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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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성 상품화에 대한 인식: 상품화의 유형, 대상자 및 평가자의 성별에 따른 차이

Attitudes of Undergraduates toward Sex-Commercialization

초록

본 연구는 성 상품화의 유형, 성 상품화 대상자의 성별 그리고 성 상품화를 평가하는 사람 혹은 평가자의 성별에 따라 성 상품화에 대한 태도가 어떻게 달라지는지 알아보았다. 본 연구에 참가한 대학생 305명(남: 146명, 여: 159명)은 성 상품화와 관련된 3(유형: 광고, 누드, 성매매) X 2(대상자 성별: 남과 여) X 2(지각자 성별: 남과 여)의 12개 경우 각각에 대하여 심각성, 거부감, 부도덕성, 불가피성에 대한 자신의 인식을 보고하였다. 그 결과, 전체적으로 성상품화에 대한 부정적 인식이 남자보다는 여자에게서 더 높았으며, 특히 여성의 성 상품화에 대해서 그러한 경향이 강했다. 즉, 남자들에 비해 여자들은 성 상품화를 더욱 심각하다고 생각하고, 더 거부적이었으며, 더 부도적하다고 생각했고, 더 피할 수 있는 것으로 평가했다. 또한, 평가자들은 광보보다는 누드, 누드보다는 성매매에 대하여 더 부정적인 태도를 가지고 있었지만, 그 패턴은 평가자나 대상자의 성별에 따라 다른 경향이 있었다. 이러한 결과를 사회문화적 측면과 개인적 측면에서 논의하였다.

keywords
성 상품화, 상품화 유형, 성 상품화 대상자와 평가자, 성차., Sex-commercialization, types of sex-commercialization, gender of the sex-commercialized, and gender of judges., Sex-commercialization, types of sex-commercialization, gender of the sex-commercialized, and gender of judges.

Abstract

This study aimed at exploring attitudes of male and female undergraduates toward sex-commercialization as a function of type of sex-commercialization and gender of the sex-commercialized. Three-hundred-five undergraduates (Men: 146, Women: 159) self-reported their judgments of severity, disapproval, immorality and inevitability of sex-commercialization for each of 12 cases composed of 3(type: advertisement, nude picture, and sex sale) x 2(gender of the sex-commercialized: man and woman) x 2 (gender of undergraduates: man and woman). The results indicated that overall man undergraduates had less negative attitudes toward sex-commercialization and in particular, toward women's sex-commercialization. Further, sex sale was seen the most negative and followed by nude picture, and yet the pattern of differences among the three types was various across the gender of the sex-commercialized and the gender of undergraduates. Those results were discussed in terms of sociocultural and personal aspects.

keywords
성 상품화, 상품화 유형, 성 상품화 대상자와 평가자, 성차., Sex-commercialization, types of sex-commercialization, gender of the sex-commercialized, and gender of judges., Sex-commercialization, types of sex-commercialization, gender of the sex-commercialized, and gender of judges.

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