The purpose of this research was to examine (1) the gender-role traits related to fathers, and (2) characteristics of the desirable fathering depicted in 151 creative picture-story books for preschool and early school-aged children published since 2000. The major results of this study were as follow. First, the occupations of fathers were diverse and office workers were most common. The majority of fathers in books described as spending time with their children or participating in child-rearing. Second, among five categories of the desirable fathering, breadwinner roles appeared the most followed by emotional supporters, play-partners, role-models, advisers(counselors), disciplinary roles in order. However, in terms of the order of these categories, there is a difference between Korean picture books and foreign ones. The breadwinner roles appeared more frequently in Korean picture books than in foreign ones, whereas the roles of emotional supporters and advisers were portrayed more frequently in foreign picture books than in Korean ones.
고선옥, 이영환 (2006). 아버지의 창의적 성격특성, 양육신념, 유아의 창의성간의 인과관계 분석. 한국영유아보육학, 47, 1-19.
권오진 (2009). 아빠가 달라졌어요. 서울: for book.
권점옥, 안선희 (2003). 유치원 교육활동 지도자료에 나타난 남녀 역할에 대한 차별적 요소 내용분석. 미래유아교육학회지, 10(3), 301-317.
김낙흥 (2011). 바람직한 아버지의 역할과 역할수행의 어려움, 사회적 지원에 대한 고찰. 미래유아교육학회지, 18(2), 79-98
김세희, 나은숙 (2004). 그림책에 묘사된 아버지 역할. 어린이문화교육연구, 25(1), 83- 103.
김언영 (2008). 돌봄의 윤리-여성심리학적 접근. 대학과 복음, 13, 37-54.
김영주. (1998). 전래동화와 창작동화에 나타난 아버지 역할 비교. 서울대학교 박사학위 청구논문.
김영주 (2000). 우리나라 위인전에 나타난 아버지 역할 내용 분석. 대한가정학회지, 38 (10), 53-68.
김정원, 류성희 (2003). 문학적 접근을 통한 반편견 교육이 유아의 장애, 연령, 외모, 가족구성, 성에 대한 인식에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 8(2), 95-112.
김정원, 심은희 (2002). 우리나라 전래동화에 나타난 부모의 자녀 양육행동. 열린유아교육연구, 7(2), 107-128.
김주희 (1998). 유아용 그림책에 나타난 성역할 고정관념. 이화여자대학교 석사학위 청구논문.
김지희 (2011). 초등 교과서 동화에 나타난 아버지 부재의 의미 분석. 부산교육대학교 석사학위 청구논문.
김홍숙 (1996). 성평등 대안동화 개발에 관한 연구. 한국여성개발원연구보고서200-13, 33, 1-282.
김희숙 (1996). 두 자녀 아버지의 심리적 경험과 역할 수행. 연세대학교 석사학위 청구논문.
노태희, 차정호, 왕혜남 (2004). 7차 초등학교 과학 교과서의 삽화에 나타난 성역할 고정관념 분석. 초등과학교육, 23(1), 85-91.
도금혜 (2008). 아동의 자아존중감, 섭식태도 및 학교생활적응이 신체상에 미치는 영향. 초등교육연구, 21(3), 111-125.
문정희 (2009). 초등학교 아동이 지각한 아버지의 양육형태와 아동의 자기효능감, 우울간의 관계. 인제대학교 석사학위 청구논문.
박주영 (2010). 가정과 연계한 양성평등 그림책 활동이 유아의 성역할 고정관념에 미치는 효과. 울산대학교 석사학위 청구논문.
박혜경, 박성연 (2002). 아버지의 양육행동 및 남아의 정서조절 능력과 공격성간의 관계. 대한가정학회지, 40(8), 87-98.
성정아 (1994). 창작 그림책에 나타난 성역할 고정관념의 변화. 이화여자대학교 석사학위 청구논문.
신헌재, 권혁준, 곽춘옥 (2007). 아동문학과 교육. 서울: 박이정.
엄은희 (2012). 양성평등 관련 그림책을 활용한 역할놀이가 유아의 성역할 고정관념에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위 청구논문.
원세희 (2003). 5, 6차 유치원 교육활동 지도자료의 동화에 나타난 성역할 분석. 이화여자대학교 석사학위 청구논문.
이순형, 임송미, 성미영 (2006). 세계 전래동화 및 수상작동화에 나타난 성역할 전형성 비교. 한국생활과학회지, 15(2), 197-208.
이 향 (2008). 국내․외 창작그림책에서의 다양한 가족의 형태 및 가정환경 분석. 이화여자대학교 석사학위 청구논문.
이 현, 서병숙 (2000). 전래동화에 나타난 부모의 양육태도 및 등장인물의 성역할 표현 분석. 한국생활학연구. 18, 5-20.
장윤정 (2004). 동화를 이용한 역할놀이가 자아개념 및 부모-자녀 관계에 미치는 영향: 어머니-자녀를 중심으로. 한양대학교 석사학위 청구논문.
장혜순 (1998). 그림이야기책을 통한 유아들의 스트레스 해소 방안. 인문과학논집, 6, 45- 84.
정대련 (2005). 페미니즘의 관점에서 본 유아 그림책 분석. 어린이문학교육연구, 6(1), 23- 44.
정은정 (2003). 반편견 동화를 활용한 토의활동이 유아의 성역할 고정관념에 미치는 영향. 아동교육, 12(1), 163-185.
조선화 (2011). 아동이 지각하는 아버지상과 의사소통과의 관계. 한국놀이치료학회지, 14(1), 75-91.
조정란 (2000). 유아용 그림동화에 나타난 성역할 고정관념 분석. 연세대학교 석사학위 청구논문.
조정문, 장상희 (2004). 문화와 일에 대한 태도: 한국과 일본 노동자의 일에 대한 헌신도 비교 연구. 한국사회학회, 38(3), 39-80.
조한숙 (2002). 유아용 그림동화에 나타난 성역할 분석. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문.
조형숙, 김지혜, 김태인 (2008). 영유아기 자녀를 둔 아버지가 추구하는 아버지상에 대한 연구. 유아교육학논집, 12(1), 239-264.
현정환, 오경희 (2008). 최근 한국 아버지 연구의 동향과 과제. 한국보육학회지, 8(3), 105 -121.
홍길회 (2007). 아버지의 언어형태와 유아의 사회성 발달에 관한 연구. 동남보건대학 논문집, 25(1), 49-64.
홍길회, 황정해 (2008). 아버지됨(fathering) 향상을 위한 아버지 교육 프로그램 개발 연구: 영유아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로. 유아교육․보육행정연구, 12(2), 237- 260.
Anderson, D. A., & Hamilton, M. (2005). Gender role stereotyping of parents in children's picture books: the invisible father. Sex Roles, 52(3-4), 145-151.
Badinter, E. (1993). XY, die identität des mannes. Piper: München.
Blair, V. R. (1991). The role of fathers in the family as portrayed by authors of children's Picture Books. (ERIC Document Reproduction Service No. ED334020).
Biller, H. B. (1976). The father and personality development: Paternal deprivation and sex-role development. In M. E. Lamb(Ed.), The Role of the Father in Child Development (pp.89-156). New York: Wiley
Cabrera, N., Tamis-LeMonda, C. S., Bradley, R. H., Hofferth, S., & Lamb, M. E. (2000). Fatherhood in the twenty-first century. Child Development, 71(1), 127-136.
Canfield, K. R. (1995). Effective fathering practices and fathering satisfaction related to father's life course. Unpublished doctoral dissertation, Kansas State University.
Chodorow, N. J. (1986). Toward a relational individualism: The mediation of self through psychoanalysis. In T. C. Heller, M. Sosna, & D. E. Wellberg (Eds.), Reconstructing indiuidualism: Autonomy, individuality and the self in Western thought (pp.197-207). Stanford, CA: Stanford University Press.
Day, R. D., Lewis, C., O'Brien, M., & Lamb, M. E. (2004). Fatherhood and father involvement: Emerging constructs and theoretical orientations. In V. L. Bengtson, A. C. Acock, K. R. Allen, P. Dilworth-Anderson, & D. M. Klein (Eds.), Sourcebook of family theory & research (pp.341-365). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
Dinnerstein, D. (1977). The mermaid and the minotaur: sexual arrangements in human malaise. New York: Harper Colophon Books.
Grossmann, K., Grossmann, K. E., & Zimmermann P. (2002). Attachment relationships and appraisal of partnership: from early experience of sensitive support to later relationship representation. In Pulkkinen, L., & Caspi, A., Path to successful development: Personality in the life course. (pp73-105). United Kingdom: Cambridge University Press.
Heintz, K. E. (1987). An examination of sex and occupational-role presentations of female characters in children’s picture books. Women’s Studies in Communication, 11, 67-78.
Lamb, M. E. (1975). Fathers: Forgotten contributors to child development. Human Development, 18(4), 245-266.
Lamb. M. E. (1981). The role of the father in child development. New York: Wiley.
Lamb, M. E., Pleck, J. H., Charnov. E. L., & Levine, J. A. (1985). Paternal behavior in humans. American Zoologist, 25(3), 883-894.
Louie, B. Y. (2001). Why gender stereotypes still persist in contemporary children's literature. In S. Lehr (Ed.). Beauty, brains, and brawn (pp.142-161). Portsmouth, New Hampshire: Heinemann.
Nash, J. (1965). The Father in Contemporary Culture and Current Psychological Literature. Child Development, 36(1), 261-297.
Narahara, M. (1998a). Gender bias in children's picture books: A look at teachers' choice of literature. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 419247) Long Beach, CA: University of California.
Narahara, M. (1998b). Gender stereotypes in children’s picture books. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 419248.) East Lansing, MI: National Center for Research on Teacher Learning.
Pleck, J. H. (1987). American fathering in historical perceptive, In M. Kimmel (Ed.), Changing men : New directions in research on men and masculinity. (pp.83-95). Beverly Hills, CA : Sage.
Rotundo, E. A. (1985). American fatherhood: A historical perspective. American Behavioral Scientist, 29(1), 7-23.
Serbin, L. (1983). The hidden curriculum: Academic consequences of teacher expectation. In M. Marland (Ed.), Sex differentiation and schooling (pp.18-41). England: Heinemann Educational Books.
Shawn M., & Knudson-Martin, C. (2006). Father responsibility: Couple precesses and the o-construction of fatherhood. Family Process, 45(1), 19-37.
Spangler, G., & Grossmann, K. E. (1993). Biobehavioral organization in securely and insecurely attached infants. Child Development, 64(5), 1439-1450
Weitzman, L. J., Eifler, D., Hokada, E., & Ross, C. (1972). Sex-role socialization in picture books for preschool children. American Journal of Sociology, 77(6), 1125-1150.
Winch, R. F. (1971). The modern family. New York: Holt, Rinehart & Winston.