바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

강화학습과제에서의 어머니의 이타적 성향과 자녀의 공감 간의 관계

The relationship between mothers’ altruism in the reinforcement learning task and their children’s empathy

초록

본 연구에서는 어머니의 이타성과 영유아기 자녀의 공감 능력 발달의 관련성을 확인하고자 하였다. 어머니의 도덕성은 최근에 개발된 이타적 강화학습과제와 함께 이타적 행동의 빈도, 사회가치 지향성, 마키아벨리즘 성향을 측정하는 자기보고 척도들을 사용하여 측정하였다. 자녀의 도덕성은 생애 초기부터 출현하는 도덕적 정서인 공감을 어머니의 설문으로 측정하였다. 분석 결과 강화학습과제에서 이타적으로 행동했던 어머니의 자녀들이 높은 공감 수준을 보이는 것으로 나타났다. 자기보고 척도 측정치 중에서는 마키아벨리즘의 하위척도인 무도덕적 조작과 지위 욕구만이 자녀의 공감과 유의미한 부적 상관을 보였다. 본 연구 결과는 자녀의 도덕적 정서 발달과 관련되어 있는 양육자의 도덕성을 타당하게 측정할 수 있는 방식이 무엇인지에 대한 새로운 관점을 제공한다.

keywords
도덕성, 이타성, 공감, 자녀 양육, 모델링, morality, altruism, empathy, parenting, modeling

Abstract

This study investigated how infants’ and preschoolers’ empathy is related to maternal morality. Mothers’ altruistic behaviors were measured by using the reinforcement learning task in which the mothers learned the association between an ambiguous figure and a reward for either self, other, or both. The mothers also completed self-report questionnaires on altruism, social value orientation, Machiavellism, and children's empathy. The results showed the positive correlation between mothers’ altruistic behaviors in the reinforcement learning task and their children’s empathy. Amoral characteristics of mothers in Machiavellism scale were negatively related to their children’s empathy. Mothers with high desire for status tended to have infants with the low level of empathy. Mothers who were willing to manipulate others for their benefit were more likely to have preschoolers who had the low level of empathy. The current research provides new perspectives on how to measure mothers' morality related to the development of children's morally relevant emotions.

keywords
도덕성, 이타성, 공감, 자녀 양육, 모델링, morality, altruism, empathy, parenting, modeling

참고문헌

1.

권주현, 박영신 (2013). 마음의 이해와 공감이 독재자 게임에 나타난 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 26(3), 117-138.

2.

김정은, 도현심, 김민정, 김재희 (2013). 부모에 대한 애착이 학령기 아동의 사회적 능력에 미치는 영향: 공감 능력의 매개적 역할. 아동학회지, 34(3), 129-150.

3.

김혜리, 구재선, 김경미, 김붕년, 김재원, 박민 등 (2011). 자폐스펙트럼장애에 대한 극단적 남성 뇌 이론의 검증. 한국심리학회지: 발달, 24(1), 19-38.

4.

노미나, 권연희 (2010). 어머니의 양육태도와 아동의 친사회적 행동의 관계에 대한 자기조절력의 매개효과. 대한가정학회지, 48(4), 31-41.

5.

도현심, 김민정, 박보경, 황영은 (2005). 아동이 지각한 부모의 양육행동과 남녀 아동의 공격성 및 친사회성간의 관계. 한국가정관리학회지, 23(3), 185-195.

6.

문연심 (2004). 부모-자녀관계 유형이 유아의 공감과 조망수용 및 친사회적 행동에 미치는 영향. 유아교육연구, 24(1), 115-143.

7.

박응임 (1998). 어머니의 양육행동과 유아의 애착 및 사회적 능력과의 관계. 대한가정학회지, 36(3), 117-129.

8.

서소정 (2006). 유아의 친사회적행동에 관한 연구: 유아의 요구전략, 언어발달, 어머니의 친사회성에 관련된 양육신념 및 사회화전략을 중심으로. 열린유아교육연구, 11(4), 287-310.

9.

설선혜, 이민우, 김학진 (2014). 이타적 강화학습과제를 이용한 이타성의 측정. 한국심리학회지: 일반, 33(2), 485-507.

10.

유리향, 신현숙, 염시창 (2012). 어머니 양육행동과 초등학생 괴롭힘 가해의 관계: 정서조절력과 공감의 중다매개효과. 상담학연구, 13(2), 385-400.

11.

이종원 (2011). 개인-조직 부합도와 마키아벨리즘이 조직정치지각에 미치는 영향. 아주대학교 대학원 석사학위 논문.

12.

이지연, 곽금주 (2010). 5세 아동의 정서조절과 공감의 예언변인들: 종단적 접근. 한국심리학회지: 발달, 23(1), 85-102.

13.

이화영, 유성모 (2011). 공감, 자아존중감, 개인가치관이 친사회행동에 미치는 영향: 청소년을 중심으로. 뇌교육연구, 7(단일호), 33-70.

14.

장영숙, 강경석, 김희정 (2003). 유아의 연령 및 성별과 부모의 양육태도에 따른 유아의 친사회적 행동. 아동학회지, 24(4), 41-53.

15.

한갑수 (1998). 모의 친사회적 행동에 따른 아동의 친사회적 행동 및 사회적 불안. 동아대학교 대학원 석사학위 논문.

16.

Ainsworth, M. S. (1979). Infant-mother attachment. American Psychologist, 34(10), 932-937.

17.

Auyeung, B., Wheelwright, S., Allison, C., Atkinson, M., Samarawickrema, N., & Baron-Cohen, S. (2009). The children’s empathy quotient and systemizing quotient: Sex differences in typical development and in autism spectrum conditions. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(11), 1509-1521.

18.

Bandura, A. (1977). Social learning theory. Engelwood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

19.

Bogart, K., Geis, F., Levy, M., & Zimbardo, P. (1970). No dissonance for Machiavellianism. In R. Christie & F. Geis (Eds.), Studies in Machiavellianism (pp.236-259). San Diego, CA: Academic Press.

20.

Bowlby, J. (1982). Attachment and loss. v. 1, Attachment (2nd ed.). New York: Basic Books.

21.

Buckley, N., Siegel, L. S., & Ness, S. (1979). Egocentrism, empathy, and altruistic behavior in young children. Developmental Psychology, 15(3), 329-330.

22.

Carter, A. S., & Briggs-Gowan, M. J. (2006). Manual for the Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (ITSEA) Version 2. San Antonio, TX: Psychological Corporation.

23.

Cassidy, J. (1988). Child-mother attachment and the self in six-year-olds. Child Development, 59(1). 121-134.

24.

Christie, R., & Geis, F. L. (1970). Studies in Machiavellianism. New York: Academic Press.

25.

Dahling, J. J., Whitaker, B. G., & Levy, P. E. (2009). The development and validation of a new Machiavellianism scale. Journal of management, 35(2), 219-257.

26.

Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Spinrad, T. (2006). Prosocial development. In W. Damon, R. M. Lerner, & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (6th ed., Vol. 3, pp.646-718). Hoboken, NJ: Wiley.

27.

Eisenberg, N., & Miller, P. A. (1987). The relation of empathy to prosocial and related behaviors. Psychological bulletin, 101(1), 91-119.

28.

Fehr, E., Bernhard, H., & Rockenbach, B. (2008). Egalitarianism in young children. Nature, 454, 1079-1083.

29.

Hastings, P. D., Zahn-Waxler, C., & McShane, K. (2005). We are, by nature, moral creatures: Biological bases of concern for others. In M. Killen, & J. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp.483-516). Mahwah, NJ: Erlbaum.

30.

Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development: Implications for caring and justice. New York: Cambridge University Press.

31.

Holstein, C. B. (1976). Irreversible, stepwise sequence in the development of moral judgment: A longitudinal study of males and females. Child Development, 47(1), 51-61.

32.

Hur, Y. (2012). J. P. Rushton’s contributions to the study of altruism. Personality and Individual Differences, 55(3), 247-250.

33.

Israel, S., Lerer, E., Shalev, I., Uzefovsky, F., Riebold, M., Laiba, E., et al. (2009). The oxytocin receptor (OXTR) contributes to prosocial fund allocations in the dictator game and the social value orientations task. PLoS ONE, 4(5), e5535.

34.

Kim, H., Shimojo, S., & O'Doherty, J. P. (2006). Is avoiding an aversive outcome rewarding? Neural substrates of avoidance learning in the human brain. PLoS Biology, 4(8), e233.

35.

Kraut, R. E., & Price, J. D. (1976). Machiavellianism in parents and their children. Journal of Personality and Social Psychology, 33(6), 782-786.

36.

Kochanska, G., Forman, D. R., & Coy, K. C. (1999). Implications of the mother-child relationship in infancy for socialization in the second year of life. Infant Behavior & Development, 22(2), 249-265.

37.

McHoskey, J. W. (1999). Machiavellianism, intrinsic versus extrinsic goals, and social interest: A self-determination theory analysis. Motivation and Emotion, 23(4), 267-283.

38.

McHoskey, J. W., Worzel, W., & Szyarto, C. (1998). Machiavellianism and psychopathy. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 192-210.

39.

Miller, P., & Eisenberg, N. (1988). The relation of empathy to aggressive and externalizing/ antisocial behavior. Psychological Bulletin, 103(3), 324-344.

40.

Ojha, H. (2007). Parent-child interaction and Machiavellian orientation. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 33(2), 283-289.

41.

Paal, T., & Bereczkei, T. (2007). Adult theory of mind, cooperation, Machiavellianism: The effect of mindreading on social relations. Personality and Individual Differences, 43(3), 541-551.

42.

Parikh, B. (1980). Development of moral judgment and its relation to family environmental factors in Indian and American families. Child Development, 51(4), 1030-1039.

43.

Pavey, L., Greitemeyer, T., & Sparks, P. (2012). “I help because I want to, not Because you tell me to”: Empathy increases autonomously motivated helping. Personality and Social Psychology Bulletin, 38(5), 681-689.

44.

Robinson, J. L., Zahn-Waxler, C., & Emde, R. N. (1994). Patterns of development in early empathic behavior: Environmental and child constitutional influences. Social Development, 3(2), 125-145.

45.

Rosenhan, D. (1970). The natural socialization of altruistic autonomy. In J. Macaulay & L. Berkowitz (Eds.), Altruism and helping behavior. New York: Academic Press.

46.

Rushton, J. P., Chrisjohn, R. D., & Fekken, G. C. (1981). The altruistic personality and the self-report altruism scale. Personality and Individual Differences, 2(4), 293-302.

47.

Rushton, J. P., Fulker, D. W., Neale, M. C., Nias, D. K., & Eysenck, H. J. (1986). Altruism and aggression: The heritability of individual differences. Journal of Personality and Social Psychology, 50(6), 1192-1198.

48.

Sagi, A., & Hoffman, M. L. (1976). Empathic distress in the newborn. Developmental Psychology, 12(2), 175-176.

49.

Trommsdorff, G. (1991). Child-rearing and children's empathy. Perceptual and Motor Skills, 72(2), 387-390.

50.

Van Lange, P. A. M., Otten, W., De Bruin, E. M. N., & Joireman, J. A. (1997). Development of prosocial, individualistic, and competitive orientations: Theory and preliminary evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 73(4), 733-746.

51.

Walker, L. J., Hennig, K. H., & Krettenauer, T. (2000). Parent and peer contexts for children's moral reasoning development. Child Development, 71(4), 1033-1048.

52.

Warneken, F., & Tomasello, M. (2008). Extrinsic rewards undermine altruistic tendencies in 20-month-olds. Developmental Psychology, 44(6), 1785-1788.

53.

Wrzus, C., Wagner, J., Baumert, A., Neyer, F. J., & Lang, F. R. (2011). Adult parent-child relationships through the lens of social relations analyses: Prosocial personality and reciprocity of support. European Journal of Personality, 25(2), 133-145.

54.

Zahn-Waxler, C., Robinson, J., & Emde, R. N. (1992). The development of empathy in twins. Developmental Psychology, 28(6), 1038-1047.

55.

Zhou, Q., Eisenberg, N., Losoya, S. H., Fabes, R. A., Reiser, M., Guthrie, I. K., et al. (2002). The relations of parental warmth and positive expressiveness to children’s empathy-related responding and social functioning: A longitudinal study. Child Development, 73(3), 893-915.

logo