바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Preliminary Study for the Standardization of the Korean Bayley Scale of Infant and Toddler Development, Third Edition -Cognitive Scale

Abstract

This study sought to validate the Korean version of the Bayley Scales of Infant and Toddler Development Third Edition (K-Bayley-III) for domestic application. Participants were 375 infants and toddlers from 16 days to 42 months and 15 days old from Seoul and its suburbs. The adequateness of item arrangement was determined by item difficulty analysis based on Item Response Theory. Item internal consistency was .986, and relevance of starting points for the 17 age stages were acceptable, with an average rate of 80%. Test-retest reliability and inter-coder reliability were both satisfactory. Convergent validity of the K-Bayley-III and the yielded a moderate correlation of .503 (p < .01). Exploratory factor analysis estimated a two-factor structure on 91 items. Potential amendments to administration procedures and scoring criteria were discussed.

keywords
Submission Date
2014-01-15
Revised Date
2014-03-05
Accepted Date
2014-03-10

Reference

1.

김진경 (2001). 현재 보건소에서 사용 중인 영유아 발달선별검사의 비교. 한국모자보건학회 학술대회 연재집, 14-24

2.

박경자, 정문자, 이은해 (1993). 베일리 유아발달 척도의 한국 표준화를 위한 예비연구. 한국아동학회, 14(1), 5-21.

3.

성태제 (2001). 문항반응이론의 이해와 적용. 서울: 교육과학사.

4.

신민섭․조수철 (2010). 한국판 라이터 비언어성지능검사 전문가 지침서. 서울: 학지사

5.

신석기 (1994). 일차원성 가정에 관한 검증방법의 효율성 비교. 교육평가연구, 7(2), 221-239.

6.

심효진, 방희정, 이순행 (2009). 베일리 영유아발달검사 3판 수용언어 척도의 한국 표준화를 위한 예비연구. 한국심리학회지 발달, 22(1), 73-91.

7.

이명희, 김아영 (2013). 자기결정성이론에 근거한 한국형 기본심리욕구척도 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 22, 157-174.

8.

이유진, 방희정, 이순행 (2009). 베일리 영유아발달검사 3판 표현언어 척도의 한국 표준화를 위한 예비연구. 한국심리학회지 발달, 22(2), 59-77.

9.

이정모 (2000). 인지심리학 - 형성사, 개념적 기초, 조망. 서울: 아카넷.

10.

이준석 (2006). 발달선별검사의 인지영역 타당화 연구. 특수교육저널: 이론과 실천, 7(4), 323-342

11.

전경숙, 방희정, 이순행 (2012). 베일리 영유아발달검사 (3판)-인지척도 한국 표준화를위한 예비연구. 발달지원연구, 1(2), 165-185.

12.

정옥분 (2011). 발달심리학 전생애 인간발달. 서울: 학지사

13.

조복희, 박혜원, 최호정 (2003). 한국 Bayley 영유아 발달검사(K-BSID-Ⅱ) 표준화 연구:예비연구. 한국심리학회지 발달, 16(4), 121-134.

14.

조복희, 박혜원 (2004). 한국 Bayley 영유아 발달검사(K-BSID-Ⅱ) 표준화 연구(1): 지역, 성별 및 모의 교육수준에 따른 K-BSID-Ⅱ수행분석. 한국심리학회지 발달, 17(1), 191-206.

15.

통계청 (2011). 2010 인구주택 총조사 전수집계 결과(인구부문)

16.

Bayley, N. (1993). Bayley Scales of Infant Development-2nd Edition: Manual. San Antonio:Harcourt Brace & Company.

17.

Bayley, N. (2006). Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition: Technical Manual. San Antonio, TX: Harcourt Assessment.

18.

Belsky, J., & Most, R. K. (1981). From exploration to play: A cross-sectional study of infant free-play behavior. Developmental Psychology, 17, 630-639.

19.

Brown A. L. & Kame, M. J. (1989). Analogical transfer in young children: Analogies as tools for communication and exposition. Applied Cognitive Psychology, 3, 275-293.

20.

Corrigan, R. (1982). The control of animate and Ⅱnanimate components in pretend play and language. Child Development, 53(5), 1342-1353.

21.

Dempster, F. N. (1981) Memory span: Sources of individual and developmental differences. Psychological Bulletin, 89(1), 63-100

22.

Fantz, R. L. (1964). Visual experience in infants:Decreased attention to familiar patterns relative to novel ones. Science, 146, 668-670.

23.

Fenson, L. (1986). The developmental progression of play. In A. W. Gottfried & C. C. Brown(Eds.), Play interactions: The contribution of play materials and parental involvement to children's development. Lexington, MA: Heath.

24.

Fenson, L. & Ramsay, D. S. (1980). Decentration and integration of play in the second year of life. Child Development, 51, 171-178.

25.

Fenson, L., Kagan, J., Kearsley, R. B, & Zealazo, P. R. (1976). The Developmetal progresssion of manipulative play in the first two years. Child Development, 47, 232-236.

26.

Flavell, J. H., Miller, P. H. & Miller, S. A. (2003). 인지발달. (정명숙 역). 서울: 시그마프레스. (원서 2002년 출판).

27.

Hughes F. P. (2003). 놀이와 아동발달. (김광웅, 유미숙, 박영애, 유가효, 최영희, 방은령 공역). 서울: 시그마프레스. (원서 1999년출판).

28.

Huizinga, J. (2006). 호모 루덴스. (김윤수 역). 서울: 까치. (원서 1955년 출판)

29.

Huttenlocher, J., Jordan, N. C., & Levine, S. C. (1994). A mental model for early arithmetic. Journal of Experimental psychology: General, 123, 284-296.

30.

Kline. R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, 2nd ed. The Guilford Press.

31.

Lamb, M. E., Bornstein, M. H. & Teti, D. M. (2002). Development in Infancy, NJ, Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

32.

Muthen, L., & Muthen, B. (1998-2003). MPlus (Version 2.14) [Computer Software]. Los Angeles;Muthen & Muthen.

33.

Piaget, J. (1962). Play, dreams and imitation in childhood. Now York Norton.

34.

Tamis-LeMonda, C. S., Bornstein, M. H., Cyphers, L., Toda, S., & Ogino, M. (1992). Language and play at one year: A comparison of toddlers and mothers in the United States and Japan. International Journal of Behavioral Development, 15.

35.

Wyly, M., V. (1997). Infant Assessment, Boulder, CO: Westview Press.

36.

Wynn, K, (1990). Children’s understanding of counting. Cognition, 36, 155-193.

37.

Zimowski, M. F., Muraki, E., Mislevy, R. J., & Bock, R. D. (2003). BILOG-MG 3 for Windows: Multiple-group IRT analysis and test maintenance for binary items [Computer software]. Skokie, IL: Scientific Software International, Inc.

logo