바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

집단범주화, 개인 및 집단의 수행수준이 외집단 구성원 선택에 미치는 효과

Effect of group categorization, group performance feedback and individual performance feedback on choice of outgroup member

초록

내집단과 개인의 수행수준 및 집단간 범주화의 특출성 수준이 개인이동전략의 사용에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 또한 외집단에 비해서 내집단을 더 편애하는 경향이 남성보다 여성에게서 더 높다는 선행연구들의 결과에 근거하여 성별이 내집단과 개인의 수행수준 및 집단간 범주화의 특출성 수준의 효과를 조절하는지도 알아보았다. 대학생 190명을 대상으로 성별범주를 달리해서 집단 범주화의 특출성을 조작하였으며, 집단 과제를 수행하고 나서 다른 집단과 수행을 비교하여 집단 수행수준을 조작하고, 옆 사람과의 수행을 비교하여 개인 수행수준을 조작하였다. 결과를 보면, 성공한 집단에 비해서 실패한 집단이 개인이동전략을 더 사용하였다. 또한 집단이 실패하고 개인이 성공하면 개인이 실패한 경우보다 개인이동전략을 더 사용하였다. 이러한 경향은 집단 범주가 특출한 조건에서 두드러지게 나타났는데, 집단이 실패할 때 개인이 성공하면 개인이 실패한 경우보다 개인이동전략을 더 사용하였으나 집단 범주화가 특출하지 않은 조건에서는 이러한 효과가 나타나지 않았다. 한편, 남성동성으로 범주화된 조건보다 여성동성으로 범주화된 조건에서 집단이 실패했을 때 개인이 성공하면 개인이동전략을 더 사용하는 경향을 보였다. 끝으로 이 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구점에 대해서 논의하였다.

keywords
social categorization, ingroup performance, individual performance, individual mobility., 집단 범주화, 내집단 수행수준, 개인 수행수준, 개인이동전략

Abstract

Present study examined the effect of success/failure feedback of group and individual on the choice of individual mobility strategy with a factorial design of 3×2×2. In addition, the effect of social categorization was also tested. Salience level of social categorization was manipulated by gender composition of subjects of ingroup and success/failure of ingroup and individual was manipulated by a feedback of performance after novel perceptual test. The experimental results were as follows: First, participants who were informed that their group failed, chose outgroup member as their partner at the next test more than those who were informed that their group succeeded. Also, in the condition of ingroup failure, participants who informed their individual score was successful, chose outgroup member more than those informed their individual score was failure. Furthermore, significant three-way interaction showed that the choice of outgroup member among the participants who succeeded in failed group increased when social categorization was salient. Particularly, female subjects showed stronger response than male. Implication and limitation of present study were discussed.

keywords
social categorization, ingroup performance, individual performance, individual mobility., 집단 범주화, 내집단 수행수준, 개인 수행수준, 개인이동전략

참고문헌

1.

소재용 (2002). 집합 수행에서 전문성, 과제 유형 및 수행의 확인가능성의 영향. 성균관대학교 석사학위 청구논문.

2.

한덕웅 (2002). 집단행동이론. 서울: 시그마프레스.

3.

한덕웅, 장은영 (2001). 내집단과 개인의 수행 환류가 자기평가에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회, 15(2), 167-183.

4.

Bournstein, G., Crum., L., Wittenbraker, J., Harring, K., Insko, C. A., & Thibaut, J. (1983). Onthe measurement of social orientations in the minimal group paradigm. European journal of Social Psychology, 13, 369-381.

5.

Bourish, R. Y. (1994). Power, gender, and intergroup discrimination: Some minimal group experiment. In M. P. Zanna & J. M. Olson(Eds.), The psychology of prejudice: The Ontario symposium(pp. 171-208). Hilldale, NJ: Earbaum.

6.

Forsyth, D. R. (1990). Group Dynamics (2nd Ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

7.

Gaertner, L., & Insko, A. C. (2000). Intergroup discrimination in the minimal group paradigm: categorization, reciprocation, or fear?. Journal of Personality and Social Psychology, 79(1), 77-94.

8.

McFarland, C., & Buehler, R. (1995). Collective Self-Esteem as a Moderator of the Fog-pond effect in reactions to performance feedback. Journal of Personality and Social Psychology, 68(6), 1055-1070.

9.

McIntyre, R., Paulson, R., & Lord, C. (2003). Alleviating women's mathematics stereotype threat through salience of group achievements. Journal of Experimental Social Psychology 39, 83-90.

10.

Mussweiler, T., & Bodenhausen, G. V. (2002). I know you are, but What am I? Self-evaluative consequences of judging in-group and out-group members. Journal Personality and Social Psychology, 82, 19-32.

11.

Schmader, T., & Major, B. (1999). The impact of ingroup vs outgroup performance on personal values. Journal of Experimental Social Psychology, 35, 47-67.

12.

Stangor, C., & Swin, K. J., & Van Allen, K. L., & Sechrist, B. G. (2002). Journal Personality and Social Psychology, 82, 69-74.

13.

Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979).An integrative theory of intergroup conflict. In W. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of intergroup relations(pp. 33-47). Monterey, CA: Brooks-cole.

14.

Taylor, A., Wayment, H. A., & Carillo, M. (1993). Social comparison, self-regulation, and motivation. In R. M. Sorrentino & E. T. Higgins(Eds.), Motivation & Cognition. The Guildford Press.

15.

Worchel, S., Iuzzini, J., Coutant D., & Ivaldi, M. (2000). A multidimensional model fo identity: relating individual and group identities to intergroup behavior. In D. Capozza & R. Brown (Eds.), Social Identity Processes: Trends in Theory and Research (pp.15-32). Thousand Oakes, New Delhi, London: Sage Publications.

16.

Worchel, S., Andreoli, V. A., & Folger, R. (1977). Intergroup competition and intergroup attraction: The effect of previous interaction and outcome of combined effort. Journal of Experimental Social Psychology, 13, 131-140.

logo