바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

심리학에서의 가족변인 동향고찰 및 향후연구 방향제시

Review on the Family Variable in Psychological Researches and Suggestion of Future Research Direction in Developmental Contextualism

초록

지금까지 심리학 연구 문헌들을 살펴보면, 가족 문제는 정신분석 전토의 연구나 애착 연구에서와 같이 초기의 부모-자녀 관계에 관한 내용만을 다루거나, 기계론적 전통에 따라 가족 관계의 한 부분만을 주로 인과적인 분석의 틀 속에서 이해하는 경향이 있어서, 사실상 개인과 끊임없이 상호작용하는 주요한 사회적 맥락으로서의 가족의 의미가 간과되어 왔다. 본 고에서는 심리학, 특히 발달심리학의 학문 성격의 변화와 연결하여, 가족 연구가 심리학에서 가지는 의미와 현 위치, 그리고 이후 연구의 방향성을 검토해 보면서, 여성 문제에 가지는 시사점을 살펴보았다. 이에 덧붙여 이혼에 대한 선행 연구들의 예를 들어 가족 변인을 발달적 접근으로 다루는 것의 중요성과 분석 방법에 대해 살펴보고, 성차변인에 대한 함의를 제시해보았다.

keywords
family, developmental contextualism, gender differences

Abstract

Research on "family" was not a main topic in developmental psychology, though there are some efforts to consider the parental influence on child development. For example, psychoanalytic tradition empaphasized the importance of early expericences with caregivers or early mechanistic tradition favored unidirectional causal model considering only a part of the family relationships. These traditional approaches to family issues have underestimated the dynamic aspects of continuous interactions among family members and the functioning of the family as a totality which is related to the other social context. This paper investigated (1), why we have neglected the family issues in psychology while reviewing some major tradition of the developmental psychology, (2) what we can learn from the studies of family issues based on developmental contextualism, suggesting the directions and the analytic strategies of the further research, and (3) what kind of implicaitions and issues we can find on "woman" or "gender differences" in this process. Some empirical studies on divorce were presented to show how we have to deal with the family, as a main developmental context, and gender differences for explaining the current functioning of the individual and the changes over time.

keywords
family, developmental contextualism, gender differences

logo