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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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얼굴의 아름다움 지각요인에 관한 연구: 20대 남녀를 중심으로

The Elements of Beauty in Male and Female: Focused on the Differences in Determinants of Facial Beauty

초록

본 연구에서는 사람들이 남녀 얼굴의 아름다움을 지각할 때 고려하는 얼굴의 물리적․심리적 특성 요인은 무엇인지, 또한 얼굴의 전반적인 아름다움을 평가할 때 결정적으로 영향을 주는 특성 요인은 무엇인지 알아보았다. 이를 위해 FGI와 자유기술식 조사를 통해 아름다움을 지각하는 요인들을 찾아내고 선행 연구들의 척도를 참조하여 미(美)평가 형용사 척도를 구성하고, 남녀 대학생 461명이 일반인 20대 남녀사진을 각각 한 장씩 보고 얼굴의 아름다움을 평정하였는데, 총 92장의 사진이 사용되었다. 연구 결과 남성과 여성 얼굴의 아름다움을 지각하는 물리적 특성요인은 7개로 공통적으로 나타났으나, 심리적 특성요인에서는 남성의 경우는 4개 요인, 여성의 경우는 5개 요인으로 여성의 아름다움 지각의 심리적 요인이 남성보다 세분화된 것으로 밝혀졌다. 전반적 아름다움을 평가하는 데 결정적인 요인은 남성의 경우는 ‘단정하고 훤칠함’, ‘앳되고 여림’, ‘편하고 선해보임(-)’ 요인이 유의미하였고, 여성의 경우는 ‘단아하고 단정함’, ‘당당하고 자신감 있음(-)’, ‘섹시하고 서구적임’ 요인이 유의미한영향을 미쳤으며 ‘깜직하고 귀여움’과 ‘편하고 따뜻함’ 요인은 전반적 아름다움에 영향을 미치지 않았다. 또한, 응답자 성별에 따라서도 남녀 사진에 대하여 전반적 아름다움을 지각하는 물리적, 심리적 특성들의 영향력에 차이가 있어서 아름다움 지각에서의 성별 차이가 발견되었다. 논의에서는 본 연구의 시사점과 한계, 그리고 향후 연구 주제에 관하여 제안하였다.

keywords
외모 아름다움, 얼굴, 얼굴의 물리적 특성, 얼굴의 심리적 특성, 남성미, 여성미, Face, appearance, physical elements of face, psychological elements of face, male beauty, female beauty

Abstract

This study aims to find out the elements of male and female's beautiful face. To examine the factors to perceive one's overall beauty, we made eighty five item adjective checklist which comprised to evaluate physical elements of face and psychological elements of the face. Four hundred and sixty one university male and female students participated to rate 46 females and 46 males faces' overall beauty and to evaluate physical and psychological elements of the photographs. The results are as follows; First, the physical elements of face perception are same seven factors in male and female. Second, the psychological elements of face perception are different with male and female. Male's psychological elements are four factors which are handsome, cute and kind-looking, masculine, and natural. Female's psychological elements are five factors which are warm, sexy, elegant, intelligent, and cute. Third, determinant factors for overall face beauty are handsome and cute factors in male, sexy, elegant, intelligent factors in female. Especially, masculine factor in male isn't important for overall face beauty, and cute and warm factors isn't important for female's overall face beauty. This research shows that people evaluate overall face beauty through psychological factors which are perceived physical elements, and key important factors for overall face beauty are different in both sexes.

keywords
외모 아름다움, 얼굴, 얼굴의 물리적 특성, 얼굴의 심리적 특성, 남성미, 여성미, Face, appearance, physical elements of face, psychological elements of face, male beauty, female beauty

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