and military women, female cadets' attitude more progressive than male cadets in first grade, but this trend is decreased in the end of second grade and it recovered in fourth grade. The results are discussed in the present state of sex- integrated education and tasks of it.