바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

남녀 아동 및 성인에 대한 한국인의 사회적 표상

Social Representations and Gender stereotypes Held by Koreans on Children and Adults

초록

본 연구는 아동과 성인에 대한 사회적 표상이 평가자의 유형 및 평가대상자의 성에 따라 다른지를 알아보고자 했다. 이를 위해 성인 249명(남: 96명, 여: 153명), 교사 162명(남: 40명, 여: 122명) 그리고 대학생 265명(남: 123명, 여: 142명)이 아동 및 성인의 다양한 측면과 관련된 개방형 질문에 응답하였다. 분석 결과, 아이다운 아이는 주로 외향성과 호감성 등의 성격적 특성 및 신체적 특성으로 결정되었으며, 어른다운 어른에 대한 대부분의 반응도 호감성과 성실성의 성격특성 그리고 과업적 특성과 관련되었다. 또한, 이러한 반응에는 성고정관념과 일치하는 방향으로 남녀에 따른 차이가 분명하게 드러났다. 바람직한 아이는 외향성, 호감성, 성실성 등의 성격특성과 신체적 특성으로, 바람직한 어른은 호감성, 성실성 등 성격특성과 관계적 특성으로 규정되었다. 그러나 바람직성에 대한 평가에서는 남녀에 따른 차이가 크게 두드러지지 않았다. 한국인의 행복은 아이와 어른 및 남녀에 전혀 상관없이 경제적 환경, 세속적 성공, 가족 및 친구와의 원만한 관계에 의해 결정되었다. 또한, 전체적으로 남녀에 대한 사회적 표상에는 평가자 유형 간에 큰 차이가 없었다. 이러한 결과를 한국의 사회 및 문화적 특성 그리고 성역할 고정관념과 관련해서 논의하였다.

keywords
Social Representation, Children, Adults, Gender Stereotype, Personality, Relationships and Tasks, Social Representation, Children, Adults, Gender Stereotype, Personality, Relationships and Tasks, 아동, 성인, 사회적 표상, 성역할 고정관념, 성격특성, 과업적 특성, 관계적 특성

Abstract

Using open-ended questionnaires, this study was conducted to explore social representations and gender stereotypes held by Koreans on children and adults. Participants were 249 adults, 162 teachers and 265 college undergraduates. According to the results, characteristics of children and adults worthy of the name were based on the same personalities. However, there was a sharp contrast between child boy and girl and between man and woman, which was in accordance with general gender stereotypes. Desirable children and adults were very similar to those children and adults worthy of the name and yet gender stereotype was weakened. Happiness for both children and adults was determined mainly by interpersonal relationships, physical health and socio-economical status. These findings were discussed in terms of features of Korean culture and gender stereotype.

keywords
Social Representation, Children, Adults, Gender Stereotype, Personality, Relationships and Tasks, Social Representation, Children, Adults, Gender Stereotype, Personality, Relationships and Tasks, 아동, 성인, 사회적 표상, 성역할 고정관념, 성격특성, 과업적 특성, 관계적 특성

참고문헌

1.

(1998) 한국형 성역할 검사.,

2.

(2000) 붕어빵과 아동 ,

3.

(2000) 소파의 아동관의 교육철학적 검토,

4.

(1995) 전통 아동교육서에 나타난 아동교육 원리,

5.

(2000) 소학에 나타난 아동교육론,

6.

(1996) 성 고정관념: 남성다움과 여성다움의 실체, 이화여대 출판부

7.

(1980) 불타의 재가아동관,

8.

(1978) 여대생의 아동관 및 자녀관 조사 여성문제연구,

9.

(1995) 조선시대 교훈서에 나타난 아동연령 기대에 관한 연구,

10.

(1997) 아동의 권리 한국의 문제상황을 중심으로 ,

11.

(1997) 부모-자녀 동반자살,

12.

(1996) 성역할 평등 개념에 기초한 교육내용 및 교수방법이 유아의 성역할 고정관념 변화에 미치는 영향, 중앙대학교

13.

(1995) 아동과의 상호작용에 대한 부모의 신념,

14.

(1980185-227) 현대한국에 있어서의 가치지향의 변화와 적응에 관한 연구 한국의 사회와 문화 한국정신문화연구원,

15.

(1992) 부모-아동간 신념의 일치도와 아동의 학업 성취도 및 자기능력지각과의 관계,

16.

(1996) 부모-아동간 시념의 일치도와 아동의 자기능력 지각과의 관계 연구,

17.

(1989) 한국의 성역할 고정관념의 현황과 그 갈등해소 방안을 위한 조사연구 학술진흥재단 자유공모과제 보고서,

18.

(2002) 아동과 어른 그리고 청소년에 대한 사회적 표상,

19.

(1999) 어린이기의 탄생과 근대적 가족모델,

20.

(1994) 한국인의 사회적 성격 I,

21.

(1998) 사회적 표상이론 체계,

22.

(1965) 한국 가족제도사 연구,

23.

(1962) Centuries of childhood,

24.

(1986) The rights of children, Basil Blackwell

25.

(1990) An alternative description of personality Journal of Personality and Social Psychology,

26.

(1985) Changes and variation in ideas about childhood and parenting, Lawrence Erlbaum Associates

27.

(1988) Models and methods from developmental and social psychology,

28.

(1980) International differences in work-related values,

29.

(1962) Values and value orientation in the theory of action Toward a general theory of action,

30.

(1982) Awareness of sextrait stereotypes among Korean children The Journal of Social Psychology,

31.

(1981) Social cognition Perspectives on everyday understanding, Academic Press

32.

(1979) The naive theory of infant and other maternal attitudes in two subgroups in Israel,

33.

(1955) Family structure and the socialization of the child, Illinois free press

34.

(1980) and children's representational competence within the family context, Princeton

35.

(1995) Individualism and collectivism, Westview Press

36.

(1975) Awarwness and expression of sex stereotypes in young children,

logo