바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Latent Profile Analysis of Grit, Academic Failure Tolerance, and Achievement Goal Orientation among University Students

Abstract

The purpose of this study was to classify university students in emerging adulthood by the emotional, behavioral, and motivational properties of grit, academic failure tolerance, and achievement goal orientation, and to identify any differences in academic achievement and psychological properties between the profiles. LPA of 251 university students identified four distinct profiles: Profile 1 showed a high level of grit and failure tolerance and was mastery-oriented. Profile 2 had a high level of effort, behavioral adaptability after failure, and performance-approach orientation, except for emotional properties. Profile 3 showed an average level of the variables but also a tendency to avoid failures, and Profile 4 was low in every property. Regarding differences in achievement, life satisfaction, and career adaptability, Profile 1 scored the highest in life satisfaction, while Profile 1 and 2 both scored higher in achievement and career adaptability than the other two profiles. Profile 3 showed a higher level of life satisfaction and career adaptability than Profile 4, but did not differ in achievement. The implications and limitations of this study were discussed.

keywords
Submission Date
2020-01-26
Revised Date
2020-02-18
Accepted Date
2020-02-29

Reference

1.

강문선, 양수진 (2019). 대학생의 부모애착과 삶의 만족도의 관계에서 조화․강박열정과 그릿 (Grit)의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 발달, 32(2), 79-101.

2.

고홍월 (2012). 대학생 학습동기 유형에 따른 학업 소진과 학업적 실패내성의 차이. 아시아교육연구, 13(1), 125-147.

3.

구무서 (2018.4.30). 대학생 10명 중 1명 자살 잠재위험군. 한국대학신문. Retrieved from http://news.unn.net/news/articleView.html?idxno=188934

4.

구재선, 김의철 (2006). 한국인의 행복 경험에 대한 토착문화심리학적 접근. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 12(2), 77-100.

5.

국립정신건강센터 (2019). 2018년 대국민 정신건강지식 및 태도조사 결과보고서. 서울: 국립정신건강센터.

6.

김경근 (2003). 한국사회의 교육열과 청년실업. 교육학연구, 41, 87-105.

7.

김미숙, 이성회, 백선희, 최예솔 (2015). 초․중․ 고 학생의 그릿(Grit)에 영향을 미치는 환경 요인 및 성별․학년별 특성. 학습자중심교과교육연구, 15, 297-322.

8.

김민호 (2019.6.6). 취업 스트레스 20대 우울증 환자 급증… 6년간 87% 늘어. 한국일보. Retrieved from https://www.hankookilbo.com/News/Read/201906051566398210?did=NA&dtype=&dtypecode=&prnewsid=

9.

김성경 (2003). 대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구. 청소년학연구, 10(2), 215-237.

10.

김숙연, 조규판 (2016). 중학생의 학업적 실패내성, 심리적 성장환경, 사회적 지지가 학교행복감에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 16, 259-279.

11.

김아영 (1997). 학구적 실패에 대한 내성의 관련변인 연구. 교육심리연구, 11(2), 1-19.

12.

김아영 (2002). 학업동기 척도 표준화 연구. 교육 평가연구, 15, 157-184.

13.

김아영, 주지은 (1999). 학습된 무기력, 실패내성과학업성취간의 관계. 교육과학연구, 29, 157-176.

14.

김의철, 박영신 (2008). 한국 사회와 교육적 성취(Ⅱ). 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 14(1), 63-109.

15.

김정은, 이수란, 양수진 (2018). 한국형 그릿(Grit) 특성에 대한 고찰. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 24(2), 131-151.

16.

김진구, 박다은 (2018). 청소년기 그릿과 시련극복 역량간의 관계에 대한 자기회귀 교차지연 효과 검증. 한국심리학회지: 학교, 15(1), 51-67.

17.

류영주, 양수진 (2017). 내재적․친사회적 동기와 삶 만족도의 관계에서 그릿(Grit)과 친사회적 행동의 매개효과. 한국심리학회지: 발달, 30(4), 93-115.

18.

박경환 (2005). 학습조직연구: 평생학습자의 학습된 무기력과 실패내성이 학업성취와 직무성과에 미치는 영향. 지식경영 학술심포지움, 14, 335-352.

19.

박병기, 이종욱 (2005). 2×2 성취목표지향성 척도의 개발 및 타당화. 교육심리연구, 19(1), 327-352.

20.

박분희, 육진경, 김누리 (2013). 영재아의 학업적 실패내성과 자기결정성에 따른 성취목표지향성과 학업성취도의 차이. 영재와 영재교육, 12,49-67.

21.

박영신, 김의철 (2008). 한국 사회와 교육적 성취(Ⅴ). 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 14(1), 427-468.

22.

박영신, 김의철, 탁수연 (2002). IMF 시대 이후 한국 학생과 성인의 성공에 대한 의식. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 8(1), 103-139.

23.

박영신, 김의철, 탁수연 (2005). 청소년과 부모의 실패와 미래성취 의식을 통해 본 한국인의 성취관련 토착심리. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 11(2), 73-108.

24.

봉미미, 황아름, 송주연 (2010). 학생들의 자기효능감과 성취목표 형성에 영향을 미치는 교사의 말과 행동. 교육방법연구, 22(1), 167-193.

25.

송주연 (2012). 성취목표와 학업성취의 상관관계에 대한 메타분석. 교육심리연구, 26(1), 225-250.

26.

신 민, 안도희 (2015). 영재와 평재 고등학생들의 성공에 대한 인식, Grit, 열망 및 성취목적 비교. 영재교육연구, 25(4), 607-628.

27.

유계숙, 신동우 (2013). 대학생의 학업․취업 스트레스 대처방식과 학업 스트레스로 인한 소진 및 취업 스트레스 간의 관련성에 관한 연구. 상담학연구, 14(6), 3849-3869.

28.

유정인, 한미경 (2011). 무용전공 중, 고등학생들의 실패내성과 내적동기 간의 관계. 한국스포츠심리학회지, 22(1), 177-190.

29.

윤상천, 최선영 (2017). 초등 과학영재와 일반학생의 그릿(Grit)과 학업적 실패내성 및 심리적 안녕감과의 비교. 초등과학교육, 36(4), 439-446.

30.

이은희 (2004). 대학생들이 경험하는 생활스트레스와 우울. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 25-48.

31.

이정림, 권대훈 (2016). 통제소재, 마인드셋, 그릿, 학업성취 간의 구조적 관계 분석. 청소년학연구, 23(11), 245-264.

32.

이지희 (2018. 4. 4). 대학생 우울증․자살률 늘어…대학도 대안 마련에 분주. 한국대학신문. Retrieved from http://news.unn.net/news/articleView.html?idxno=187725

33.

임효진 (2017). 그릿(Grit)의 요인구조와 타당도에 관한 탐색적 연구. 아시아교육연구, 18(2), 169-192.

34.

임효진, 하혜숙, 황매향 (2016). 초등학생의 끈기 (Grit), 자기효능감, 성취목표, 학업적 자기조절의 구조적 관계. 교육과학연구, 47(3), 43-65.

35.

전해옥 (2016). 간호대학생의 간호전문직관, 학업적 실패내성과 사회적 자기효능감이 대학생활 삶의 만족도에 미치는 영향. 한국간호교육학회지, 22(2), 171-181.

36.

정유지, 이은주 (2016). 대학생의 자기결정 동기유형과 생애목표의 잠재프로파일에 따른 진로성 숙도, 대학생활적응, 및 학업성취도의 차이. 교육과학연구, 47(4), 187-208.

37.

정지은 (2013). 대학생의 진로적응성과 사회적 지지, 자아존중감 및 자기주도학습의 인과적 관계. 서울대학교 석사학위논문.

38.

정지혜, 류영주, 김정은, 최효선, 양수진 (2018). 성인 진입기 대학생을 대상으로 한 한국판 삼원 그릿 척도(Korean-Triarchic Model of Grit Scale) 타당화 연구. 한국심리학회 학술대회자료집, 291-291.

39.

조명한, 차경호 (1998). 삶의 질에 대한 국가간 비교. 서울: 집문당.

40.

조선화 (2019). 중학생의 학업스트레스와 학업소진과의 관계에서 그릿의 조절효과. 청소년문화포럼, 145-169.

41.

조혜진, 이지연, 장진이 (2013). 고등학생의 과중한 학업요구와 학업소진과의 관계에서 학업적 자기효능감과 학업적 실패내성의 매개효과. 상담학연구, 14(3), 1605-1621.

42.

천경희, 송영명 (2011). 의과대학생의 학업적 실패 내성과 학업적 자기효능감에 따른 성취목표지 향성의 차이. 교육학연구, 49, 183-211.

43.

하혜숙, 임효진, 황매향 (2015). 끈기와 자기통제 집단수준에 따른 성격요인의 예측력 및 학교 부적응과 학업성취의 관계. 평생학습사회, 11(3), 145-166.

44.

Akin, A., & Arslan, S. (2014). The relationships between achievement goal orientations and grit. Egitim ve Bilim, 39 (175), 267-274.

45.

Ames, C. (1992). Achievement goals and the classroom motivational climate. Student Perceptions in the Classroom, 1, 327-348.

46.

Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80 (3), 260-167.

47.

Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480.

48.

Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73.

49.

Asparouhov, T., & Muthén, B. (2014). Auxiliary variables in mixture modeling: Using the BCH method in Mplus to estimate a distal outcome model and an arbitrary secondary model. Mplus Web Notes, 21(2), 1-22.

50.

Barron, K. E., & Harackiewicz, J. M. (2001). Achievement goals and optimal motivation: Testing multiple goal models. Journal of Personality and Social Psychology, 80(5), 706-722.

51.

Bong, M. (2009). Age-related differences in achievement goal differentiation. Journal of Educational Psychology, 101(4), 879-896.

52.

Clifford, M. M. (1984). Thoughts on a theory of constructive failure. Educational Psychologist, 19 (2), 108-120.

53.

Clifford, M. M. (1988). Failure tolerance and academic risk‐taking in ten‐to twelve year‐old students. British Journal of Educational Psychology, 58(1), 15-27.

54.

Clifford, M. M., Kim, A., & McDonald, B. A. (1988). Responses to failure as influenced by task attribution, outcome attribution, and failure tolerance. The Journal of Experimental Education, 57(1), 17-37.

55.

Credé, M. (2018). What shall we do about grit? A critical review of what we know and what we don’t know. Educational Researcher, 47(9), 606-611.

56.

Credé, M., Tynan, M. C., & Harms, P. D. (2017). Much ado about grit: A meta-analytic synthesis of the grit literature. Journal of Personality and Social Psychology, 113(3), 492-511.

57.

Datu, J. A. D., Yuen, M., & Chen, G. (2017). Development and validation of the Triarchic Model of Grit Scale (TMGS): Evidence from Filipino undergraduate students. Personality and Individual Differences, 114 , 198-205.

58.

Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49 (1), 71-75.

59.

Duckworth, A., & Gross, J. J. (2014). Self-control and grit: Related but separable determinants of success. Current Directions in Psychological Science, 23 (5), 319-325.

60.

Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101.

61.

Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the Short Grit Scale (GRIT-S). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166-174.

62.

Dweck, C., & Leggett, E. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.

63.

Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34(3), 169-189.

64.

Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.

65.

Elliot, A. J., & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70 , 968-980.

66.

Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (1999). Test anxiety and the hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 76(4), 628.

67.

Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Pintrich, P. R., Elliot, A. J., & Thrash, T. M. (2002). Revision of achievement goal theory: Necessary and illuminating. Journal of Educational Psychology, 94(3), 638-645.

68.

Jachimowicz, J. M., Wihler, A., Bailey, E. R., & Galinsky, A. D. (2019). Reply to Guo et al. and Credé: Grit-S scale measures only perseverance, not passion, and its supposed subfactors are merely artifactors. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(10), 3942-3944.

69.

Jung, T., & Wickrama, K. A. S. (2008). An introduction to latent class growth analysis and growth mixture modeling. Social and Personality Psychology Compass, 2(1), 302-317.

70.

Kim, A., & Clifford, M. M. (1988). Goal source, goal difficulty, and individual difference variables as predictors of responses to failure. British Journal of Educational Psychology, 58(1), 28-43.

71.

Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: The Guilford Press.

72.

Lee, S., & Sohn, Y. W. (2017). Effects of grit on academic achievement and careerrelated attitudes of college students in Korea. Social Behavior and Personality: An International Journal, 45(10), 1629-1642.

73.

Levinson, D. J. (1978). The seasons of a man's lice. New York: Ballantine.

74.

Lo, Y., Mendell, N. R., & Rubin, D. B. (2001). Testing the number of components in a normal mixture. Biometrika, 88(3), 767-778.

75.

Maier, S. F., & Seligman, M. E. (1976). Learned helplessness: Theory and evidence. Journal of Experimental Psychology: General, 105(1), 3-46.

76.

Masten, A. S., Burt, K. B., Roisman, G. I., Obradović, J., Long, J. D., & Tellegen, A. (2004). Resources and resilience in the transition to adulthood: Continuity and change. Development and Psychopathology, 16 (4), 1071-1094.

77.

McLachlan, G. J., & Peel, D. (2004). Finite mixture models. New York: John Wiley & Sons.

78.

Meriac, J. P., Slifka, J. S., & LaBat, L. R. (2015). Work ethic and grit: An examination of empirical redundancy. Personality and Individual Differences, 86, 401-405.

79.

Middleton, M. J., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack of ability: An underexplored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology, 89(4), 710-718.

80.

Midgley, C., Kaplan, A., & Middleton, M. (2001). Performance-approach goals: Good for what, for whom, under what circumstances, and at what cost?. Journal of Educational Psychology, 93(1), 77-86.

81.

Muenks, K., Yang, J. S., & Wigfield, A. (2018). Associations between grit, motivation, and achievement in high school students. Motivation Science, 4(2), 158-176.

82.

Muthén, B. (2004). Latent variable analysis. The Sage handbook of quantitative methodology for the social sciences, 345(368), 106-109.

83.

Pastor, D. A., Barron, K. E., Miller, B. J., & Davis, S. L. (2007). A latent profile analysis of college students’ achievement goal orientation. Contemporary Educational Psychology, 32(1), 8-47.

84.

Pintrich, P. R., Conley, A. M., & Kempler, T. M. (2003). Current issues in achievement goal theory and research. International Journal of Educational Research, 39(4-5), 319-337.

85.

Rojas, J. P., Reser, J. A., Usher, E. L., & Toland, M. D. (2012). Psychometric properties of the academic grit scale. Lexington: University of Kentucky.

86.

Ryan, A. M., & Pintrich, P. R. (1997). “Should I ask for help?”: Adolescent perceptions of costs and benefits of helpseeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89(2), 329-341.

87.

Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. Career development and counseling: Putting theory and research to work, 1, 42-70.

88.

Savickas, M. L., & Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 661-673.

89.

Schulenberg, J. E., Sameroff, A. J., & Cicchetti, D. (2004). The transition to adulthood as a critical juncture in the course of psychopathology and mental health. Development and Psychopathology, 16 (4), 799-806.

90.

Super, D. E., & Knasel, E. G. (1981). Career development in adulthood: Some theoretical problems and a possible solution. British Journal of Guidance and Counselling, 9(2), 194-201.

91.

Suzuki, Y., Tamesue, D., Asahi, K., & Ishikawa, Y. (2015). Grit and work engagement: A cross-sectional study. PloS One, 10(9), e0137501.

92.

Tak, J. (2012). Career adapt-abilities scale-Korea form: Psychometric properties and construct validity. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 712-715.

93.

Weiner, B. (1986). An attributional theory of motivation and emotion . New York: Springer-Verlag.

94.

Zhao, Y., Niu, G., Hou, H., Zeng, G., Xu, L., Peng, K., & Yu, F. (2018). From growth mindset to grit in Chinese schools: The mediating roles of learning motivations. Frontiers in Psychology, 9:2007.

logo