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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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심리건강 향상에 초점을 둔 부모역할 프로그램이 중도․중복 장애아동 어머니의 자존감과 양육스트레스 및 양육태도에 미치는 효과

The Effects of the Parenting Training Program on Self-esteem, Parenting Stress and Attitude of Mothers of Children with Severe and Multiple Disabilities

초록

본 연구에서는 중도․중복 장애아동을 양육하는 어머니들을 대상으로 심리건강과 부모역할 효율성을 향상시키기 위한 집단 상담 프로그램을 실시하여 자존감과 양육스트레스 및 양육태도에서 긍정적인 변화가 유도되는지를 검증하였다. 특수학교에 재학 중인 중도․중복 장애아동 어머니 13명을 대상으로 매회 120분씩 8회의 프로그램을 실시한 후 그 효과를 검증하기 위해 참여집단과 대기집단의 변화를 비교하였다. 공변량분석 결과, 참여집단 어머니들이 대기집단에 비해 자존감이 향상되었고, 애정적 양육태도와 긍정적 양육태도를 더 많이 갖게 되었다. 그러나 거부적 양육태도와 양육스트레스에서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 프로그램 참여에 대한 주관적인 경험을 알아보기 위해 내용분석을 한 결과, 자신에 대해 긍정적인 관점을 갖게 되었으며 장애아동의 가족 및 다른 사람들과의 관계에서도 긍정적인 변화를 경험한 것으로 나타났다. 따라서 심리건강상 많은 어려움을 가질 가능성이 큰 중도․중복 장애아동 어머니들에게 집단 상담 형식의 부모역할 프로그램이 유용한 효과를 가진다는 것이 규명되었다. 스트레스와 거부적 양육태도를 감소시키는 효과를 가져 오지 못한 본 연구의 제한점과 후속 연구에 대해 논의하였다.

keywords
중도․중복 장애아동, 부모역할 프로그램, 자존감, 양육스트레스, 양육태도, children with severe and multiple disabilities, parenting training program, self-esteem, parenting stress, parenting attitude

Abstract

This study was aimed to investigate the effects of the Parenting Training Program which was designed to improve the self-esteem, parenting stress and attitude of mothers of children with severe and multiple disabilities. The subjects were 13 mothers of children with severe and multiple disabilities attending a special school in G Metropolitan City and 13 waiting mothers as a comparison group. The Parenting Training Program consisted of eight sessions (120 minutes per session). Data was analysed using ANCOVA and content analysis of the descriptions about the experience of changes caused by the participation of the program. The results showed that the self-esteem of program participants were improved more than the waiting group and positive changes appeared in both affectionate and positive parenting attitudes, but there was not a significant decrease in parenting stress. Additionally, the results of content analysis showed that the program participants experienced positive changes in themselves, as well as, in relationships with their family and others. These results mean that the Parenting Training Program is useful for the mothers who have high risk of various psychological problems. Some limitations of this study and the direction for future study were discussed.

keywords
중도․중복 장애아동, 부모역할 프로그램, 자존감, 양육스트레스, 양육태도, children with severe and multiple disabilities, parenting training program, self-esteem, parenting stress, parenting attitude

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