바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

보육교사의 정서노동유형에 관한 연구

A Study on Emotional Labor types: Using Pre-school Teachers

초록

본 연구에서는 정서노동의 개념을 폭넓게 이해하기 위해 보육교사를 대상으로 정서노동을 세 가지 유형으로 구분하고 선행변인과 결과변인이 각 정서노동 유형과 어떻게 관련되어 있는지를 알아보고자 하였다. 190명의 보육교사들로부터 자료를 얻어 분석하였으며 이들 모두는 여성이었다. 선행변인으로는 정서지능, 핵심자기평가, 그리고 정서표현규범을 사용하였으며 결과변인으로는 심리적 소진과 희망을 측정하였다. 요인분석결과, 정서노동은 표면행위, 내면행위, 그리고 자연행위의 세 가지 유형으로 구분되는 것으로 나타났다. 또한 상관 및 위계적 회귀분석 결과 각 정서노동 유형에 영향을 주는 선행변인이 다르고, 각 정서노동 유형이 결과 변인에 다른 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 시사점에 대해 논의하였다.

keywords
Emotional Labor, Surface Acting, Deep Acting, Natural Acting, Emotional Intelligence, Core Self Evaluation, Emotional Expression Norm, Burnout, Hope., 정서노동, 표면행위, 내면행위, 자연행위, 정서지능, 핵심자기평가, 정서표현규범, 심리적 소진, 희망

Abstract

This study was intended to examine conceptual distinctions among three types of emotional labor strategy and the relations of three types of emotional labor to antecedents and outcomes. Data were collected from pre-school teachers, consisting of only women. Emotional intelligence, core self-evaluation, and emotional expression norm were used as antecedent variables. Job burnout and hope were used as outcome variables. Results of factor analysis showed that emotional labor consists of three factors, which are surface acting, deep acting, and natural acting. Results of correlational analyses and hierarchical regression analyses showed that each type of emotional labor was differently related to antecedent variables as well as outcome variables. Finally limitations and suggestions of this study were discussed.

keywords
Emotional Labor, Surface Acting, Deep Acting, Natural Acting, Emotional Intelligence, Core Self Evaluation, Emotional Expression Norm, Burnout, Hope., 정서노동, 표면행위, 내면행위, 자연행위, 정서지능, 핵심자기평가, 정서표현규범, 심리적 소진, 희망

참고문헌

1.

노혜미, 유태용, 신강현 (2007). 정서지능과 정서노동전략이 직무관련 태도에 미치는 영향: 개인적 성취감의 매개효과. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 20, 529-550.

2.

신강현, 이 랑, 허창구, 김재연 (2006). 정서노동 예측시 성격 5요인과 직무환경변수의 역할: 미국 호텔업 종사자를 대상으로. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 19(1), 105 -124.

3.

신강현, 한영석, 김완석, 김원형 (2008). 정서노동과 직무탈진 및 직무열의 관계: 정서지능의 조절효과. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 21, 475-491.

4.

양진운 (2005). 보육교사직의 직업적 특성에 대한 사회학적 고찰: 춘천시 어린이집 보육교사를 중심으로. 강원대학교 대학원 석사학위논문.

5.

양필석 (2008). 핵심자기평가가 조직유효성에 미치는 영향: 셀프리더십과 심리적 임파워먼트의 매개효과를 중심으로. 울산대학교 박사학위논문.

6.

윤연숙 (2004). 유급 ‘아동보살핌’ 조절에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

7.

이동하, 탁진국 (2008). 주도성과 핵심자기평가가 경력성공에 미치는 영향에 관한 연구: 경력계획을 매개변인으로. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 21, 83-103.

8.

이 랑, 김완석, 신강현 (2006). 직무탈진과 직무요구의 요구-자원 모델에서 정서노동전략의 이해: 콜센터상담원을 대상으로. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 19, 573-597.

9.

이주일 (1998). 체험정서와 표현정서의 심리적 효과. 서울대학교 대학원 박사학위논문.

10.

이주일 (2008). 행복, 동정심 및 자긍심에 대한 정서노동 유발상황과 정적 정서노동의 심리적 효과. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 21, 769-798.

11.

이진화 (2007). 보육교사의 정서노동과 개인 및 기관의 정서변인, 직무만족도, 소진과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.

12.

최유희, 이희경, 이동귀 (2008). Snyder의 희망척도 한국 번역판의 타당화 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 22, 1-16.

13.

탁진국 (2007). 개인-직무부합의 선행변인과 이직의도와의 관계: 신입사원을 중심으로. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 20, 459 -473.

14.

탁진국, 신필순 (1999) 고등학교 교사의 직무스트레스원인이 정신건강에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 4, 110-122.

15.

탁진국 (2007). 개인-직무 부합의 선행변인과 이직의도와의 관계: 신입사원을 중심으로. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 20, 459 -473.

16.

Abraham, R. (1999). Negative affectivity: Moderators or confound in emotional dissonance-outcomes relationship? The Journal of Psychology, 33, 61-72.

17.

Adelmann P. K. (1995). Emotional labor as a potential source of job stress. Organizational risk factors for job stress. edited by Steven L Sauter and Lawrence R. Murphy. American Psychological Association.

18.

Ashforth, B. E., & Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identity. Academy of Management Review, 18, 88-115.

19.

Ashforth, B. E., & Humphrey, R. H. (1995). Emotion in the workplace: A reappraisal. Human Relations, 48, 97-125.

20.

Brotheridge, C. M., & Lee, R. T. (2003). Development and validation of the emotional labor scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76, 365-379.

21.

Brotheridge, C. M., & Lee, R. T. (2002). Testing a conversation of resources model of the dynamics of emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 7, 55-67.

22.

Brotheridge, C. M., & Grandey A. (2002). Emotional labor and burnout: Comparing for perspectives of “people work”. Journal of vocational Behavior, 60, 17-39.

23.

Brotheridge, C. M., & Lee, R. T. (2003). Development and validation of the emotional labour scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76, 365-379.

24.

Diefendorff, J. M., Croyle, M. H., & Grosserand R. H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. Journal of Vocational Behavior, 66, 339-357.

25.

Diefendorff, J. M., & Gosserand, R. H. (2003). Understanding the emotional labor process: A control theory perspective. Journal of Organizational Behavior, 24, 945-959.

26.

Erez, A., & Judge, T. A. (2001). Relationship of core self-evaluations to goal setting, motivation and performance. Journal of Applied Psychology, 86, 1270-1279.

27.

Gilstrap, C. M. (2005). Closing in on closeness: Teacher immediacy as a form of emotion labor. Unpublished doctoral dissertation, Colorado State University, Colorado Spring, CO.

28.

Glomb T. M. & Tews M. J. (2004). Emotional labor: A conceptualization and scale development. Journal of Vocational Behavior, 64, 1-23.

29.

Goldstein, L., & Lake, V. (2000). “Love, love and more love for children”: Exploring preservice teacher's understanding of caring. Teaching and Teacher Education, 16, 861-872.

30.

Grandey, A. (2000). Emotion regulation in the workplace: A new wat to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5, 95-110.

31.

Grandey, A. (2003). When the show must go on: Surface and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery. Academy of Management Journal, 46, 86-96.

32.

Hochschild, A. (1983). The managed heart: Commercialization of human being. Berkeley: University of California Press.

33.

Johnson, H. M., & Spector, P. E. (2007). Service with a smile: Do emotional intelligence, gender, and autonomy moderate the emotional labor process? Journal of Occupational Health Psychology, 12, 319-333.

34.

Judege, T. A., & Bono, J. E. (2001). Relationship of core self-evaluation traits-self-esteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stablity-with job satisfaction and job performance: a meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 86, 80-92.

35.

Judge, T. A., Locke, E. A., & Durham, C. C (1997). The dispositional causes of job satisfaction: a core evaluations approach. Research in Organizational Behavior, 19, 151-188.

36.

Kruml, S. M., & Geddes, D. (2000). Exploring the dimensions of emotional labor: The heart of Hochschild's work. Management Communication Quarterly, 14, 8-49.

37.

Lange, S. P. (1978). Hope. In Calson, C. E., & Blackwell, B. (Eds.), Behavioral concepts and nursing intervention. JB Lippincotto Co.

38.

Low, K. S., Wong, C., & Song, L. J. (2004). The Contruct and criterion validity of emotional intelligence and its potential utility for managements studies. Journal of Applied Psychology, 89, 483-496.

39.

Maslach C., Jackson S. E. (1982). Understanding Burnout: Definitional Issues in Analyzing a complex phenomenon. In W.S. Paine(Eds.). Job stress and burnout (29-40). Beverly Hills. CA: Sage.

40.

Maslach C., Jackson S. E., & Leiter, M. (1996). Maslach burnout inventory, Manual(3rd ed), Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

41.

Rafarli, A., & Sutton, R. I. (1989). The expression of emotion in organization life. Research in Organizationl Behavior, 11, 1-42.

42.

Schaubroeck, J. & Jones, J. R. (2000). Antecedents of workplace emotional labor dimensions and moderators of their effects on physical symptoms. Journal of Organizational Behavior, 21. 163-183.

43.

Snyder, C. R. (1994). The psychology of hope: You can get there from here. New York: Free Press.

44.

Snyder, C. R., Lapointe, A. B., Crowson, J. J. Jr., & Early, S. (1998). A positive psychology field of dreams: “If you build it, they will come...” Journal of Social and Clinical Psychology, 19, 151-160.

45.

Snyder, C. R., Rand, K. L., & Sigmon, D. R. (2002). Hope Theory. In C. R. Snyder, & S. J. Lopez(Eds.). Handbook of positive psychology(pp. 257-276). Oxford, England: Oxford University Press.

46.

Zapf, D. (2002). Emotion work and psychological well-being: A review of the literature and some conceptual considerations. Human Resource Management Review, 12, 237-268.

47.

Zembylas, M. (2005). Discursive practices, genealogies, and emotional rules: A poststructuralist view on emotion and identity in teaching. Teaching and Teacher Education, 21, 935-948.

logo