바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Korean Journal of Woman Psychology

An Exploratory Study of Focusing Program for Female Counselor’s Reflection

Abstract

This research is aimed to provide a database that helps focusing program’s developing and invigoration of female counselor’s reflection. For this purpose, this research process includes focusing program for 7 female counselors who participate this program for 7 hours in 3 weeks and focus group interview to know participant’s specific experience. This database through focus interview is conducted in qualitative analysis. This analysis outcome is composed of 3 themes, 8 categories, and 21 subcategories. The first theme is reflection’s experience through surrounding arrangement activity. That is divided 3 categories. (Keeping distance ability, new discovery of self, Confirming growth potential) The second theme is operation’s feature to expedite self-reflection. That is divided 3 categories. (systematic inner arrangement, Change of emotional state, Helping interaction of relationship) The third theme is consideration point that is to invigorates focusing program for self-examination. That is divided 2 categories. (The pro and cons) This program’s shortcoming) Based on these research’s result, This thesis is suggest focus group interview for knowing participant’s specific experience, discussion to invigorate for counselor’s reflection and direction of research to next.

keywords
여성상담자, 자기성찰, 포커싱 체험심리치료, 주변정리, Female Counselor, Self reflection, Focusing experiential psychotherapy, Clearing a space

Reference

1.

고명은 (2015). 포커싱 체험심리치료 집단상담에 참여한 상담자들의 경험에 관한 질적연구. 덕성여자대학교 문화․산업대학원 석사학위논문.

2.

고윤희 (2013). 상담자의 자기성찰 경험에 관한 현상학적 연구. 서울 불교대학원 대학교 석사학위논문.

3.

고윤희, 박성현 (2014). 상담자의 전문성 발달과정에 대한 연구: 자기성찰 경험을 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 26(4), 805-839

4.

김진숙 (2005). 상담자교육에서 성찰적 실천의 의미와 적용. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(4), 813-831.

5.

김창대, 권경인, 한영주, 손난희 (2008). 상담성과를 가져오는 한국적 상담자 요인. 상담학연구, 9(3), 961-986.

6.

노안영, 송현종 (2006). 상담실습자를 위한 상담의 원리와 기술. 서울: 학지사.

7.

박영혜, 주은선 (2013). 포커싱 상담수련자들의 경험에 대한 연구: 포커싱 상담수련자들의 자기보고를 중심으로, 인간이해. 34(2), 131-150.

8.

박정해 (2006). 상담자의 자기위로능력, 영적안녕 및 상담자 발달 수준과 심리적 소진의관계. 가톨릭대학교 석사학위논문

9.

손은정, 유성경, 심혜원 (2003). 상담자의 자기성찰과 전문성 발달. 상담학연구, 4(3), 367-380.

10.

이성숙 (2005). 포커스 그룹 인터뷰 방법을 통하여 살펴 본 학습장애에 대한 교사들의 인식. 단국대학교 대학원 석사학위논문.

11.

이은진, 이문희 (2015). 초심상담자의 자기문제이해 및 극복과정. 상담학연구, 16(3), 1-24.

12.

이재창 (1992). 자기성장과 인간관계. 경기: 한국가이던스.

13.

이홍숙 (2017). 기혼여성 상담자가 경험한 소진과 회복 과정의 의미. 아시아여성연구, 56(1), 63-106.

14.

장서연 (2013). 아동 미술치료사의 경험에 대한연구: 포커스 그룹 인터뷰를 중심으로. 영남대학교 환경보건대학원 석사학위논문.

15.

정민정 (2015). 미술치료 석사과정생의 매체활용경험에 관한 연구: 포커스 그룹 인터뷰를 이용하여. 영남대학교 환경보건대학원 석사학위논문.

16.

주은선 (2002). 포커싱(Focusing) 체험 상담의 이해와 적용. 한국상담학회지: 상담학 연구, 3(2), 517-527

17.

주은선 (2011). 포커싱 체험심리치료. 서울: 학지사.

18.

주은선, 김주영, 신설애 (2011). 포커싱 꼴라쥬작업 경험에 대한 질적연구. 예술심리치료연구, 7(3), 85-112.

19.

주은선 (2019). 상담자의 자기성찰을 위한 포커싱 포토치료 작업. 인문사회21, 10(1), 1-14

20.

허재경, 신영주 (2015). 여성상담자의 상담자전문직 정체성 발달경험에 관한 연구. 한국심리학회지: 여성, 20(4). 615-639.

21.

황주연 (2011). 자기성찰 척도개발 및 자기관과 자기성찰, 안녕감 간의 경로모형 검증. 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.

22.

Ayduk, Z., & Kross, E. (2010). Analyzing negative experiences without ruminating: The role of self-distancing in enabling adaptive selfreflection. Social and personality psychology compass, 4(10),841-854.

23.

Corey, G. (2008). 심리상담과 치료의 이론과 실제[Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy]. 서울: 시그마프레스.

24.

Corey, M. S., & Corey. (2002). Becoming a helper. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

25.

Dewey, J. (1933). How we think. Boston DC:Health and company.

26.

Gendlin, E. T. (1978). Focusing. New York:Bantam Books.

27.

Grindler, D. (1982). Clearing a space with someone who has cancer. The Folio. A Journal for Focusing and Experiential Therapy. 3(2), 11-22.

28.

Grindler-Katonah, D. (1999). Clearing a space with someone who has cancer. The Folio. A Journal for Focusing and Experiential Therapy. 18(1), 19-26.

29.

Klagsbrun, J. (1999). Focusing, illness and health care. The Folio. A Journal for Focusing and Experiential Therapy. 18(1), 162-170.

30.

Klagsbrun, J. (2007). Transforming fear: What we can learn from some people with cancer. The Folio. A Journal for Focusing and Experiential Therapy. 20(1), 5-14.

31.

Klagsbrun, J. (2008). Clearing a space: A centering method for enhancing receptivity and presence for the classroom. Journal of Pedagogy, Pluralism, and Practice. 12, 1-12.

32.

Klagsbrun, J., Rappaport, L., Marcow-Speiser, V., Post, P., Byers, J., Stepakoff, S., & Karman, S. (2006). Focusing and expressive arts in therapy as a complementary treatment for women with breast cancer. Creativity in Mental Health, 1(1), 101-137.

33.

Krueger, R. A.(1998). Developing questions for focus groups(Focus Group Kit3). Thousand Oaks, CA: Sage.

34.

Krueger & Casey (2014). 포커스그룹 : 응용조사실행방법. 서울: 명인문화사.

35.

Marta. S., & Erik. V. (2003). 포커싱 심리치료 :학교와 가정에서 어린이와 의사소통 하는 기술. 서울: 학지사.

36.

McGuire, M. (1986). School project: Teaching “clearing a space” to elementary school children, ages 6-11 yrs. The Folio. A Journal for Focusing and Experiential Therapy. 5(5), 148-160.

37.

Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitative research(Vol. 16). Thousand Oaks, CA: Sage publications.

38.

Morgan, D. L., & Scannell, A. U. (1998) Planning focus groups(Focus Group Kit2) Thousand Oaks, CA: Sage.

39.

Morikawa, Y. (1997). 7才一太夕>夕'的休驗樣式江) 日常化U; 間才;5因子分祈的硏究:心理臨床字硏究. 15(1), 58-65.

40.

Natallie Rogers (2011). Person centered expressive arts for healing and social change. Science &Behavior Books.

41.

Neslson, M. L., & Neufeldt, S. A. (1998). The pedagogy of counseling: A critical examination. Counselor Education and Supervision, 38(2), 70-89.

42.

Neufeldt, S. A., Karno, M. P., & Nelson, M. L. (1996). A qualitative study of experts'conceptualization of supervisee reflectivity. Journal of Counseling Psychology, 43(1), 3-9.

43.

Skovholt, T. M., & Ronnestad, M. H. (1992). Themes in therapist and counselor development. Journal of Counseling &Development, 70, 505-515.

44.

Strasser, J., & Gruber, H. (2004). The role of experience in professional training and development of psychological counselors(pp. 11-27). Springer Netherlands.

The Korean Journal of Woman Psychology