바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Korean Journal of Woman Psychology

The Effect of Security of Parental Attachment and Social Support on School-related Adjustment

Abstract

The purpose of this study was to identify the effects of security of parental attachment and social support on school-related adjustment. In order to achieve the purpose, the following questions were raised: (1) What is the effect of security of parental attachment on school-related adjustment? (2) What is the effect of social support on school-related adjustment? (3) what is the effect of security of parental attachment and social support on school-related adjustment? To verify the study subject, surveys were distributed to 305 students in 5th and 6th grade of elementary school. The collected data was analyzed by SPSS computer program: simple regression analysis and multiple regression analysis. The results of this study are as following: First, the students' security of parental attachment had positive effect on school-related adjustment. Second, the students' social support had positive effect on school-related adjustment. Third, social suupport is more important than security of parental attachment on school-related adjustment.

keywords
부모애착안정성, 사회적 지지, 학교적응, security of parental attachment, social support, school-related adjustment, security of parental attachment, social support, school-related adjustment

Reference

1.

(1987) 부모와 청소년 자녀 사이의 갈등에 관한 연구,

2.

(2003) 중학생의 생활스트레스와 사회적 지지가 학교적응에 미치는 영향, 대전대학교 교육대학원

3.

(2000) 학교부적응 실태조사 및 적응 프로그램 개발,

4.

(2004) 부모애착과 지각된 사회적 지지 및 대학생활적응과 관계, 숙명여자대학교

5.

(1997) 어머니-청소년 자녀간의 갈등에 관련된 변인,

6.

(1999) 애착안정성과 자기지각 및 지각된 사회적 지지와의 관계, 한국교원대학교

7.

(2004) 청소년의 정신건강과 사회적 지지가 학교적응에 미치는 영향에 관한 연구, 숭실대학교

8.

(2003) 청소년 비행의 개인특성 가정 및 학교요인에 관한 연구, 한서대학교 교육대학원

9.

(2005) 초등학생의 학교적응에 관한 연구, 춘천교육대학교 교육대학원

10.

(2004) 초등학생의 애착안정성과 자아지각 및 학교생활적응과의 관계, 경성대학교 교육대학원

11.

(1998) 청소년의 애착안정성과 우울 성향의 관계 지각된 유능감의 매개효과를 중심으로, 이화여자대학교

12.

(1995) 학교적응ㆍ불안ㆍ학업성취간의 관계분석: 중ㆍ고등학교 중심으로, 고려대학교

13.

(2001) 부모와의 애착이 아동의 우정의 질에 미치는 영향, 숙명여대 대학원

14.

(1993) 청소년의 일상적 스트레스와 사회관계망지지 지각, 서울대학교 대학원

15.

(2000) 중ㆍ고등학생의 학교부적응 실태 및 대응방안에 관한 연구-대전지역을 중심으로- 석사학위논문, 한남대학교 지역개발대학원

16.

(1992) 청소년기 모-자녀간의 애착이 자녀의 사회성과 학문적 자아개념에 미치는 영향, 이화여자대학교 교육대학원

17.

(1993) 청소년 자녀와 부모의 갈등에 관한 질적연구 - 갈등의 유형 해석 및 그 해결방식을 중심으로, 연세대학교

18.

(2002) 학교생활 부적응 학생의 적응력 향상을 위한 심성개발 수련 program의 연구동향과 효과에 관한 고찰, 안양대학교 교육대학원

19.

(2003) 애착안정성과 아동의 스트레스 대처행동 및 학교적응, 숙명여자대학교 대학원

20.

(2001) 청소년의 애착과 자기효능감 및 학교생활적응과의 관계, 서강대학교 교육대학원

21.

(2005) 사회적 지지가 중학생의 학교생활적응에 미치는 영향, 경성대학교 대학원

22.

(2001) 청소년이 지각한 사회적 지지와 자아정체감간의 관계, 계명대학교 대학원

23.

(2004) 초등학생의 스트레스와 사회적 지지 및 애착과의 관계, 한남대학교 교육대학원

24.

(1996) 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제, 서울대학교 대학원

25.

(1997) 학교와 사회복지,

26.

(1987) The inventory of parent and peer attachment Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence Journal of youth and Adolescence,

27.

(1987) Temperament and attachment security in the Strange Situation,

28.

(1997) The teacher-child relationship and children's early school adjustment. ,

29.

(1990) Child-mother attachment of six years olds and social competence at school,

30.

(1983) The Experience of Adolescence, Foresman and Company

31.

(1987) Journal of Abnormal Psychology,

32.

(1996) Social motivation: Understanding children's school adjustment. , Cambridge University Press

33.

(1977) Social Support on Health,

34.

(1999) Developmental patterns in security of attachment to mother and father in late childhood and early adolescence Association with peer relations,

35.

(1989) Security of attachment and preschool friendships,

The Korean Journal of Woman Psychology