바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

여성주의상담자 교육 모델에 관한 고찰

A study on a Model for Feminist Counselors Education

초록

이 연구의 목적은 현재 여성주의상담자 교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 살펴보고 앞으로 요구되는 여성주의상담자 교육 모델을 그려보는 것이다. 이 목적을 위해 문헌연구, 교육프로그램분석, 심층면접의 방법을 사용하였다. 먼저 문헌연구를 통해 여성주의상담 교육의 네 가지 구성요소들을 살펴보았다. 교육목표 요소에서는 여성주의상담이 지향하는 가치를 교육하고, 그 가치를 수행하기 위한 체화와 상담기술 교육이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 교육내용 요소에는 여성주의상담의 역사, 여성학, 상담심리학, 여성심리학, 자기성찰(체화)이 필요한 것으로 나타났다. 교육 과정 요소에서는 교육자와 교육생의 권력의 평등을 지향하고, 교육생의 다양성과 경험을 인정하고 비성차별적 언어의 사용, 교육생의 태도 변화를 지향하며 교육자가 멘토 역할을 해야 한다는 것이 드러났다. 교육자 요소에서는 역할 모델을 해야 하고, 교육자 자신을 긍정하고, 교육생의 역량을 강화해야 하고, 학습을 협력과정이라 믿으며 자기노출을 해야 한다는 것이 밝혀졌다. 이상의 문헌 연구 결과를 기준으로 하여 현재 이루어지고 있는 교육프로그램과 심층면접 내용을 분석하였다. 그 결과 현재 상담소들에서 실시하고 있는 여성주의상담 교육은 본 연구에서 제시한 여성주의상담 교육목표, 내용, 과정을 충족시키기에는 미흡하다는 결론을 내리게 되었다. 첫째, 교육내용에서 여성주의상담 교육이 다루어야 할 5개의 각 영역간의 균형적인 교육이 이루지지 않고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 교육이 상담 과정보다는 상담 내용에 치중되어 있다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 여성주의상담 교육자의 태도에 대한 부분에서는 교육자가 여성주의상담 교육자의 태도를 갖추느냐의 문제에 앞서 교육을 할 전문가의 수가 부족하다는 것이 문제로 제기되었다.

keywords
Feminist Counselors Education, educational goal, educational content, educational process, educator., 여성주의상담자 교육, 교육목표, 교육내용, 교육과정, 교육자, Feminist Counselors Education, educational goal, educational content, educational process, educator.

Abstract

The purpose of this study is to examine what the current education for feminist counselors is and to sketch a model for the future feminist counselor education. To fulfill this purpose, the methods of the literature review, the analysis of the current education program, and the depth interview are used. In the literature review, four major components for the education for feminist counselors are researched; the goal, the content, the process, and the educator. The result is following; The feminist value, the embodiment of that value, and educating counseling skills should be the goal of the education; The content should include the history of feminist counseling, women's studies, counseling psychology, psychology of women, and self-reflection of counselors. In the process the equality between the teacher and the student should be pursued, the diversity and the experience of the student should be respected, the non-sexist language should be used, and the teacher should play the role of the mentor; The educator should play a role model, be positive about herself, empower the student, perceive the teaching as a cooperative process, and reveal herself as a part of education. By the result of the literature review, the current education program and the depth interview are analyzed. It is concluded that the current education for feminist counselors is not sufficient. Firstly, the areas of the content is not balanced. Secondly, the content is more emphasized than the process. Thirdly, the number of the educator is less than the need.

keywords
Feminist Counselors Education, educational goal, educational content, educational process, educator., 여성주의상담자 교육, 교육목표, 교육내용, 교육과정, 교육자, Feminist Counselors Education, educational goal, educational content, educational process, educator.

참고문헌

1.

(1998) 여성주의 상담에 관한 소고, 춘해대학출판부

2.

(2003) 내담자와 상담자가 말하는 여성주의상담 충북여성시민문화연구소, 충북여성시민문화연구소.

3.

(2004) 생존자 집단상담 축어록,

4.

(2004) 구립 서초구 여성회관 교육 안내문. ,

5.

(2004) 서울 여성의 전화,

6.

(2002) 여성, 존재인가 과정인가: 여성심리 이론과 실제, 철학과 현실사.

7.

(2004) 성폭력전문상담원 교육 자료집, 한국성폭력상담소

8.

(2004) 2004년 성폭력전문상담원 교육 자료집, 한국여성민우회 가족과성상담소

9.

(2002) Toward a feminist theory of human nature theory building in response to real-world dynamics" , The Guilford Press

10.

(1970) Sex-role stereotypes and clinical judgments of mental health Journal of consulting and clinical psychology,

11.

(1997) Feminist theories and feminist psychotherapies: Origins, themes, and variations. , the harrington Park Press

12.

(1985) Handbook of feminist therapy women's issues in psychotherapy, Springer Publishing Company

13.

(1994) 심리이론과 여성의 발달 철학과 현실사 원전은 1982년에 출판,

14.

(1980) an assessment of research and practice, The Guilford Press

15.

(1993) A new approach to women & theapy,

16.

(2001) 상담의 기술. , 학지사

17.

(1988) Women in therapy, Harper & Row

18.

(1985) New perspectives on therapy supervision Handbook of feminist therapy women's issues in psychotherapy, Springer Publishing Company

19.

(1985) Redefining power for the powerless Handbook of feminist therapy women's issues in psychotherapy, Springer Publishing Company

20.

(1980) New directions in counseling women,

21.

(1992) Feminist perspectives in therapy An empowerment model for women,

22.

(1997) Introduction: Creating the future; Process and promose in feminist practice, APA

23.

(2004) 여성주의 상담의 이론과 실제 여성의 힘을 키워주는 상담여행 원전은 2003년에 출판,

24.

(1997) "Feminist therapy: From dialogue to tenets", APA.

logo