바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Korean Journal of Woman Psychology

Differences in perceived career barriers by gender and affiliation(undergraduate, graduate) : A study focusing on a science and engineering university

Abstract

The purpose of this study was to examine science or engineering students’ gender and affiliation (undergraduate students vs. graduate students) differences in perceptions of career barriers. We used survey response data from 392 students who attended an engineering university in GyeongBuk Province. MANCOVA was conducted to find net effects of gender and affiliation on career barriers after controlling for an effect of GPA. According to the results of MANCOVA, there were significant gender differences in career barriers. The tests of between-subjects effects indicated that there were gender differences in relationship difficulties, conflicts with significant others, and lack of physical confidence. There were also significant affiliation differences in career barriers. The tests of between-subjects effects indicated that there were differences between undergraduate students and graduate students in lack of career information and age barriers. Although an interaction effect of gender and affiliation was not significant in MANCOVA result, the tests of between-subjects effects indicated interaction effects were identified in lack of self-definiteness, relationship difficulties, and lack of career information. The results suggest that gender difference was greater within graduate students and that female graduate students relatively perceived a higher level of career barriers. Implications for counseling and suggestions for future studies were discussed.

keywords
진로장벽, 이공계, 성별, 학부생, 대학원생, career barriers, science-engineering, gender, undergraduate students, graduate students

Reference

1.

교육인적자원부 (2007). 교육통계연보.

2.

김민선, 서영석 (2009). 공과대학 학생들이 지각한 맥락적 지지와 진로미결정의 관계에서 대처효능감과 결과기대의 매개효과: 남녀 차이를 중심으로. 한국심리학회지: 여성, 14(1), 1-22

3.

김봉환, 김병석, 정철영 (2000). 학교진로상담. 서울: 학지사

4.

김선화 (2007). 한국여성의 자유배낭여행 경험을 통해 본 주체성 변화에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.

5.

김성훈 (2003). 취업자의 사회 연결망 활용에 대한 영향 요인 연구. 노동경제논집, 26(3), 209-230.

6.

김연중, 손은령 (2012). 대학생의 지각된 진로장벽과 진로결정자기효능감의 이차원적 진로유형과 학습행동과의 관계. 상담학연구, 13(5), 2443-2461.

7.

김영경 (2008). 대학 신입생이 지각하는 진로장벽이 진로결정수준과 진로결정 자기효능감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(4), 1191-1210.

8.

김은영 (2001). 한국 대학생 진로탐색장애검사의 개발 및 타당화 연구. 이화여자 대학교. 박사학위논문.

9.

김지현 (2008). 국내 공과대학 여학생 현황. 공학교육, 15(3), 16-20.

10.

김지현, 오명숙, 정윤경 (2007). 현장 적응력 향상을 위한 여성 공학인력 양성방안 연구. 한국산업기술재단 연구보고서.

11.

대학신문 (2012). 2012년 4월 5일자 보도자료. http://www.snunews.com/news/articleView. html?idxno=11632

12.

디지털 타임스 (2010). 2010년 10월 6일자 보도자료. http://www.dt.co.kr/contents.html? article_no=2010100702011357650001

13.

류재우 (2004). 이공계 인력의 경제적 지위 및 근래의 변화. 제 5회 한국노동패널 학술대회.

14.

민무숙, 이정희 (2005). 공학 분야 전공 여성들의 교육과 직업경험 분석. 교육사회학연구, 15(2), 65-93.

15.

박미경, 김영숙, 이현림. (2008). 여대생의 사회적 지지, 진로장벽, 자아정체감, 진로결정 수준의 구조적 분석. 직업교육연구, 27(2): 1-26.

16.

박미경, 이현림 (2008). 진로장벽이 대학생의 취업스트레스와 진로의식성숙에 미치는 영향. 청소년학 연구, 15(5), 239-259.

17.

박성준 (2004). 이공계 기피현상에 대한 원인 분석: 이공계 졸업생의 노동시장 성과를 중심으로. 노동경제논집, 27(1), 55-76.

18.

박용두, 이기학 (2007). 정서지능, 지각된 진로장애, 진로결정자기효능감의 관계 모형 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(4), 1041-1056.

19.

박용두, 이기학 (2008). 사회적지지, 자존감, 진로포부 간의 성차 모형 검증: 개인자존감과 집단자존감의 매개 역할. 한국심리학회지: 여성, 13(3), 263-282.

20.

박지은, 김지현, 정윤경, 오명숙 (2009). 해외 여성 공학교육 프로그램의 분석. 공학교육연구. 12(3). 79-95.

21.

손은령 (2001). 여자대학생이 지각한 진로장벽. 박사학위논문, 서울대학교.

22.

손은령 (2002). 여자대학생이 지각한 진로장벽과 개인․심리적 변인의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(2), 415-427.

23.

손은령, 김계현 (2002). 여자대학생이 지각한 진로장벽 요인에 관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(1), 121–139.

24.

손은령, 손진희 (2005). 한국 대학생의 진로결정 및 준비행동-사회 인지적 진로이론을 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(2), 399-417.

25.

이기종 (2003). 이공계 기피현상 해결책은 없는 것인가. 정책과 지식포럼, 제 42회. 서울대학교 행정대학원.

26.

이기학 (2003). 대학생의 생물학적성과 성 역할 정체감의 일치여부에 따른 진로태도성숙과 진로결정장애 요인에 관한 연구. 한국심리학회지, 상담 및 심리치료, 15(2), 127 -136.

27.

이명숙 (2003). 대학생의 진로자기효능감과 진로장애지각․진로준비행동 간의 관계분석. 전주대학교 국제상담대학원. 석사학위논문.

28.

이병훈 (2002). 구직활동의 영향요인에 관한 탐색적 연구. 노동경제논집, 25(1), 1-21.

29.

이본수 (2002). 이공계 기피현상과 대학교육 내실화 방안. 공업화학 전망, 5(4), 36-39.

30.

이상길 (2004). 일상적 의례로서 한국의 술자리: 하나의 문화적 해석. 미디어, 젠더 & 문화, 1(1), 39-77.

31.

이상희 (2006). 대학생의 성향변인, 진로장애, 진로자기효능감과 진로태도 성숙의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(2), 399-417.

32.

이정우 (2007). 이공계 기피현상 어떻게 해소할 것인가. 물과 미래, 40(1), 80–85.

33.

이주희, 한영희, 성현정, 인정 (2007). 공직의 유리천장: 여성공무원의 승진저해기제 및 제도의 이면효과. 한국여성학, 23(3), 79 -115.

34.

이형국 (2007). 학과선택을 앞둔 대학생을 위한 진로집단상담 프로그램이 대학생의 진로발달과 적응에 미치는 영향. 상담학연구, 8(4), 1501-1520.

35.

임인숙 (2005). 남성의 외모관리 허용 수위와 외모불안 지대. 한국사회학, 39(6), 87-118.

36.

전훈, 조형대, 조현진, 이혜선 (2010). 자아개념과 학업성취도 관계에서 진로계획 매개효과 검증. 청소년학 연구, 17(12), 235-257.

37.

정은영 (2012). 학생상담센터 실태조사를 통한 이용자 만족도 향상 방안. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.

38.

주혜진 (2008). 공대 여학생 사례를 통해 본 소수자의 사회심리학적 경험. 담론 201, 11(3), 117-150.

39.

한국교육개발원 (2009). 고등교육기관 졸업자 취업통계연보.

40.

한국일보 (2013). 2013년 5월 31일자 보도자료. http://news.hankooki.com/lpage/economy/201305/h2013053103325521500.htm

41.

황매향, 이아라, 박은혜 (2005). 청소년용 남성 진로장벽 척도의 타당도 검증 및 잠재평균 비교. 한국청소년연구 16(2), 125–159.

42.

Ali, S. R., McWhirter, E. H., & Chronister, K. M. (2005). Self-efficacy and vocational outcome expectations for adolescents of lower socioeconomic status: A pilot study. Journal of Career Assessment, 13, 40-58.

43.

Astin, H. S., & Sax, L. J. (1996). Developing scientific talent in undergraduate women. In Davis, C. et al. (Eds.), The equity equation: Fostering the advancement of women in the sciences, mathematics, and engineering. (pp.96-121). San Francisco: Jossey-Bass.

44.

Brelenk, M. F., Clinchy, B. M., Goldberg, N. R. & Tarhle, J. E. (1986). Women’s way of knowing: the development of self, voice, and ming. New York: Basic Book Inc.

45.

Brown, D., & Brooks, L. (1991). Career counseling techiniques. Boston: Allyn and Bacon.

46.

Crites, J. O. (1969). Vocational Psychology. New Work: McGraw-Hill.

47.

Cross, S., Morris, M. L., & Core, J. S. (2002). Thinking aout oneself and others: the cognitional interdependent self-construal and social cognition. Journal of Personality and Social Psychology, 82(4), 399-418.

48.

Eddleston, K. A., Veiga, J. F. & Powell, G. N. 2006. Explaining sex differences in managerial career satisfier preferences: The role of gender self-schema. Journal of Applied Psychology, 91, 437-445.

49.

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton.

50.

Farmer, H. S., (1985) Model of Career and Achievement Motivation for Women and Men in Journal of Counseling Psychology, 32(3), 363 -390.

51.

Farmer, H. (1985). Model of career and achievement motivation for women and men. Journal of Career counseling psychology, 32(3), 363-390.

52.

Ferry, T. R., Fouad, N. A., & Smith, P. L. (2000). The role of family context in a social cognitive model for career-related choice behavior: A math and science perspective. Journal of Vocational Behavior, 57, 348-364.

53.

Fitzgerald, L. F., & Crites, J. O. (1980). Toward a career psychology of women: what do we know? What do we need to know? Journal of Counseling Psychology, 27, 44-62.

54.

Fitzgerald, L. F., & Harmon, L. W. (2001). Women's career development: A postmodern update. In F. T. L. Leong & A. Barak (Eds.), Contemporary models in vocational psychology (pp. 207-230). Mahwah, NJ: Erlbaum.

55.

Gardner, W. L., & Gabriel, S. (2003). Gender Differences in Relational and Collective Interdependence. The Psychology of Gender. 2nd. Ed., NY: The Guilford Press.

56.

Gottfredson, L. (1981). Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspirations. Journal of Counseling Psychology, 28, 545-580.

57.

Hackett, G., & Betz, N. E. (1981). A self-efficacy approach to the career development of women. Journal of Vocational Behavior, 18, 326-339.

58.

Hackett, G., & Lonborg, S. D. (1993). Career assessment for women: Trends and issues. Journal of Career Assessment, 1, 197-216.

59.

Kohlstedt, S. G. (2004). Sustaining gains: Reflections on women in science and technology in 20th-century United States. NWSA Journal, 16(1), 1-26.

60.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance [Monograph]. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122.

61.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett. G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47, 36-49.

62.

Luzzo, D. A. (1995). Gender differences in college students' career maturity and perceived barriers in career development. Journal of Counseling & Development, 73, 319-322.

63.

Luzzo, D. A. (1996). Exploring the relationship between the perception of occupational barriers and career development. Journal of Career Development, 22, 239-248.

64.

Luzzo, D. A., & McWhirter, E. H. (2001). Sex and ethnic differences in the perception of educational and career-related barriers and levels of coping efficacy. Journal of Counseling & Development, 79, 61-67.

65.

McWhirter, E. H., Hackett, G., & Bandalos, D. L. (1998). A causal model of the educational plans and career expectations of Mexican American high school girls. Journal of Counseling Psychology, 45, 166-181.

66.

Mejia, B. (2011). Perceived Career Barriers: The Role of Ethnic Identity, Acculturation, and Self-Efficacy Mediators among Latina/o College Students. Doctoral Dissertation. Columbia University.

67.

Miller, L., Neathey, F., Pollard, E., & Hill, D. (2004). Occupational segregation, gender gaps and skill gaps (EOC Working Paper Series No. 15). Manchester, UK: Equal Opportunities Commission.

68.

Morrow, S. L., Gore, P. A., Jr., & Campbell, B. (1996). The application of a sociocognitive framework to the career development of lesbian women and gay men. Journal of Vocational Behavior, 48, 136-148.

69.

Perrone, K. M., Sedlack, W. E., & Alexander, C. M. (2001). Gender and Ethnic Differences in Career Goal Attainment. The Career Development Quarterly, 50, 168-178.

70.

Preston, A. E. (2004). Leaving science: Occupational exit from scientific career. New York: Russell Sage.

71.

Quimby, J. L., & O’Brien, K. M. (2004). Predictors of student and career decision-making self-efficacy among nontraditional college women. The Career Development Quarterly, 52, 322-338.

72.

Rojewski, J. W. (1994). Predicting Career Maturity Attitudes in Rural Economically Disadvantaged Youth. Journal of Career Development, 21, 49-61.

73.

Rooney, G. (1983). Distinguishing characteristics of the life roles of worker, students, and homemaker for young adults. Journal of Vocational Behavior, 22, 324-342.

74.

Seymour, E. (1995). The loss of women from science, mathematics, and engineering undergraduate majors: An explanatory account. Science Education, 79. 437-473.

75.

Slaney, R. B., & Brown, M. T. (1983). Effects of race and socioeconomic status on career choice variables among college men. Journal of Vocational Behavior, 23, 257-269.

76.

Stevens, J. P. (2009). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences (5th. Ed.). Mahweh, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

77.

Swanson, J. L, & Daniels, K. K. (1995). The Career Barriers Inventory-Revised. unpublished manuscript, Southern Illinois University, Carbondale.

78.

Swanson, J. L., & Tokar, D. M. (1991). College students'perceptions of barriers to career development. Journal of Vocational Behavior, 38, 92-106.

79.

Swanson, J. L., & Woike, M. B. (1997). Theory into practice in career assessment for women: Assessment and interventions regarding perceived career barriers. Journal of Career Assessment, 5, 431-450.

80.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5th ed.). New York: Allyn and Bacon.

81.

Tan, E. (1989). The career maturity of Singaporean adolescents-where do we stand and what can be done? Singapore Journal of Education, 10, 40-50.

The Korean Journal of Woman Psychology